/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Surround problemer
Fra : jlbendtsen
Vist : 748 gange
100 point
Dato : 31-07-08 17:13

Hej

Har en surround forstærker af mærket Kenwood KR-V6080 http://www.kenwood.de/WebFiles/File/de/download/archive/krv6080.pdf
og en dvd afspiller Denver DVU-1010 MK3 http://www.denver-electronics.com/UploadetFiles/154/25/DVU-1010_MK3__IB_danish__4584-1.pdf

Ville gerne have disse to ting til at køre surround men kan ikke rigtigt få det til at virke passer disse to ting ikke sammen eller skal jeg bruge et særligt kabel fra coax udgangen på dvdafspilleren til den indgang på forstærkeren der hedder Video 1 play in (der sidder en række for sig selv hvor der er 1 phonostik til video 1 og to der er gule

Håber der er nogle der kan hjælpe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 31-07-08 18:52

DVDen var "kun" lige opfundet da Keenwooden blev produceret - så klart den ikke er "direkte" forberedt....

Men den må være forberedt til VHS - så den burke kunne klare lyden.....

Jeg vil umiddelbart tro at phonostik er det der passer bedst på begge maskiner....

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 100 point
Dato : 31-07-08 19:42

Lidt træls jlbentsen.

Forstærkeren understøtter prologic og det kan dvd'en pr automatik. "Surround'en" er indbygget i et standard stereosignal. Denne Surround virker ved at det rene monosignal dirrigeres til center højttaleren og signaler i modfase sendes til bagkanalen (som iøvrigt er i mono).

Det noget mere blærede DTS kan forstærkeren ikke. Det fungerer rent digitalt og center + de fire kanaler + sub'en er skilt ad og dvd'en har decoderen indbygget og signalerne ud af dvd'en er skilt i de respektive (alle de der phono stik bag på). DTS er dog bedste ved 5 x lige stor effekt (prologic arbejder med meget mindre effekt til bagkanalen - og reduceret båndbredde. I DTS fuld båndbredde og fuld effekt, samt adskilt højre/venstre. Dvs "stereo" i bagkanalen. Sub'en er ren bulder+ brag og effekt.

Disse forskelle gør, at stort intet fra ens gamle prologic installation kan genbruges - ikke til noget ordentlig. Desværre. Forstærkerdelen i Kenwood'en kan du dog genbruge (som 2 x 100W til frontsystemet). Derforuden skal du så enten have en fire kanals slave eller to slaver - stereo i 100W klassen. Så skal du have fundet en center-højttaler med lyd nogenlunde som sidesystemet. Beregnet for fuld båndbredde. Ligeledes et bagsystemet som do. Og sidst en højeffektiv subwoofer, alternativt en aktiv woofer. Så kan du koble hele balladen op - direkte på DVD'ens udgange.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-07-08 19:48

Min egen fine gamle Marantz er også degraderet til kun sidesystemer i ungernes "skræm livet af folk" anlæg. 2 stk 2x200W'ere tager sig af center, bag og en båndpas-sub. Favoritten er klart The Italian Job, bombesprængningen i starten. Den har fået mange til at hoppe gevaldigt i stolen. Og i DTS forekommer lyden nærmest ukomprimeret sammenlignet med prologic, og netop dette gør at der skal effekt til - meget effekt. Ellers bliver det lidt forkølet at lægge øre til.

Godkendelse af svar
Fra : jlbendtsen

Dato : 31-07-08 20:02

Øv da osse..Så må jeg investere i ny forstærker.
men tak for svaret

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 01-08-08 00:57

Ja, eller bakse noget fusk sammen (som os andre grædende pro-logic ejere)