/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Duelighedsbevis - Hvad må jeg?
Fra : PeterSkovrup
Vist : 10140 gange
100 point
Dato : 28-07-08 15:03

Hej, jeg har bestået "Duelighedsprøve i sejlads for fritidssejlere" for nogle år siden, men jeg er i tvivl om hvad jeg egentlig må sejle?
Jeg har en båd der ca. er 5 meter lang og har 55 hk, og den er jeg ret sikker på at jeg må sejle, men det ville da være rart at vide præcis hvad reglerne er :)

Mvh.
Peter

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 15:14

Her er reglerne for at bestå, håber det er fyldestgørende nok..... jeg har ikke selv båd

http://www.fritidssejler.dk/duelighedsbevisisejl.htm

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-08 15:17

Det må da fremgå af dit bevis, hvad du "må"

Det er vel det samme som med et kørekort !!!!! der står det også hvilken prøve, der er bestået.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=duelighedspr%C3%B8ve%2Bsejlads&meta=

Men kontakt det sted, hvor du har taget prøven.

Kommentar
Fra : PeterSkovrup

Dato : 28-07-08 15:19

Det er ikke reglerne for at bestå jeg leder efter, da jeg har duelighedsbeviset...
Det er hvad jeg må sejle :) (hvor mange hk og så videre)
Jeg synes der var noget med 20 eller 200 bruttonage ton eller hvad det hedder og 400 eller 800 hk. men det er så lang tid siden at jeg ikke kan huske det.

Kommentar
Fra : PeterSkovrup

Dato : 28-07-08 15:21

@ans
det står bare hvad jeg har bestået på dansk, engelsk, tysk og fransk.
og jeg tog det på efterskole og den lærer vi havde stoppede, så jeg tror ikke jeg kan få nogen hjælp der.

Kommentar
Fra : vith

Dato : 28-07-08 15:26

Duelighedsprøve i sejlads for fritidssejlere giver mulighed for at sejle som styrmand i fritidsfartøjer på op til 100 BT i fart for eksempel i Nordsøen, på de Britiske Øer, Irland, Norge og Færøerne.

Herfra

http://www.sofartsstyrelsen.dk/sw1140.asp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 15:27

Et udpluk fra mit tidligere link

Rammer for den praktiske prøve

Hvilke krav stilles der til prøvefartøjet?

Prøven skal afholdes i et fartøj, der opfylder følgende betingelser:

vandlinielængden skal være mindst 4,5 m,

skroglængden skal være under 15 m,

maskineffekt på mindst 3,5 kW (4,5 hk). Dog kan det vælges at aflægge prøven i et fartøj uden maskineri. I så tilfælde skal den del af prøven, der vedrører fritidsfartøjets maskineri aflægges i et andet fartøj, der dog ikke behøver at opfylde vandliniekravet på mindst 4,5 m. Maskinen kan være en påhængsmotor.

fartøjet skal være udrustet med kompas, der kan ses fra styrepladsen, og som er velegnet til at styre efter.

fartøjet skal i øvrigt have en sådan konstruktion og størrelse, at det efter prøveholderens skøn stiller rimeligt store krav til føreren om beherskelse af almindelige principper for manøvrering.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-08 15:34

Hvis du er i tvivl, så ring til Søfartsstyrelsen

Tlf.: 3917 4400 eller send en mail sfs@dma.dk

så du kommer på den sikre side

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-07-08 17:54

Et duelighedsbevis er IKKE et sønæringsbevis og giver ikke som sådan ret til noget som helst, i hvert fald ikke i DK, hvor der endnu ikke er KRAV om et sådant stykke papir.
Et duelighedsbevis er et simpelt bevis på, at du har gennemgået en praktisk og teoretisk prøve, og derfor bør være egnet til at føre FRITIDSFARTØJ i "passende" størrelse.
I Tyskland er der krav om duelighedsbeviset, men det praktiseres kun, hvis du er indblandet i uheld til søs.
Også i DK er du bedre stillet, hvis du har beviset og måske uden skyld har været indblandet i et uheld.
Man har administrativt sat en grænse på 200 brt (bruttoregistertons, som altså ikke er vægt men et rummål), 200 brt er et fornuftigt stort skib, skulle jeg hilse og sige, og dem sejler der ikke mange af som fritidsfartøjer.
Båden, du beskriver er, så rigeligt, indenfor grænsen, så sejl du bare afsted (og det kunne du også have gjort uden bevis)
Helt anderledes er så speedbådskortet.

Kommentar
Fra : Jorgen_ros

Dato : 28-07-08 18:56

Ikke for at forklejne Kanduer, men du får nu det korrekte svar på den type spørgsmål her:

http://www.duelighed.dk/forum/categories.asp

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 19:06

Hej med dig.
Citat
(og det kunne du også have gjort uden bevis)

Ja der har brokke ret !!! Men dybt uforsvarligt hvis du spørger mig.
Det svarer til at en "idiot" kører bil uden kørekort
I en bil kan du trods alt træde på bremsen og stå ud hvis der sker noget .
DET KAN DU IKKE I EN BÅD!!!! Du er nødt til at vide hvad du har med at gøre.
Det er ikke kun dit eget liv der er på spil men i mange tilfælde også andres !!!
Det er vel ikke altid du sejler alene eller ???
Under alle omstændigheder er der altid andre på vandet end dig selv . HUSK DET !!!!
Citat
Hej, jeg har bestået "Duelighedsprøve i sejlads for fritidssejlere"

Var det måske en ide og få det genopfrisket ???
Det lyder til det ikke ville gøre skade
Under alle omstændigheder så ønskes du god sommer og god vind som vi siger i sejlersproget.
Venlig hilsen Pia.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 19:09

P.S.
Glemte lige at "sige" jeg selv har sejlet i 16 år. Og har lært det. Jeg har også gemt mine lærerbøger så jeg kan slå op hvis der er noget jeg er i tvivl om .

