/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Er I enige med mig?
Fra : Jongløren
Vist : 540 gange
20 point
Dato : 29-07-08 14:25

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes, så husleje fastsættes på markedsvilkår.

Nej.

2. Et dansk forbehold skal sikre, at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik.

Ja.

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro.

Nej.

4. Tyrkiet skal optages i EU, så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi.

Ja.

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet.

Ja.

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede.

Ja.

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes.

Nej.

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode, så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau.

Nej.

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere, evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes.

Ja.

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter.

Ja.

11. Penge til pasning skal følge barnet, så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud.

Nej.

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst.

Nej.

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing).

Ja.

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned.

Nej.

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op, hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt.

Nej.

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt.

Ja.

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 pct. af bruttonationalproduktet.

Ja.

18. Den danske asylpolitik bør lempes.

Ja.

19. Personer, der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år, skal gives varig opholdstilladelse.

Ja.

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner.

Ja.

................................................................................................................................................

1. Det er vigtigere at forbedre velfærden end at sætte skatten ned.

Ja.

2. Vi har råd til både mere velfærd og skattelettelser.

Ja.

3. Skattestoppet fastholdes i den næste valgperiode.

Nej.

4. Statens overskud skal bruges på at hæve lønnen til de offentligt ansatte som tjener mindst - eksempelvis hjemmehjælperne.

Ja.

5. Statens overskud skal bruges på at sætte skatten ned.

Nej.

6. De lavest lønnede skal betale mindre i skat.

Ja.

7. Topskatten skal væk, så det bedre kan betale sig for folk, der tjener mere end ca. 350.000 kr. om året at arbejde.

Nej.

8. Nogle virksomheder mangler arbejdskraft, derfor skal det være lettere for udlændinge at komme til Danmark og arbejde.

Ja.

9. Det bør være forbudt at bære tørklæde og andre religiøse symboler i offentlige institutioner som f.eks. skoler.

Nej.

10. Homoseksuelle skal kunne blive gift i den danske folkekirke.

Ja.

11. Staten skal bruge flere penge på at udvikle alternative energiformer.

Ja.

12. Den kollektive transport bør være billigere - eller måske gratis - for at standse væksten i biltrafikken.

Ja.

13. Danmark skal trække sine soldater hjem fra Afghanistan.

Ja.

14. Tyrkiet skal med i EU, når landet opfylder EUs krav til menneskerettigheder.

Ja.

15. Vi skal have en folkeafstemning om EUs nye traktat.

Ja.

16. Danmark skal sætte U-landsbistanden op.

Ja.

17. Danmark skal forbedre forholdene for afviste asylansøgere.

Ja.

18. Momsen på sund mad som f.eks. frugt skal sættes ned.

Ja.

19. Der bør værre færre, men større sygehuse, så ekspertisen samles.

Nej.

20. Alle skoler skal tilbyde eleverne sund skolemad.

Ja.

................................................................................................................................................

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne

Nej.

2. Hash bør legaliseres

Ja.

3. DR skal privatiseres

Nej.

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen

Ja.

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn

Ja.

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler

Nej.

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner

Ja.

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet

Nej.

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob

Nej.

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat

Nej.

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner

Ja.

12. Islam er en trussel mod vores demokrati

Nej.

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan

Ja.

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2

Ja.

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger

Nej.

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige

Nej.

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes

Ja.

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet

Ja.

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler

Ja.

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser

Ja.

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt

Nej.

22. Efterlønnen bør afskaffes

Nej.

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler

Nej.

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes

Nej.

25. Registreringsafgiften på biler er for høj

Nej.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 29-07-08 14:33

Hvad skal vi bruge det til?

Selvfølgelig er noget af det da helt rigtig.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 29-07-08 14:35

Nej ikke enig

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-07-08 14:35

At du gider i den varme
totalt uening selv om jeg ikke har/gider læse det ævl.

