/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Må jeg trækket Campingvognen
Fra : pepe1
Vist : 2236 gange
95 point
Dato : 31-07-08 23:24

Hej
Min bil må trække 1100 Kg med bremse, Mit spørgsmål er så.
Jeg har lånt en Campingvogn med en totalvægt på 1200 Kg
og det er jo 100 kg. for meget, men campingvogn har en vægt på 900 kg.
Hvis jeg så max læsse 200 kg. i den, må jeg så kører med den i Tyskland ?
Eller må jeg slet ikke kører med den.

Hilsen pepe1

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 31-07-08 23:27

Prøv at kigge her:
http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80

mvh klaudi

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-07-08 23:37

Du skal have den synet, med en nedvejning som grundlag.
Reglerne har været ændret, og man må tilkoble en totalvægt, svarende til bilens arbejdsvægt med et X % af arbejdsvægten.

Kommentar
Fra : pepe1

Dato : 31-07-08 23:39

Jeg
Har Kørekort til E, så det er vægten jeg har et problem med

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 31-07-08 23:45

Der er sandsynligvis tale om synsfri sammen kobling, så ja du må godt køre med campingvognen, det er den atkuelle vægt som afgør sagen, du må også trække en tom vogn på 1100kg. men ingenting læsse på den

Kommentar
Fra : pepe1

Dato : 31-07-08 23:51

Ja det er synsfri sammenkobling.
Campingvogn veje 900 kg. og må så læsse 300 kg.
Så derfor spørgsmålet om hvis jeg kun læsse 200 kg i den om jeg så må kører med den

Kommentar
Fra : severino

Dato : 31-07-08 23:57

Den gang jeg slæbte rund med hus på ryggen, den gang skulle den campingvogn nedvejes for at være godkendt til den bil som jeg havde på dette tidspunkt.
Men der kan jo være lavet om på disse regler.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 31-07-08 23:57

Vægten på registreringsattesten er Faktisk totalvægt, ikke hvad trailer i forbindelse med andet køretøj må lasten

http://www.fdm.dk/public/biler/lovereglerrettigheder/fardselsloven/trailer/trailer.htm

Eftersom tyskland er med i EU - gælder de regler vi har også i tyskland.

vh Ben

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 00:01

Kort sagt JA, men lad være at køre med overlæs = campingvognens totalvægt

Kommentar
Fra : pepe1

Dato : 01-08-08 00:04

Takker for de hurtig svar

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 00:04

Citat
Men der kan jo være lavet om på disse regler
ja det kaldes synsfri sammenkobling derfor står der i bilens registrerings attest, hvor meget der må tilkobles med og uden bremser

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-08 00:06

Da du jo har E-kørekort
Ved du jo nok at bilens køreegenskaber er nært knyttet til vægten du har bag på. Så hold dig til de 200 kg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 08:01

Jow, du må godt kører med den - som også andre har sagt.

Udfyld disse par felter, og du får et præcist svar hvorvidt du må trække campingvognen eller ej - linket er efter de nye regler mere hvis du gerne vil se det sort på hvidt, af andre end kanduer..

Rigtigt mange campingvognsejere kører med overvægt........det kan gå hen og blive livsfarligt, et vindstød, en overhalende lastbil, og vognen kan gå i slinger

Pas på når du pakker, man lader sig nemt friste, til at komme meget i vognen, da der jo er plads nok. Vej evt. de størrer ting, inden du læsser i, eller kør hen til nærmeste foderstofforretning, de har store vægte.... tag lige et par øller med....og få sommerhus med indhold vejet.

Tøm evt. vognen for vandet, det bliver faktisk frarådet at fylde tanke op, da det også kan få vognen i slinger, da vandet skvulper, ....så kan du spare nogle kg. Teltet kan komme i bilen osv

Rigtig god tur, og pas nu på dig selv, hold kun pauser på de store restepladser mm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 08:04

Ups glemte linket

http://www.towcar.eu/dk/

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 01-08-08 09:00

Jeg syntes det måske var umagen værd at undersøge om din bil kan vejes op, Mange biler kan vejes op, -spørg forhandleren af det pågældende mærke, -kan den. kræver det bare et omsyn, og skal påskrives den nye vægt.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 01-08-08 09:42

