/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
325 g lunkent vand?
Fra : Mone
Vist : 742 gange
100 point
Dato : 28-07-08 17:18

Jeg har fundet et opskrift, hvor jeg bla. skal bruge
325 g lunkent vand. Hvor meget svarer det til i ml?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 17:25

1 Liter mælk vejer 1 kg, så jeg ville regne vand for det samme, måske lidt mindre

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 28-07-08 17:33

Ja. 325 ml præcis.

Definitionen af 1 gram er faktisk vægten af en kubikcentimeter vand. Og en kubikcentimeter er det samme som en milliliter,

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-07-08 17:34

Du kan roligt regne med 325 ml Du har ret u at vabd udvuder sig i varneMen det er så lidt - måske en ml på den portion, jeg husker ikke vands nøjagtige varmeudvidelseskofficient, men vi er ude i pernittenggynsafdelingen Hvis du vejer det i et glas og hælder det over i noget andet, så bliver der nogle dråber tilbage i glasset, som giver en unøjagyighed i samme størelsesorden.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-07-08 18:24

3 1/4 dl. men det var jo ikke det du spurgte om. Det er bare mere alm. at have et dl målebæger i husholdningen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-08 19:54

Husk, at det skal være vand ved 4 grader, ellers passer det ikke.
Ikke helt, lunken vand er lettere, og derfor ikke lidt mindre, men lidt mere...

Og var det ikke vand, men øl, vin eller sprit, var forskellen på en ml og et g endnu større

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 28-07-08 20:17

:- c Hvad er det for nogle regnestykker - 1 liter vand er lig med 1 kilo. Til 1 liter går der 10 deciliter, 100 centiliter og 1000 milliliter. 1 kilo er lig med 1000 gram. I den her forbindelse er det ligegyldigt, om du bruger koldt, lunkent eller varm vand, for så nøje kan du vist ikke måle mængden i et decilitermål. For øvrigt er mælk en anelse lettere end vand!
Venlig hilsen kryds.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-07-08 20:19

Og lunkent vand er keddelopvarmet vand der er kølet af og ikke vandhanevand fra varmtvandshanen.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-07-08 20:45

Det drejer sig om en opskrift. der er det normalt at bruge køkkenvægt eller køkkenmål og ikke laboratorievægte. om det så er lidt mere eller lidt mindre det kommer så an på om du snakker om vægt, mål eller vægtfylde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 21:31

Hos os bruger manden følgende opskrift:

en sjat af dit, og en tår af dat, og så måske lige at skvæt af noget tredie, og hvis det skal være helt i top, så lige en håndfuld mere

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-07-08 21:49

Rigtigt Nordsted!
Bare en smule sund fornuft - ikke al den inginiørsnak - så længe vi snakker opskrifter.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-07-08 21:50

Hvor ved du det fra Valde??
Citat
Det drejer sig om en opskrift

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-07-08 21:51

Nååå du har læst spørgsmålet... det er snyd

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-07-08 22:03

Klumme! Der narrede du mig jeg måtte rulle tilbege - der stod det så "Jeg har fundet en opskrift"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-08 22:09

Det "lunkne" vand skal være over 40 grader før det er 1 % lettere end koldt vand.

Massefylden 1 fås som nævnt for koldt vand tæt på 4 grader som vist her:
http://en.wikipedia.org/wiki/Density#Density_of_water

Så rigtigt, det har ingen praktisk betydning i koge/bageopskrifter.
Hvem kan se en 3-4 promilles afvigelse i et målebæger?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 22:17

Så skal jeg da godt nok til optikeren igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-07-08 22:29

hehe tog jeg rø... på dig Valde hehehe

Sådan ser sp. ud Nordsted....kan du se det med fed skrift????
Jeg har fundet et opskrift, hvor jeg bla. skal bruge
325 g lunkent vand. Hvor meget svarer det til i ml?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 22:37

Pudser lige de briller jeg har på

det var indlægget fra svendgiversen kl. 22.09 jeg skulle bruge lupbriller til

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-07-08 22:40

nå nå okay...så hiver jeg bukserne op igen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 22:48

Nååå død fugl falder ikke ud af reden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 28-07-08 22:50

Næææ det er selvfølgelig rigtigt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 22:53

Meeen på den anden side, skal du jo også passe på ikke at blive forkølet, så tag dem hellere på for en sikkerheds skyld

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 22:53

Citat
så hiver jeg bukserne op igen

Det er altså bare så tarveligt

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 28-07-08 22:56

Nå - der er nok nogen som har samlet en masse energi i ferien. Der kan man bare se hvad der kan komme ud af et par dråber vand - hvem var det forøvrigt som påstod, at hele vores verden blev dannet af vand...(ja - undskyld, men jeg kunne ikke dy mig)
hilsen kryds

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 23:00

Det kan da godt være det er en vandkanon

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 23:03

Tja jeg syntes det ville være sjovere, hvis det var gin og tonic

Kryds tjek lige her http://www.aerenlund.dk/quotes/index.html

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 28-07-08 23:13

Mange tak for tippet, Nordstedt. Det vil jeg tage nærmere i øjesyn når jeg har sovet mine syv timer - godnat
Mvh kryds

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 23:16

Syv timer, skal du bruge så meget skønhedssøvn

Kommentar
Fra : kryds

Dato : 29-07-08 14:06

Det kunne måske være grunden til jeg ikke viser mit kontrafej i profilen - og forøvrigt, når man sover synder man ikke (så meget)....
kryds.

Godkendelse af svar
Fra : Mone

Dato : 30-07-08 18:23

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-07-08 21:32

Tak for accepten af mit svar.
Held og lykke med opskriften..