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-07-08 14:43

Lav en bod og stil dig op på Strøget, så kan frivillige komme og krydse af på en liste, om de er enige eller uenige
Jeg fatter ikke hvad disse endeløse rækker af spørgsmål skal til for herinde......! Jeg tror ikke du skal regne med, at særlig mange på Kandu gider at tage stilling til så meget.
Og ja, som Hawaii7 skriver: Hvad skal vi dog bruge det til???

Kommentar
Fra : Satellit

Dato : 29-07-08 14:46

Du skulle vel ikke tilfældigvis være legekammerat med mensamedlem, funkyfancy og sommerferie08???? De stiller nemlig ligeså mange trættende spørgsmål som du gør. Så hvis ikke de er nogle af dine ekstra-profiler, så skriv for Guds skyld til dem, de må da være henrykte for én, der kan stille ligeså mange spørgsmål som dem selv

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 29-07-08 14:54

Ja, men hjælper det dig mere end hvis jeg havde svaret nej, hvad jeg ligeså godt kunne?

Godkendelse af svar
Fra : Jongløren

Dato : 29-07-08 14:58

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 29-07-08 15:13

Hvorfor bliver folk så sure når nogen stiller spørgsmål? Lad dog være med at svare.

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 29-07-08 15:29

Jeg tror det er meningen at man skal svare "enig" eller "uenig" og ikke "ja" eller "nej" - jeg er i hvert fald i tvivl om hvad du mener et par gange - det drejer sig om når sørgsmålet er formuleret negativt, altså for eksempel med et "ikke". Betyder "nej" så "enig" eller "uenig"?

Hvorom alting er. Her er mine svar:

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes, så husleje fastsættes på markedsvilkår.

uenig

2. Et dansk forbehold skal sikre, at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik.

uenig

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro.

hverken enig eller uenig

4. Tyrkiet skal optages i EU, så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi.

enig

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet.

hverken enig eller uenig

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede.

uenig

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes.

uenig

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode, så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau.

uenig

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere, evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes.

hverken enig eller uenig

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter.

hverken enig eller uenig

11. Penge til pasning skal følge barnet, så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud.

uenig

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst.

uenig

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing).

enig

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned.

uenig

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op, hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt.

uenig

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt.

enig

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 pct. af bruttonationalproduktet.

enig

18. Den danske asylpolitik bør lempes.

enig

19. Personer, der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år, skal gives varig opholdstilladelse.

enig

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner.

hverken enig eller uenig

................................................................................................................................................

1. Det er vigtigere at forbedre velfærden end at sætte skatten ned.

enig

2. Vi har råd til både mere velfærd og skattelettelser.

enig

3. Skattestoppet fastholdes i den næste valgperiode.

uenig

4. Statens overskud skal bruges på at hæve lønnen til de offentligt ansatte som tjener mindst - eksempelvis hjemmehjælperne.

delvist enig

5. Statens overskud skal bruges på at sætte skatten ned.

uenig

6. De lavest lønnede skal betale mindre i skat.

enig

7. Topskatten skal væk, så det bedre kan betale sig for folk, der tjener mere end ca. 350.000 kr. om året at arbejde.

uenig

8. Nogle virksomheder mangler arbejdskraft, derfor skal det være lettere for udlændinge at komme til Danmark og arbejde.

enig

9. Det bør være forbudt at bære tørklæde og andre religiøse symboler i offentlige institutioner som f.eks. skoler.

enig hvis hensigten er at fjerne religion fra skoler; uenig hvis hensigten er at chikanere kulturelle og etniske minoriteter.

10. Homoseksuelle skal kunne blive gift i den danske folkekirke.

har jeg for så vidt ingen holdning til; men så vidt jeg forstår det, er det lovgivningen der forhindrer at folkekirken kan tilbyde dette. Og jeg mener ikke staten skal blande sig i hvad kirken gør, og vice versa. Så svaret er vel "enig"

11. Staten skal bruge flere penge på at udvikle alternative energiformer.

enig

12. Den kollektive transport bør være billigere - eller måske gratis - for at standse væksten i biltrafikken.

enig

13. Danmark skal trække sine soldater hjem fra Afghanistan.

hverken enig eller uenig

14. Tyrkiet skal med i EU, når landet opfylder EUs krav til menneskerettigheder.

uenig. der er flere kriterier Tyrkiet skal opfylde for at komme med i EU, men menneskerettighederne skal de da blandt andet overholde.

