/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Genstart af PC når man slukker
Fra : pedroso
Vist : 2270 gange
500 point
Dato : 28-07-08 23:37

Jeg har et lidt irriterende problem med min desktop. Den genstarter når jeg slukker Altså når jeg lukker windows ned. Jeg er nødt til at holde startknappen inde når windows er lukket ned, men inden den er startet rigtigt op igen. På den måde slukker den på en sikker måde mener jeg.

Det er en Compaq med XP.

Jeg er klar over at der er en automatisk genstarts-funktion i XP når der er problemer. Den har jeg slået fra.

Det vil være super med en liste af årsager som jeg kan checke igennem. Der er sikkert en masse!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-08 00:11

Hmm.... en sådan 'fejl' har jeg nu ikke hørt om før. Mon ikke der er rod i registreringsdatabasen?

Du kunne jo først prøve at slukke med denne kommando:

Start->Kør...->skriv; cmd-> ..i command vinduet skriv; shutdown -s -f -t 00

Ønskes en genstart?

Start->Kør...->skriv; cmd-> ..i command vinduet skriv; shutdown -r -f -t 00

For at reparere registreringsdatabasen kan du benytte dette program:

http://www.tweaknow.com/RegCleaner.html

Når du har scannet med programmet, så klikker du på: details... ud for: Safe to delete. I viduet vælger du så i øverste menuline: Delete.

Luk programmet og genstart.

Se som om du nu kan slukke 'normalt'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-07-08 08:09

Aktiver understøttelse af Avanceret strømstyring
1. Klik på Start, klik på Kontrolpanel, og dobbeltklik derefter på Strømstyring.

Bemærk! Hvis du bruger Windows XP, skal du klikke på Skift til klassisk visning i Kontrolpanel, så du lettere kan følge disse trin.
2. Klik på fanen APM.

Bemærk! Hvis du bruger flere skærme, er fanen APM måske ikke tilgængelig.
3. Vælg Aktiver Avanceret strømstyring, og klik derefter på OK.

>>molo, det er et kendt problem.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 29-07-08 13:23

http://support.microsoft.com/kb/320299/da

dk - hvor filan finder man den
Citat
Vælg Aktiver Avanceret strømstyring, og klik derefter på OK.
- ikke vigtigt men rart at vide da jeg lige nu sidder med to skærme og den ikke er til at finde uanset hvad jeg gør? (svar ikke nødvendigt men ville være rart)

Kommentar
Fra : dk

Dato : 29-07-08 13:30

>>miritdk
som jeg skrev..
Citat
Bemærk! Hvis du bruger flere skærme, er fanen APM måske ikke tilgængelig.

en anden vej.... højreklik på skrivebordet >>egenskaber>>pauseskærm>>strømstyring>>
apm.

http://support.microsoft.com/kb/313290
http://support.microsoft.com/kb/810903/da

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-07-08 13:50

Prøv at åbne>Start>Kør,og skriv/kopier dette ind>

regedit

>>Ok
Følg denne streng hvor hvert \ er et +
indtil du kommer til og markerer Winlogon i venstre side.
Find så i højre side>
PowerdownAfterShutdown
Dobbeltklik på samme og se der i Værdidata: står
1 eller 0,>>klik annuller
og vend tilbage her til tråden og fortæl,det hele kan du gøre mens du er online/system aktivt,bare minimer regedit til processlinien.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-07-08 13:52

Og her kommer strengen

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon <<marker>> Winlogon

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 29-07-08 13:54

OM

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 29-07-08 16:16

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-07-08 10:47

Hej igen, og tak for de gode forslag!

Jeg har nu testet det hele igennem, og desværre hjalp det ikke (se nederst).

Måske skal man et spadestik dybere. Jeg har tidligere prøvet at geninstallere XP uden at det hjalp. Derfor mente jeg ikke det kunne skyldes XP, og så kiggede jeg i BIOS. Men jeg kan ikke rigtig finde nogen relevant indstilling der. Men i så fald er det jo kun symptombehandling - fejlen må jo skyldes et eller andet? Jeg har også opdateret min BIOS uden at det hjalp.

En tanke jeg fik var at det måske er et fladt BIOS batteri, men i så fald plejer man jo at miste dato og den slags.

En anden tanke er at jeg har en enhedskonflikt f.eks. med en harddisk. Men i så fald burde XP jo kunne styre udenom når jeg deaktiverer automatisk genstart?

Her er resultatet af jeres forslag:

Molokyle:

"Start->Kør...->skriv; cmd-> ..i command vinduet skriv; shutdown -s -f -t 00" gav genstart.