Nordsted1 har ret i sit udlæg. Men jeg har selv slæbt land og rige rundt med et stort skrummel.
Læs de tunge ting på bunden af vognen, de tungeste midt i. Check så kugletrykket, som gerne skal ligge omkring de 75 kg, for at give stabilitet i vognen.
Jeg gjorde det, at jeg havde en vanddunk på 25 liter, inde i vognen, som jeg så kunne flytte frem og tilbage, så kugletrykket lå rigtigt.
For lidt kugletryk giver en urolig kørsel, som nemt giver slinger i valsen.
For højt kugletryk giver en stor belastning af bilens bagfjedre, og får forlygterne til at lyse for højt, hvilket kan være en stor gene ved mørkekørsel.
Husk så altid at få næsehjulet HELT op, og kablet må ikke hænge for meget. - Jeg har set skrækeksempler på sådanne novice kørsel. Ferien kan nemt blive for kort!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 01-08-08 09:57

Den vanddunk var forhåbentlig gjort ordenlig fast ? Aldrig køre med løse genstande som kan rutsje rundt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 14:18

Ved siden af spørgsmålet.... men nu vi kom til at snakke vægt og kugletryk, har jeg lige fået denne mail, hvor der bl.a. står

Kugletryk igen igen

Sommerferien nærmer sig, campingvognen bliver pakket til bristepunktet med ferieudstyr, og alt for ofte ser vi campingvogne som slingrer faretruende fra side til side, fordi de er pakket forkert. Det kan ikke siges for tit, pak din campingvogn korrekt, og check dit kugletryk.

Forkert kugletryk på bilens anhængertræk kan give meget dårlige køreegenskaber, derfor skal kugletrykket altid checkes, når campingvognen er pakket.

Har du placeret al bagagen i bagenden af campingvognen, kan kugletrykket blive for let, og det kan sende campingvognen i slyng når den kommer op i fart, er kugletrykket for stort, kan det trykke så meget på bagenden af bilen, at en forhjulstrukken bil mister noget af vejgrebet. Det korrekte kugletryk er mellem 50 og 75 kg., eller ca. 5 % af campingvognens totalvægt. Det anbefalede kugletryk minimum/maksimum kan normalt aflæses på campingvognens træk. Min erfaring med kugletryk er, at det er bedre at være tæt på maksimum end tæt på minimum, men det afhænger selvfølgelig også af hvordan du har læsset din bil. Kan du ikke finde din campingvogns anbefalede kugletryk nogen steder, så spørg din forhandler.

Hvis din campingvogn ikke har det korrekte kugletryk når du er færdig med at pakke, så må du i gang med at rykke rundt på bagagen. Husk, du kan ikke bare kritikløst læsse i campingvognen for at kompensere for forkert kugletryk, campingvognens totalvægt må ikke overskrides, og langt de fleste campingvogne har kun en lasteevne på 250 til 350 kg., det antal kilo nås hurtigt, alene campingvognens standardudstyr såsom gasflasker, reservehjul, vandtank, spildevandstank og service stjæler en god del af det antal kilo du har til rådighed. Fortelt og stænger kan med fordel placeres i bilen, en tungere og korrekt pakket bil giver et mere stabilt vogntog. Hvis du ikke har plads i bilen, så placer dit fortelt på gulvet i campingvognen lige over akslen. Dette gælder i øvrigt alle tunge ting, placer dem på gulvet for at få et så lavt tyngdepunkt som overhovedet muligt, og helst over akslen.

Husk også at cykler for eller bag på campingvognen er med til at ændre dit kugletryk drastisk. Hvor du skal placere din cykelholder, det afhænger af dit kugletryk, hvis for højt kugletryk ofte er problemet, skal din cykelholder placeres bagpå campingvognen, hvis det modsatte er tilfældet, placeres cykelholderen foran på trækket.

Mange opbevarer reservehjulet i gaskassen, dels kan det medføre for højt kugletryk og dels optager det vigtig plads, men hvis du køber et reservehjulsophæng og monterer det bag ved akslen under vognen, flyttes nogle kilo fra kugletrykket, hjulet er gemt godt af vejen, og samtidig let at få fat i, hvis uheldet er ude. Ophænget fås hos campingforhandleren og passer til alle ALKO undervogne, og monteres uden brug af værktøj. Husk at måle bredden på din Campingvogn inden du køber.