15. Vi skal have en folkeafstemning om EUs nye traktat.

uenig

16. Danmark skal sætte U-landsbistanden op.

enig

17. Danmark skal forbedre forholdene for afviste asylansøgere.

enig

18. Momsen på sund mad som f.eks. frugt skal sættes ned.

enig

19. Der bør værre færre, men større sygehuse, så ekspertisen samles.

delvist enig

20. Alle skoler skal tilbyde eleverne sund skolemad.

enig

................................................................................................................................................

1. Teatre og museer skal ikke finansieres af skatteyderne, men af brugerne

delvist enig

2. Hash bør legaliseres

hverken enig eller uenig

3. DR skal privatiseres

uenig

4. Vores frihedsrettigheder krænkes af anti-terrorlovgivningen

enig

5. Det skal være lovligt for homoseksuelle par at adoptere børn

enig

6. Politikerne skal ikke bestemme, om restauranter og caféer skal tillade rygning i deres lokaler

enig

7. En bestemt del af barselsorloven bør være øremærket til mænd. Mændene skal ikke kunne overføre den til deres partner

enig

8. Det er vigtigere, at folk selv kan råde over de penge, de har tjent, end at der er økonomisk lighed i samfundet

uenig

9. Det skal kunne betale sig at arbejde, derfor skal alle offentlige overførselsindkomster til arbejdsdygtige danskere være lavere end, hvad man kan tjene ved et lavtlønsjob

delvist enig. Men hvorfor ikke formulere det således at ethvert fuldtidsjob skal kunne sikre en løn der er højere end den højeste ydelse på overførselsindkomst?

10. Det er urimeligt at betale mere end halvdelen af sin indkomst i skat

delvist enig.

11. Fuld religionsfrihed indebærer en adskillelse af stat og kirke og en fuld ligestilling af alle religioner

enig

12. Islam er en trussel mod vores demokrati

uenig

13. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan

hverken enig eller uenig

14. Danmark skal være foregangsland, når det handler om at sænke udledningen af CO2

enig

15. Danmark bør tilslutte sig EU-traktaten, som den foreligger

enig

16. Det er bedre at børnehaver, plejehjem og sygehuse bliver drevet af private end af det offentlige

uenig

17. Fortjeneste ved salg af ejerboliger bør beskattes

enig

18. Huslejeregulering er nødvendig af hensyn til de svageste i samfundet

enig

19. Der bør indføres frokost betalt over skatten på alle folkeskoler

delvist enig.

20. Kvinder skal ved lov sikres mindst 40 procent af pladserne i virksomhedernes bestyrelser

delvist uenig.

21. Værnepligten bør afskaffes og forsvaret i stedet være 100 pct. professionelt

uenig

22. Efterlønnen bør afskaffes

uenig

23. Religiøse symboler skal ikke være tilladte i skoler

delvist enig. Se tidligere svar for uddybning.

24. Dagpengeperioden (4 år) er for lang og bør sænkes

uenig

25. Registreringsafgiften på biler er for høj

uenig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-07-08 15:58

1. Regulering af huslejen bør efterhånden aftrappes, så husleje fastsættes på markedsvilkår.

ved ikk

2. Et dansk forbehold skal sikre, at Danmark kan fortsætte med at fastlægge sin egen udlændingepolitik.

Ja.

3. Erstat den danske krone med den fælleseuropæiske valuta euro.

Nej.