"http://www.tweaknow.com/RegCleaner.html " fandt 2 fejl som kunne slettes, hvilket de så blev. Jeg checkede også med CCleaner og slettede hvad den fandt. Men igen genstart.

dk:

"2. Klik på fanen APM. ". Den fane har jeg ikke. Jeg har iøvrigt en engelsk XP. Jeg har følgende faner: Power Schemes, Advanced, Hibernate, UPS. Under Advanced er der nogle valgmuligheder, men ikke noget med at slå til eller fra: http://www.skov-hansen.eu/Power%20Options.gif

"http://support.microsoft.com/kb/313290" og "http://support.microsoft.com/kb/810903/da": Det er ikke de problemer jeg har.

Miritdk:

"http://support.microsoft.com/kb/320299/da". Ja det var jo det jeg havde prøvet men desværre hjalp det ikke at deaktivere automatisk genstart.

Manse9933:

I regedit værdien står der 0.

Kommentar
Fra : dk

Dato : 30-07-08 10:59

Har du nogen fejl (røde kryds/udråbstegn) i "device manager" som du finder her

>>højreklik på My Computer >>Properties >>Hardware>>device manager

men som du selv er inde på kan det også være i bios under en menu som hedder noget i stil med
"power manager" her skal ap samt enten S1 ell. S3 være aktiv.

Nogen gange skal det være modsat af hinanden
Microsoft skriver det skal være aktivt i "power options" men andre gange skal det ikke

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 30-07-08 11:04

Citat
I regedit værdien står der 0

Prøv at sætte den til 1 >ok,luk regedit og genstart pc'en,
når du kommer ind i systemet så prøv at slukke pc'en på normal vis og se om det har hjulpet.

Vis det ikke hjælper så sæt den tilbage til 0>ok
Genstart pc'en og prøv igen.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 30-07-08 11:40

Jeg har et rødt kryds udfor en firewire enhed jeg ikke har aktiveret. Men det hjælper ikke at aktivere den, det har jeg lige prøvet.

Jeg har prøvet at ændre i regetit værdien, men det gør ingen forskel.

Men nu kan jeg iøvrigt slet ikke komme in i min Bios setup. Det synes jeg er lidt mystisk? Så jeg har altså ikke prøvet power manager indstillinger der endnu.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-07-08 19:00

Det var vist ikke helt enkelt. Jeg lægger nogle flere point i det, så håber jeg på nogle flere forslag som kan løse problemet.

Egentlig vil jeg være tilfreds med bare at kunne slukke PCen. Men nr. 1 er jo at finde ud af hvad fejlen er...

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 31-07-08 19:02

jeg har fulgt med her og kan heller ikke finde ud af det må jeg indrømme - mon oem pc´ere er sværere at finde rede i ????

right now med de to skærme og absolut ingen apm

nå kan ikke blive så smutter igen - men følger med ind i mellem - måske smutter løsningen med ???

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-07-08 19:13

Lyder mærkeligt men du kan prøve og lave en genvej på dit skrivebord som kan du bare dobbelt klille på den også skulle computeren gerne slukke uden at genstarte.

Højre klik på dit skrivebord og vælg NY -> GENVEJ
skriv SHUTDOWN /S i feltet og klik NÆSTE knappen og klik på UDFØR knappen.
Så prøv og dobbelt klik på genvejen på skrivebordet og se om din computer ikke slukker uden at genstarte.

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 31-07-08 19:19

Du kan eventuelt skrive SHUTDOWN /S /T 0
også skifte 0 ud med det antal sekunder du vil vente til den skal slukke. Hvis du skriver nul gør den det med det samme.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 31-07-08 21:56

Citat
Du kan eventuelt skrive SHUTDOWN /S /T 0
også skifte 0 ud med det antal sekunder du vil vente til den skal slukke. Hvis du skriver nul gør den det med det samme.

Jo tak skal du have. Det virker desværre ikke...

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 31-07-08 22:12

Er du helt sikker på at du ikke har utøj på maskinen? Har du helt udelukket virus, trojansk, spam, små spionprogrammer?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 01-08-08 04:45

du har vel ikke fået rodet med bios.
i bios er der en funktion der gør at maskinen ikke slukker. og maskine starter når du slutter strøm til den.
prøv lige at kik efter

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-08-08 14:07

Jeg er ret sikker på at jeg ikke har virus. Men helt sikker kan man jo aldrig være.

Jeg skal checke BIOS når jeg kan komme ind i den...

Kommentar
Fra : b-and

Dato : 01-08-08 16:32

Jeg kan ikke overskue alle de ting du har været igennem – men det er nok heller ikke meningen så

Her kan du læse lidt om BIOS
http://www.pc-viden.dk/?Diverse_artikler:Boot_fra_cd_-_%E6ndring_af_bootsekvens

Når du har fået sat den som den skal – så prøv følgende:

Hent CCleaner her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/ccleaner.htm
Installer CCleaner, og fjerne fluebenet udfor Yahoo Toolbar – ingen grund til at få det skrammel på.
Du skal ikke køre programmet endnu.

Hent RegSupreme her > http://www.spywareinfo.dk/#/manualer/regsupreme.htm
Lad programmet opdaterer, men du skal ikke køre programmet endnu.