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-08 19:10

"forklejne" brugerne på kandu

Citat
Ikke for at forklejne Kanduer, men du får nu det korrekte svar på den type spørgsmål her

Ja ja vi kan jo ikke alle være proffesorer

Spørgeren taget sit duelighedsbevis på en efterskole .... han/hun kan vel kontakte skolen ... de må da vide hvilke beviser, de har givet.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 19:18

Citat
Spørgeren taget sit duelighedsbevis på en efterskole

Søde ans.
Det er hamrende ligegyldigt hvor du har taget det henne !!!
Det gælder for det samme. Man lærer det samme !! Skal til de samme prøver!!! Og de gælder for det samme !!!
Længere er den ikke !!!
Vi/jeg tog det på aftenskole og det gør de fleste. De samme eksamner skal man op til , både i teori og praktisk .
Hvis man har hørt efter i timen så KAN man det. Ellers er det en ommer !!!!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 28-07-08 19:27

Jeg er ikke negativ, men spørgeren kan vel ringe til skolen, for at få svar på .... "det, der bliver spurgt om"

Dette var måske en ide skrevet af piaskov

Citat
Var det måske en ide og få det genopfrisket ???

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-07-08 19:43

Hej til alle med duelighedsbevis
Selvom jeg har haft duelighedsbevis i 25 år, skal det sørme da genopfriskes hvert år. Vi har en CD -fra Dansk Sejlunion, hvor man ligesom skal igennem prøven akkurat som den rigtige. Det praktiske falder på plads efter nogle år.

Der er vist ikke ret mange sejlere som kan teorien på fingrene. Men jeg ville føle mig usikker, hvis jeg ikke lige fik genopfrisket de vigtigste søvejsregler.

Mange hilsner...... og husk: Lyst viger for brød
Mange hilsner Ingelein

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 22:13

Citat
for at få svar på .... "det, der bliver spurgt om"

Jammen ans.
Hvis han har hørt efter i timen så ved han hva han må sejle. Det lærer man også.
Så det er ikke noget problem. Ellers har man sine bøger man kan se i

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 22:28

Citat
Jeg har en båd der ca. er 5 meter lang og har 55 hk,

Min båd er 9,67 m. lang og har 90 hk. moter . Vægten er 6,5 ton og den må jeg da gerne sejle. Når den når 20 t. må jeg ikke !!!

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 22:35

Citat
Det praktiske falder på plads efter nogle år.

Det har du meget ret i, mn det er vigtigt ikke at lad sig forfalde til elektronikken . Man skal huske på det også kan gå i stykker. Så hjælper det ikke en levende fis hvis man har glemt at bruge de ting man har lært manuelt.

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 28-07-08 22:51

Jeg syntes Pia Skov omgås sandheden en lille smule så vidt jeg ved har du ingen båd

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-07-08 22:56

HOLD KÆFT JENS.
Det ved du sq godt . Ok den er lige blevet solgt men jeg har sq haft den i 12 år !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 28-07-08 23:07

Hej
Jeg garanterer for at jeg har en SWEETIE, 28 fods Bandholm, 4,5 tons - sikkert Danmarks velholdte af typen - uden pral, får vi mange købs-henvendelser - men vi vil slet ikke sælge eller bytte

Og du har du ganske ret Pia - vi har altid søkortet ved hånden og følger med på det såvel som på elektronikken. Elektronik har vi jo kun haft de sidste 8-10 år. Som regel har vi da også landkending, for det er helt utroligt som tingene kan snyde ude på vandet. Så vi er helt enige om at elektronikken ikke har 1. prioritet.

lige haft vores båd lånt ud til den 40 årige søn, som har sejlet en uge med sine 3 børn, hvor den ældste er 13. Havde han ikke haft duelighedsbevis - og været en tur over Atlanten, havde vi aldrig betroet ham båden og da slet ikke med de elskede børnebørn. Han har nu også selv en båd - lille og let og ikke egnet til langtur.

Med sejlerhilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 28-07-08 23:57

Citat
Men dybt uforsvarligt hvis du spørger mig.

Altså at sejle uden duelighedsbevis !!!

Principielt er jeg enig med dig. Men når jeg tænker tilbage til "de gode gamle dage" var det vel egentlig meget få ulykker, der skete til søs set i forhold til, hvor mange, der bevægede sig rundt derude.
Er det tal blevet mindre efter det nu er blevet trendy (og vel snart lov) at tage duelighedsbevis ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 29-07-08 10:32

Citat
Er det tal blevet mindre efter det nu er blevet trendy (og vel snart lov) at tage duelighedsbevis ?

Hej Brokke.
Det ved jeg ikke om det er . Men fakta er at der sker en del ulykker og der tit opstår nogle farlige situationer fordi folk ikke har forstand på det de ligger og laver.
Det er altså ikke bare at sejle fordi der er vand.
Det burde indføres ved lov at man ska kunne frenvise et duelighedsbevis ved køb af en båd.
Men der er jeg så også godt klar over at det er umuligt at indføre. Der kræves jo ikke engang fremvisning af kørekort ved køb af bil
Og er man på vandet kan man altså ikke bare træde på bremsen og stige ud som man kan i en bil.
Sikkerhed frem for alt. V.H. Pia