4. Tyrkiet skal optages i EU, så snart landet opfylder kravene til menneskerettigheder og økonomi.

nej, vi bliver for mange, og får sværere ved at samarbejde

5. Flere grønne afgifter bør indføres af hensyn til miljøet.

nej

6. Det skal være straftbart at købe sex med prostituerede.

nej

7. Sager om seksuelt misbrug af børn bør ikke kunne forældes.

Nej.

8. Skattestoppet skal bevares i næste valgperiode, så summen af alle skatter og afgifter er låst på det nuværende niveau.

ved ikke

9. Ejerboliger skal kunne beskattes mere, evt. ved at skatten på arbejde samtidig sænkes.

nej

10. Fortsat vækst i den offentlige sektor er vigtigere end lavere personskatter.

Ja.

11. Penge til pasning skal følge barnet, så forældre kan vælge mellem at passe barnet selv eller tage imod et offentligt pasningstilbud.

Nej.

12. Børnechecken skal afskaffes for familier med høj husstandsindkomst.

Nej.

13. Bilister skal betale for at køre ind i storbyer (såkaldt roadpricing).

Ja.

14. Registreringsafgiften på danske personbiler skal gradvist sættes ned.

ja

15. Fartgrænsen på landevej kan sættes op, hvor sikkerhedseksperter skønner det forsvarligt.

ja

16. Indførelse af test i grundskolen er blevet for udbredt.

Ja.

17. Den danske ulandsbistand bør sættes op til mindst 1 pct. af bruttonationalproduktet.

nej

18. Den danske asylpolitik bør lempes.

nej

19. Personer, der har siddet i et dansk asylcenter i et nærmere fastsat antal år, skal gives varig opholdstilladelse.

nej

20. Der bør tages flere hensyn til religiøse minoriteter i offentlige institutioner.

nej

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 29-07-08 16:23

Du er en muslimsk "velgører".Medlem af Enhedslisten.
De er jo blevet meget religiøse på det sidste.

Og så har du fået total pip i kasketten,her i sommervarmen.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 29-07-08 18:02

Hej Jonglør

Jeg er overrasket over at netop mit svar blev accepteret, men ikke over den lave score

Men det jeg prøvede at tilkendegive i kort form, som jeg nu udbygger lidt, er at den slags spørgsmål uden begrundelse eller argumentation ikke meningsfyldt kan besvares ligeså kort, der er næsten altid argumeneter for og imod, og de må afvejes inden man kan give et meningsfyldt svar. Derfor udtaler jeg mig aldrig til alle de der elendige meningsmålingsfirmaer, der altid ringer ved spisetid for at få svar på spørgsmål, der typisk er dårligt formulerede i tilgift.

Og de resultater de får frem bliver så brugt langt ud over havd de kan bære. I dag har netavisen 180grader en artikel om, at CEPOS har fået lavet en måling der viser at 81% af danskerne mener at medarbejderne i den offentlige sektor kan arbejde mere effektivt. Den konkrete formulering af spørgsmålet fremgår ikke, men bladet konkluderer flot, at det viser der KAN rationaliseres, hvilket ikke svarer til det der er spurgt om.

http://www.180grader.dk/nyheder/Otte_ud_af_ti_danskere_mener_at_offentligt_ansatte_kan_arbejde_mere_effektivt.php

Og mit svar på det spørgsmål ville have været, at alle arbejdspladser kan og skal løbende forbedre deres effektivitet, og at det også er sket i såvel den offentlige som den private sektor i mange år og vil fortsat ske. Men også at man ikke kan sammenligne produktivitetsudvikling i hjemmeplejen, der skal ud i folks private hjem osv., med forholdene i en fabrik (de får vi efterhånden har tilbage i landet) hvor man hele tiden kan sætte nye og mere effektive maskiner ind for at øge produktiviteten.

Hvis man spørger amerikanerne om de tror på udviklingslæren er der ca. lige så mange der siger nej, altså 4 ud af 5. Så kan man jo med samme logik konkludere at udviklingslæren skal afskaffes, hvad der jo også er mange amerikanere der mener. Men det bliver det jo ikke mere rigtigt af

Kommentar
Fra : Jongløren

Dato : 29-07-08 21:59

Nej det var bare pjat. Faktisk er jeg tilhænger af Kristendemokraterne og mener følgende:

Kristendemokraternes holdninger

1. Skatter og afgifter bør bruges til at bekæmpe uligheden i samfundet

Helt enig.