Lad være med at fylde vand på campingvognens tanke hjemmefra, der er ingen grund til at slæbe vand over åen, fyldte tanke giver nemt 40 til 50 kilo ekstra vægt. Du kan uden problemer få vand på både rastepladser og tankstationer.

Når du er færdig med at pakke din campingvogn, måler du dit kugletryk med en kugletryksvægt, vægten kan købes hos campingforhandleren i flere forskellige varianter. Du kan også bruge en ganske almindelig badevægt, placer en stump lægte mellem koblingshovedet og badevægten, kør campingvognen ned med dit næsehjul, når næsehjulet er fri af jorden aflæser du dit kugletryk.

Lad være med at blive overmodig fordi du må køre 130 på de franske motorveje, eller fordi du lige har fået din campingvogn Tempo 100 godkendt her i foråret. Enhver der har kørt bare lidt med en campingvogn på krogen kender begrebet ”kritisk hastighed” når den kritiske hastighed nås begynder det at blive rigtig farligt, vogntoget føles pludselig anderledes, meget mere levende, så er det bare med at komme ned i fart, også selvom du egentlig kører langsommere end den tilladte hastighed

http://www.campingguiden.dk/nyheder/vis/?artikel=372

Og for egen regning vil jeg lige tilføje.........hvis du kører f.eks 90 km i timen, og lastbilerne begynder at dytte af dig, så lad dig ikke presse, de tror fadme de ejer hele motorvejsnettet

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 01-08-08 14:35

Lastbiler tror ikke noget...
De køre bare, ned med pedalen og derud af.

man træder pedalen, "set"er tempostaten... til 89...

Det eneste problem i dem der køre langsomt er at når man ligger bagved en campingvogn er man nød til at bruge højre foden.

Mange Campingbilister laver meget mere andet end at passe kørslen. Da skal både passe børn spis slik tænde og slukkeradio mm.

Campister køre så sjældendet med pæhæng at de ikke har daglig træning. De fleste Lastbiler på motorvejen har noget på krogen hverdag, så at ligge bag en med campingvogn, er nogen gange være end at ligge bag en skolevogn.

Men jeg syntes det er godt at spørgener til dette indlæg, spørger inden der køres... mange køre bare og er i tvivl på hele turen...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 01-08-08 14:45

Citat
"set"er tempostaten... til 89...

Mange ,special, østeuropæiske lastbiler kører mere så de skal overhovedet ikke begynde at dytte af trafikanter der kører 90, hvilket er lastbilernes maksimale lovlige hastighed

Citat
Mange Campingbilister laver meget mere andet end at passe kørslen. Da skal både passe børn spis slik tænde og slukkeradio mm.

Citat
mange køre bare og er i tvivl på hele turen...

Den må være for egen regning

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-08-08 15:46

Når du som nævnt har BE kørekort, så er det den faktiske vægt du skal gå efter.
Ja, du må gerne køre med den, blot at total vægten er max de 1100kg

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 01-08-08 16:20

Da de to totalvægte tilsammen ikke overstiger 3500(4250)kg, må du OGSÅ godt køre med de nævnte vægte uden E-kørekort.
Det er som mange andre nævner, den faktiske vægt det handler om.

Det med at veje bilen op, kan også være en mulighed i dit tilfælde, da du har BE-kørekort.
Ellers kunne det ikke, da man med B-kørekort kun må ha registreret +50 kg på trækvægten, i forhold til egenvægten på bilen.

Hvis der er højere trækvægt registreret end + 50 kg på bilen, må du kun ha en trailer efter der har en totalvægt der er max 50 kg højere end din egenvægt på bilen.

Tja det kan godt være lidt indviklet, men det du spørger om burde du nok ha lært da du tog E-kortet.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-08-08 10:02

@hennooah
Citat
må du OGSÅ godt køre med de nævnte vægte uden E-kørekort.

DET ER FORKERT!! Jeg har selv taget BE kørekort netop for IKKE at skulle gå efter vægt tavlerne, men efter den faktiske vægt. Min kørelærer er ikke enig med dig!

Citat
Det er som mange andre nævner, den faktiske vægt det handler om.

Ja, HVIS man har BE kortet! Ellers skal du gå efter tavlerne / data på registrerings attest.

Citat
Tja det kan godt være lidt indviklet, men det du spørger om burde du nok ha lært da du tog E-kortet.

