/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Lån til skattegæld
Fra : Smada
Vist : 2343 gange
20 point
Dato : 28-07-08 01:03

Hej alle, jeg har en ven der skylder penge til skat.
Er det lovligt for mig at låne ham penge til at indfri gælden?

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 30 point
Dato : 28-07-08 01:26

Ja selvfølgelig. Du må låne ham lige så meget du vil.

Hvis lånet er på vilkår, som i realiteten er en gave, kan han blive beskattet af det, uden at det giver dig fradrag.

For at undgå det, er det bedst hvis i laver et "lånebrev", med klart defineret tilbagebetalings periode, som ikke er urimelig lang, og med en passende lille rente. Hvad du får i banken er vel passende, og det er næppe ret meget.
Du har senere lov til at være large med forsinkede betalinger.

Kommentar
Fra : berno82

Dato : 28-07-08 01:56

Jeg mener det er 20.000 du må låne ham uden renter og papirer på det, da det kan lægges ind under gaver, men ellers så er i nød til som transor siger at lave et låne brev, med rente og en amoritetsplan, men mener dog det er dig der bliver beskattet af denne metode og ikke omvendt.
men www.skat.dk er din ven ang. dette bare søg lidt rundt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-07-08 02:04

Pengeudlån kan nu ødelægge de bedste venskaber.

Hvis renterne skal være rimelige kan Du f.eks tilskrive ½ % pr måned af restgælden, med rentedato den 5. i måneden hvis han får lønudbetaling den 1.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-07-08 05:23

Ja man må låna alt det man har lyst til, for at betale en skattegæld. det kan lånes i pengeinstitutter, kreditforeninger, det grå market m.m., hvis han kan låne på grund af skattegæld?
Selvfølgelig må du låne ham penge, men PAS PÅ.
Det kan gøre uofficielt uden papirer eller lidt mere formalt med papirer. MEN PAS PÅ.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 28-07-08 08:22

Alle andre der skylder penge må jo klare gælden selv og få en afdragsordning Som sagt af andre Udlån blandt venner kan let give problemer ...Blot et råd

God sommer

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 28-07-08 11:01

Der er vel inger der spørger, hvor han har pengene fra når han betaler sin skat? Du kan da låne ham så meget du vil. Hvis i opgiver det risikerer i af det bliver betrgtet som en gave.

Godkendelse af svar
Fra : Smada

Dato : 28-07-08 11:48

Tak for svaret transor.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 28-07-08 11:52

Hold da op, jeg havde ikke forventet så mange svar og så hurtigt... Så godkender det første, tak for hjælpen

Kommentar
Fra : nosunshine5

Dato : 28-07-08 12:17

Var det ikke bedre om han lavede en afdragsordning med SKAT? Betalte et fast beløb hver måned, i stedet for. De taler vist nok dansk så man kan forstå det på de der kontore og er til at tale med. Specielt hvis man selv kommer og tager initiativ til at få gælden betalt af.
Det er ihvertfald min erfaring fra et år med et (ØHH ) højt skattesmæk.

Så behøver i ikke at risikere at blvie uvenner over det. Jeg har prøvet at miste en ven, fordi jeg havde lånt vedkommende penge. Det er surt.

Kommentar
Fra : Smada

Dato : 28-07-08 16:08

Hej nosunshine5,
Han afdrager skam også ca 4500 kr om måneden
men betaler en sindsyg høj rente, så derfor jeg ville gøre det..

Kommentar
Fra : Nyx-x

Dato : 29-07-08 13:12

Oki, jeg troede ikke man afdragede renter til SKAT. Men det er måske noget der er kommet til senere. Surt.
Sørens også, så lærte jeg noget igen i dag. LOL. Jeg prøver altså at undgå det.

Men sørg for i har en klokkeklar aftale om tilbagebetaling. Så det ikke kan tolkes i øst og vest.