2. Skattestoppet skal bevares også i næste valgperiode

Delvist uenig.

3. Skatten på arbejde skal nedsættes

Helt enig.

4. Boligbeskatningen skal øges

Hverken ja eller nej.

5. 24-års reglen skal afskaffes

Delvist uenig.

6. Danmark skal med i den europæiske fællesvaluta euroen

Delvist enig.

7. Skolebørns færdigheder i fag som dansk og matematik skal testes i nationale tests

Delvist uenig.

8. Homoseksuelle skal have mulighed for at adoptere børn

Helt uenig.

9. Lesbiske og enlige kvinder skal have ret til kunstig befrugtning i det offentlige sundhedssystem

Helt uenig.

10. Det skal være forbudt at gå til prostituerede

Helt enig.

11. Der skal indføres bompenge for at begrænse biltrafikken i Københavns centrum

Hverken ja eller nej.

12. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan

Delvist uenig.

13. Der bør indføres minimumsrettigheder i den offentlige service

Delvist uenig.

14. Det offentlige skal have lov til at tilbyde ekstraydelser – tilkøbsydelser – mod betaling

Delvist enig.

15. Ulandsbistand skal hæves til 1 pct. af bruttonationalindkomsten

Helt enig.

16. Der skal være bedre mulighed for videoovervågning på offentlige steder

Delvist uenig.

17. Straffen for vold skal hæves

Delvist uenig.

18. Væksten i den offentlige økonomi skal være højere end nu

Delvist enig.

19. De grønne afgifter skal sættes op

Helt enig.

20. Afviste asylansøgere, som ikke kan tvangshjemsendes, skal have mulighed for at arbejde og bo uden for asylcentrene

Helt enig.

1. EU's nye reformtraktat skal til folkeafstemning

Helt enig.

2. Afviste asylansøgere skal have adgang til arbejdsmarkedet

Helt enig.

3. Topskatten skal fjernes

Delvist uenig.

4. 24-årsreglen bør fjernes

Delvist uenig.

5. Gevinst ved salg af egen bolig skal beskattes

Helt uenig.

6. Prisen på offentlig transport skal sænkes

Helt enig.

7. Man kan godt sænke skatten og forbedre velfærden samtidig

Delvist uenig.

8. Maksimalt 24 elever i klassen bør være en lovsikret ret

Delvist uenig.

9. Tørklæder skal forbydes i offentlige bygninger

Helt uenig.

10. Indvandrere skal have undervisning i danske værdier

Helt enig.

11. Det er uansvarligt, at kommunerne hæver skatten mere end aftalt

Delvist uenig.

12. Danmark skal være parat til at blive i Afghanistan mange år endnu

Delvist enig.

13. Ulandsbistanden har et passende niveau

Helt uenig.

14. Borgerne bør have et friere valg mellem offentlig og private sundhedsydelser

Delvist uenig.

15. DR bør have yderligere økonomisk hjælp i den nuværende situation

Delvist enig.

16. De fire EU-forbehold skal afskaffes i den kommende valgperiode

Delvist enig.

17. Det danske arbejdsmarked skal åbnes for kvalificeret arbejdskraft fra lande udenfor EU

Helt enig.

18. Familier skal have fradrag på udgifter til rengøring

Delvist uenig.

19. Vold bør straffes hårdere end økonomisk kriminalitet

Delvist enig.

20. Terrorlovgivningen er for vidtgående og udhuler retssikkerheden

Delvist enig.

1. Ældre bør få ret til et bad og gåtur hver dag

Delvist enig.

2. Kommunerne bør lave lokale standarder for service i ældreplejen

Helt enig.

3. Klassekvotienten bør ikke overskride 24 elever per klasse

Delvist enig.