Helt enig... Jeg ved ikke om du har "E'et" på dit kørekort, men du burde vide det, ligesom alle der har kørekort bør vide hvad de må køre med
Hvis du har CE (lastbil med hænger...) gælder de samme regler som for BE.

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 02-08-08 11:19

Jeg har BE-kørekort.

Nu kan jeg ikke se hvor stor PEPE1 totalvægt er på hans bil, men når trækvægten er 1100 kg, regner jeg ikke med at den er over 2000 kg.(Er det ikke rigtigt rigtigt Pepe1).

Når de 2 totalvægte tilsammen IKKE overstiger 3500kg skal du IKKE ha BE-kort, MEN hvis de overstiger 3500 kg SKAL du ha trailerkort uanset om traileren er tom.
Man må dog godt køre en bil der har en totalvægt på 3500 kg og en trailer med totalvægt på 750 kg = 4250 kg.

Hvis hans bil må trække 1100 kg må han selvfølgelig også køre med 1100 kg, uanset om totalvægten på traileren står til feks. 1500 kg.

Altså som beskrevet før snakker man først trailerkort når:
De 2 totalvægte overstiger 3500kg tilsammen.
Eller hvis
bilens trækvægt OG trailerens totalvægt overstiger bilens egenvægt med 50 kg.
Hvis en af dem holder sig under er det ok med alm. kørekort.

Prøv så at spørg din kørelærer hvad det er jeg har misforstået.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 02-08-08 11:44

@hennooah
Hvis man kun har almindeligt B kørekort må man IKKE køre med en trailer der må læsse mere end hvad der står på registrerings attesten.
Hvis man har BE går man efter den faktiske vægt. KUN når man har BE kort!!

Du skriver:
Citat
Nu kan jeg ikke se hvor stor PEPE1 totalvægt er på hans bil

Hvad fortæller han så her i første indlæg?
Citat
Min bil må trække 1100 Kg med bremse

Du vejleder udfra BE kortet, nok fordi det er hvad du har lært da du tog trailer kort, men det er en skidt påstand at komme med, dem der har almindeligt B kørekort kan blive nødt til at tage en orienterende køreprøve og betale en stor bøde hvis de kører med en påhængs køretøj der kan læsse mere end bilen må køre med!
Hennooah, du har altså et par enkelte punkter hvor du trænger til en opdatering

Kommentar
Fra : pepe1

Dato : 02-08-08 11:52

Jo bilen totalvægt er 1625 Kg Egenvægt er 1050 Kg Må trække 1100 Kg. med Bremse
Campingvogn total vægt 1200 Kg egenvægt 900 Kg
Hvis man så sætte de tal ind i dette skema
http://www.sikkertrafik.dk/b1553e80
Så siger den at jeg må køre med et B kort, men må kun læsse 200 Kg. i den
Hilsen pepe1

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 02-08-08 12:09

200 kg lyder umiddelbart af meget..... men det er det IKKE

Service, møbler, gryder, bestik, gasflaske, grill, cykler?, sengetøj, mad og drikke, gulvtæppe, trappe, tøj, toiletartikler, ledninger,presseninger, tørrestativ, vand? osv pu ha, det løber hurtigt op

Du må hellere finde badevægten frem, eller få den vejet hos et foderstoffirma, eller hvem der nu har så stor en vægt i nærheden af din bopæl

Teltet kan du heldigvis have i bilen, men er der markise på, så vejer den også

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-08 12:11

Citat
Må trække 1100 Kg. med Bremse
det er det tal du skal gå ud fra, og så svaret er, kort og godt: JA det må du

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 02-08-08 12:24

Der kan vist koges meget suppe på dette emne.

Jeg tænkter til når man ser en trailer race afstend med 110-120, der er meget bilister ikke ved.

Noget tyder på at det er ved at være på tide at få indført periodisk teoriprøve, lidt på samme måde som periodisk blisyn.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 02-08-08 12:29

Ja alle mulige og umulige teorier om dette emne er vist blevet vendt rundt nu, der er også nogen med trailer som bliver overraskede over en fartbøde i byzone, når der står et 60KM skilt og de kører 60 med traileren

Kommentar
Fra : hennooah

Dato : 02-08-08 19:36

Godt Pepe1... så fik vi det på plads.
En tak til klaudi for det link.