/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Mørkt træloft
Fra : SillyconValley
Vist : 4979 gange
50 point
Dato : 30-07-08 20:23

Hejsa.
Jeg har i min stue har et kedeligt mørkt træloft. De tidligere ejere havde skiftet til lyst træ i hele huset på nær stueloftet. Hm. Nå men nu har jeg hørt, fra en lidt usikker kilde, at man kan LYSNE det nuværende loft. Så det kommer til at fremstå som et helt nyt lyst træloft. Er der evt nogle, der har kendskab til "Malingen" og gode/dårlige erfaringer ????

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 30-07-08 20:31
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 30-07-08 21:07

Ja svendgiversens råd er rigtig fint, hvis man vil have en heldækkende maling.Ellers er det evt ludbehandling, der skal til - så kan du stadig se årene i træet, selvom det er blevet lysere. Det er et mega stort arbejde, jeg har prøvet det ..... og du risikerer, at det efter et stykke tid bliver gulligt.

I dette link, kan du læse om en 3. mulighed, hvor man blander plastloftmaling med vandbaseret lak og vand.
Her er fremgangsmåden beskrevet meget grundigt, lige fra afrensning til færdigt resultat. Go´ arbejdslyst

http://www.handyman.dk/debat/vis.asp?id=279

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 30-07-08 21:07

Hvis du ikke har lyst til at bruge en formue på Triptrap produkter så er vejen frem at først skal du rense dit loft ned. Hvis du vil have et virkeligt flot resultat skal du så spartle alle revner, især hvis det er et fer not samlet loft. Alle disse revner kommer til at være meget tydelige når loftet bliver lyst.

Så skal du have træet lukket med knastlak eller ligende og så endelig male det og du skal nok satse på at skulle over det to gange. Der findes dog en lys knast lak som skulle kunne gøre det ud for grunder.

Husk når du maler at arbejde i hele baner af gangen således at du får malet 4-6 brædder hele vejen før du fortsætter til de næste, det giver det pæneste resultat.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 21:09

Ikke dårlig - lige hvad jeg manglede - nu slipper jeg for at skifte lofter flere steder....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 21:10

Hovsa - det var tak for TripTrap malingen

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 30-07-08 21:18

Jeg er ved at renovere trælofterne i et sommerhus og bruger følgende metode:

1. Fugt med vand 5-6 brædder og ca 1 meter i længden ad gangen med en stor pensel.

2. Smør trærens (jeg bruger trærens fra Flügger) på det fugtede stykke og lad det sidde ca. 3 minutter.

3. skrub herefter stykket med en sådan svamp el. lignende http://solutions.3m.com/wps/portal/3M/da_DK/EU-HomeLeisure/Home/ProdInfo/CleaningCare/Scotch-BriteFloorPads/

4. Vask herefter stykket med rent vand.

Herefter fortsætter du til du har været hele loftet igennem.

Når det er tørt vil du se at det er blevet lysere. Se mit her, hvor jeg har brugt trærens både i højre og venstre side www.bsjh.dk/lofter.jpg

Så kan du vælge at bruge ludlak eller panelhvid.

Jeg bruger panelhvid fra Flügger og udseendet af det har intet med et nyt træloft at gøre, men er hvidt med træstruktur.

En bekendt af mig har været igennem samme tur og brugte en ludlak fra Røverkøb og udseendet blev meget tæt på nye brædder med ludlook.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 30-07-08 21:34

Jeg afrensede loftet med grundrens, ved at sprøjte det på med en havesprøjte, så det dryppede, derefter aftørrede det med en gulvklud på en gulvskrubbe, og måtte selvfølgelig opvride den mange gange, så strøg jeg det med TRIP-TRAP Panelhvid, -e`n gang, og det ligner fuldstændig mine øvrige ludbehandlede lofter, -og det holder, det er nu over 10 år siden. Og vil jeg hævde, - det kan ikke blive hverken nemmere eller billigere.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 30-07-08 22:32

Brug for guds skyld eller din egen panelhvid, bruger du alm lud så holder det ikke ret længe, smør kun 2 - 3 brædder af gangen ellers kan dun ikke følge med, det tørrer ret hurtigt og husk lange penselstrøg.
Du renser selvfølgelig ned med malerens el. lign. først.