4. Landets sygehuse bør samles i større og færre enheder

Hverken ja eller nej.

5. Der bør være et loft over ventetid på akut hjælp og vagtlæge

Helt enig.

6. Frit valg mellem offentlig og privat service bør udbredes mere

Delvist uenig.

7. Brugen af privathospitaler og personlige forsikringsordninger er en god måde at aflaste det offentlige sundhedsvæsen på

Helt uenig.

8. Der bør ansættes flere offentligt ansatte til nærservice for borgene

Helt enig.

9. Der bør afsættes en lønpulje til højere løn målrettet grupper af offentligt ansatte, herunder hjemmehjælpere

Helt enig.

10. Danmark bør åbne mere for indvandring af arbejdskraft

Delvist enig.

11. Danmark bør tage imod flere flygtninge

Helt enig.

12. Danmark bør fastholde den stramme udlændingepolitik

Delvist enig.
13. Afviste asylansøgere bør få lov til at bo uden for asylcentrene

Helt enig.

14. Danmark bør give afviste irakiske asylansøgere opholdstilladelse

Helt enig.

15. Danmark bør yde mere i ulandsbistand

Helt enig.

16. Velfærd bør prioriteres højere end skattelettelser

Helt enig.

17. Skatten på arbejde bør sættes ned

Helt enig.

18. Boligejere bør betale mere i skat

Delvist uenig.

19. For mange skatteydere betaler topskat

Delvist uenig.

20. Skattestoppet bør videreføres

Helt uenig.

21. Der bør afholdes folkeafstemning om den nye EU-reformtraktat

Helt enig.

22. Danmark bør deltage fuldt og helt i EU-samarbejdet

Delvist enig.

23. Danmark bør satse mere på alternative energikilder og opsætte flere vindmøller

Helt enig.

24. Skattesystemet bør i højere grad tilskynde miljørigtig adfærd ved højere grønne afgifter

Helt enig.

25. Danske soldater bør blive i Afghanistan til opgaven er løst

Delvist enig.

Kommentar
Fra : Jongløren

Dato : 30-07-08 10:33

Eller måske Det Radikale Venstre:

Det Radikale Venstres holdninger

1. Skatter og afgifter bør bruges til at bekæmpe uligheden i samfundet

Delvist enig.

2. Skattestoppet skal bevares også i næste valgperiode

Helt uenig.

3. Skatten på arbejde skal nedsættes

Helt enig.

4. Boligbeskatningen skal øges

Delvist enig.

5. 24-års reglen skal afskaffes

Helt enig.

6. Danmark skal med i den europæiske fællesvaluta euroen

Helt enig.

7. Skolebørns færdigheder i fag som dansk og matematik skal testes i nationale tests

Delvist uenig.

8. Homoseksuelle skal have mulighed for at adoptere børn

Helt enig.

9. Lesbiske og enlige kvinder skal have ret til kunstig befrugtning i det offentlige sundhedssystem

Helt enig.

10. Det skal være forbudt at gå til prostituerede

Hverken ja eller nej.

11. Der skal indføres bompenge for at begrænse biltrafikken i Københavns centrum

Delvist enig.

12. Danmark skal trække sine soldater ud af Afghanistan

Delvist uenig.

13. Der bør indføres minimumsrettigheder i den offentlige service

Delvist uenig.

14. Det offentlige skal have lov til at tilbyde ekstraydelser – tilkøbsydelser – mod betaling

Delvist uenig.

15. Ulandsbistand skal hæves til 1 pct. af bruttonationalindkomsten

Helt enig.

16. Der skal være bedre mulighed for videoovervågning på offentlige steder

Helt uenig.

17. Straffen for vold skal hæves

Delvist uenig.

18. Væksten i den offentlige økonomi skal være højere end nu

Hverken ja eller nej.

19. De grønne afgifter skal sættes op

Helt enig.

20. Afviste asylansøgere, som ikke kan tvangshjemsendes, skal have mulighed for at arbejde og bo uden for asylcentrene

Helt enig.