Genstart i fejlsikret tilstand, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.ctrlaltdel.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23&PN=1

Start så CCleaner > Fjern fluebenet i cookies.
Klik på kør Cleaner og lad den fjerne hvad den finder i både Windows og Programmer. Kør et par gange eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik så på Register ovre i venstre side (den blå terning), klik på Skan efter problemer, når den er færdig, klik på Udbedre valgte problemer, lav evt. en backup af registreringsdatabasen, klik så på udbedre alle valgte problemer. Kør et par gange, eller til der ikke er mere og komme efter.
Klik på OK, klik på Luk når den er færdig.

Start Regsupreme, klik på Registry cleaner
Første faneblad Options her sættes prikken i Aggressive.
Andet faneblad Mode her skal prikken være i Reference mode.
De resterende faneblade, skal man normalt ikke røre ved.
Når det er gjort, klik på Start, klik på Ja/Yes til advarslen.
Når forløbet er færdigt, klik på Fix.
Klik på Ja for at lave backup.
Please give a description for this backup
Jeg skriver altid datoen, f.eks 301207, klik så på OK.
Når den er færdig, klik på Close.
Gentag forløbet to-tre gange.
Genstart.

Vælg det rigtige styresystem og kør denne scanning.

[navy]Til XP styresystem:[/navy]
Sæt Windows cd’en i drevet > når den popper-op så luk den ned oppe i det røde X i højre hjørne.
Gå i Start > Kør > Skriv: sfc /scannow – bemærk mellemrummet efter sfc > Tryk OK
Der kommer en bjælke så længe scanningen køre – og når den er færdig forsvinder den igen og du får ikke andre meldinger.
Genstart…

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-08-08 17:53

Fik jeg sagt at jeg opdaterede min bios for et stykke tid siden. Ja - altså fordi jeg havde dette problem. Det hjalp ikke. Men det kan jo være at begge bios'er har samme fejl. Men da jeg fik PC'en var fejlen der altså ikke, så...

Mht. CCleaner og RegSupreme så har jeg jo CCleaner og kørt den ret ofte. Og øverst i denne tråd var der et andet registerprogram jeg fik anbefalet. Der er jo mange, men hvis du mener at RegSupreme er fabelagtig kunne man jo prøve den. Problemet er at jeg ikke tror det er en XP fejl.

Nogen kommentarer til det med bios-batteriet? Jeg hælder lidt til at det er en hardwarefejl... Måske en enhedskonflikt windows ikke kan se?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 01-08-08 19:19

kik dog i bios.. der er en funktion ... der hede restart after power shutdown. eller noget der ligner. den skal slås fra.
prøv om det ikke hjælper

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 01-08-08 21:45

Citat
kik dog i bios.. der er en funktion ... der hede restart after power shutdown. eller noget der ligner. den skal slås fra.
prøv om det ikke hjælper

Jo tak for tipset - beklager hvis der går lidt lang tid med at checke det, men noget forhindrer mig altså i at komme ind. Når jeg trykker F10 kommer der en besked som jeg ikke når at læse, og så starter Windows op. Det er den lige begyndt på, men det er sket før, så jeg håber det stopper igen.

Og så har jeg jo min dejlige laptop, som heldigvis fungerer fint - og som er lidt nemmere at slæbe ned i stuen

Som jeg husker det har jeg nu kigget efter en power funktion i bios. Men jeg skal nok kigge bedre efter

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 02-08-08 09:39

Citat
Sæt Windows cd’en i drevet > når den popper-op så luk den ned oppe i det røde X i højre hjørne.
Gå i Start > Kør > Skriv: sfc /scannow – bemærk mellemrummet efter sfc > Tryk OK

Det forstår jeg ikke. Skal jeg starte op på Windows cd'en? Og hvad er det som popper op?

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 05-08-08 18:22

Nå, ok nu fattede jeg den.

Det hjælper heller ikke, desværre.

Jeg har lige udskiftet min BIOS. Det var godt nok samme version, men så fik jeg da nulstillet. Men jeg kan stadig ikke komme in i den.

Hvad kan jeg evt. have gjort her i løbet af tråden som har forhindret mig i at komme ind i BIOS?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 05-08-08 19:48

jeg er bange for at din bios er kaput. hvis du ikke kan komme ind i den, Men du kan prøve at fjerne alt i din pc. dvs ram.Div kort, alle diskdrev. så der kun er tastatur og skærmkort tilbage.
Der skulle du stadig kunne starte maskinen i bios. Og kan du stadig ikke komme i bios. Må du se om du ikke kan få standard bios flaschet ind igen.

Kommentar
Fra : pedroso

Dato : 07-08-08 20:25

Så kom jeg ind i bios'en. Men den kan vel ikke være kaput når jeg lige har flashet den?

Den eneste funktion der har med genstart at gøre er en som genstarter ved strømsvigt. Jeg prøvet at slå til og fra men uden at det gør nogen forskel.

Kommentar
Fra : molokyle