1. EU's nye reformtraktat skal til folkeafstemning

Helt uenig.

2. Afviste asylansøgere skal have adgang til arbejdsmarkedet

Helt enig.

3. Topskatten skal fjernes

Delvist uenig.

4. 24-årsreglen bør fjernes

Helt enig.

5. Gevinst ved salg af egen bolig skal beskattes

Delvist uenig.

6. Prisen på offentlig transport skal sænkes

Helt enig.

7. Man kan godt sænke skatten og forbedre velfærden samtidig

Delvist enig.

8. Maksimalt 24 elever i klassen bør være en lovsikret ret

Delvist uenig.

9. Tørklæder skal forbydes i offentlige bygninger

Helt uenig.

10. Indvandrere skal have undervisning i danske værdier

Neutral.

11. Det er uansvarligt, at kommunerne hæver skatten mere end aftalt

Neutral.

12. Danmark skal være parat til at blive i Afghanistan mange år endnu

Delvist enig.

13. Ulandsbistanden har et passende niveau

Helt uenig.

14. Borgerne bør have et friere valg mellem offentlig og private sundhedsydelser

Helt uenig.

15. DR bør have yderligere økonomisk hjælp i den nuværende situation

Helt enig.

16. De fire EU-forbehold skal afskaffes i den kommende valgperiode

Helt enig.

17. Det danske arbejdsmarked skal åbnes for kvalificeret arbejdskraft fra lande udenfor EU

Helt enig.

18. Familier skal have fradrag på udgifter til rengøring

Helt uenig.

19. Vold bør straffes hårdere end økonomisk kriminalitet

Neutral.

20. Terrorlovgivningen er for vidtgående og udhuler retssikkerheden

Delvist enig.

1. Ældre bør få ret til et bad og gåtur hver dag

Neutral.

2. Kommunerne bør lave lokale standarder for service i ældreplejen

Delvist enig.

3. Klassekvotienten bør ikke overskride 24 elever per klasse

Delvist enig.

4. Landets sygehuse bør samles i større og færre enheder

Delvist enig.

5. Der bør være et loft over ventetid på akut hjælp og vagtlæge

Delvist enig.

6. Frit valg mellem offentlig og privat service bør udbredes mere

Delvist uenig.

7. Brugen af privathospitaler og personlige forsikringsordninger er en god måde at aflaste det offentlige sundhedsvæsen på

Delvist uenig.

8. Der bør ansættes flere offentligt ansatte til nærservice for borgene

Delvist enig.

9. Der bør afsættes en lønpulje til højere løn målrettet grupper af offentligt ansatte, herunder hjemmehjælpere

Helt uenig.

10. Danmark bør åbne mere for indvandring af arbejdskraft

Helt enig.

11. Danmark bør tage imod flere flygtninge

Helt enig.

12. Danmark bør fastholde den stramme udlændingepolitik

Helt uenig.

13. Afviste asylansøgere bør få lov til at bo uden for asylcentrene

Helt enig.

14. Danmark bør give afviste irakiske asylansøgere opholdstilladelse

Helt enig.

15. Danmark bør yde mere i ulandsbistand

Helt enig.

16. Velfærd bør prioriteres højere end skattelettelser

Neutral.

17. Skatten på arbejde bør sættes ned

Helt enig.

18. Boligejere bør betale mere i skat

Delvist enig.

19. For mange skatteydere betaler topskat

Delvist enig.

20. Skattestoppet bør videreføres

Helt uenig.

21. Der bør afholdes folkeafstemning om den nye EU-reformtraktat

Helt enig.

22. Danmark bør deltage fuldt og helt i EU-samarbejdet

Helt enig.

23. Danmark bør satse mere på alternative energikilder og opsætte flere vindmøller

Helt enig.

24. Skattesystemet bør i højere grad tilskynde miljørigtig adfærd ved højere grønne afgifter

Helt enig.

25. Danske soldater bør blive i Afghanistan til opgaven er løst

Delvist enig.