/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Alternativ til tjørnehæk?
Fra : acilia
Vist : 4384 gange
100 point
Dato : 27-07-08 13:38

Hej
Jeg har en stor grim stikkende tjørnehæk langs nordsiden af mit hus. Den er ved at være frygtelig gammel med mange døde grene og derfor mange huller i hækken forneden.
Jeg er ikke specielt glad for den - køn er den ikke og så vil andre tjørnehækejere vide hvilket stikkende job det er at holde den vedlige.. pyhhh

Nu har jeg så tænkt på at få den helt fjernet.
Mit spørgsmål er så.. Hvad kan jeg plante på nordsiden af et hus (får lidt morgen og aftensol). Et kønt alternativ - som vil passe fint til et lille hvidt bondehus med stråtægt tag.
Jeg elsker noget som blomstre - findes der noget som blomstre sommeren igennem mon? Eller kan det slet ikke lade sig gøre på en nordside.
Tak på forhånd for gode råd
Kh Acilia - som er nybegynder i haven...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-08 13:58

Der er så mnge hække muligheder.
Det er også et spørgmål om hvad man har plads til og hvor meget man gider klippe og vedligeholde.
Skal den være tæt, også med blade om vinteren ?

et sjovt alternativ er at slå tjørnen ihjel , og så akeleje eller anden blomstende slyngplante, som kan bruge de døde grene. Akelelen kan godt i skygge , men blomstrer så ikke så voldsomt.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 14:02

Akeleje, slyngplante mon ikke du tænker på Klematis?? Eller klatre hortencia??

Klatrehotencia kan godt gro på en nordside, jeg har selv en, men den gror meget langsomt.

Jeg vil foreslå dig en Spireahæk, den vil jeg tro passer fint ind i din bondeidyl

http://www.juelsminde-planteskole.dk/SpireaRaad.html

Eller måske syren??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-08 14:09

Nej jeg mente akkeleje. Der fås mange flotte i frøbreve, og de vokser hurtigt med mange blomster i varierende farver. Det er ikke noget man køber færdigt på planteskoler. Det kan de ikke tjene penge på.
Når tjørnen om en del år ikke kan holde opppe mere er det nemt at sætte ståltråde til akkelelen i stedet. Med skovranke( clematis) og lignende træagtige, er det ikke til at gøre om. de er også for længe om at blive til noget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 14:15

Man skal lære så længe man lever, jeg har bare aldig hørt/set en akeleje som slyngplante, kun som alm. haveplante, hvor den hen ad vejen bliver lidt kedelig i farven, hvis den ikke bliver fornyet.

Man kan også sætte lidt hegn op, og plante efeu, det er en flot stedsegrøn og skinnende hæk, når den bliver 1-2 år gammel

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 14:25

Det vil også passe godt ind i stilen, med et pileflet hegn

Jeg kan ikke komme i tanke om en egnet hækplante, der blomster hele sommeren

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-07-08 14:48

Laurbærkirsebær er meget undervurderet som hækplante. Den giver en flot grøn hæk hele året.

Fordi den har blade hele året giver den også bedst læ på den kolde nordside.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-08 15:10

For nogle år siden, da det stadig trak fra nord, plantede vi en hasselhæk langs hele nordsiden.
Blot 5-6 ægte hassel blandt de biligere almindelige, og du har ikke blomster men nødder nok.

På sydsiden har vi en troldehassel sammen med en blå clematis, og her oplever vi samspillet,
blomster på krogede hassel grene...

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-07-08 16:45

Tusind tak for indlæg - jeg følger ivrigt med..:)

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-07-08 17:53

jeg har masser af akkelejer, men ingen der kan kaldes slyngplanter eller egner sig som hæk.
Hassel er da udmærket, hvis man vil have den så høj.
Jeg kan ikke komme i tanker om nogen der blomstrer hele året/sommeren.
Hvad med paradisæbler- de findes i mange størrelser lige fra små træer ned til små buske på en lille meter. De blomstrer alle i forsommeren, i eftersommeren står de med røde bær/æbler de skal ikke klippes.
Hvad med navr? De gror kraftigt til men de kan tåle at klippes i den højde man ønsker,
Liguster?
Der findes mange blomsrende hække som ikke skal klippes. Jeg synes i skulle besøge en planteskole - eller flere. for at se hvordan de tager sig ud. I kunne eventuelt ringe i forvejen for at sikre jer at de lige har tid til at vise rundt og give lidt kyndig vejledning-

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-08 17:59

Taks, der får flotte røde bær, (der desværre er giftige, så ikke sagen hvis du har små børn) tåler stort set alt, skal kun klippes en gang om året, er stedsegrøn, men ret dyr i ansakffelse og vokser langsomt.

Liguster, der fås som stedsegrøn, kan også klare det meste, vokser hurtigt og blomstrer kort og ikke ret flot lige ved klippetid for 1 måned siden (og en gang til senere), og ikke så dyr.

Bøg er flot året rundt, beholder de brune blade om vinteren, lækkert lysegrøn når den springer ud, er min yndling, og da den kan vokse op i skyggen af træer kan den sikkert klare nordsiden, men spørg hellere planteskolen. Bøg i 80-100 cm højde, 4 pr meter, er heller ikke ret dyr.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 18:00

Der er også denne meget smukke busk - syntes jeg -

http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsMore&iProduct=71

Der står den dufter af jordbær, når man gnider bladene, det syntes jeg nu ikke min gør.

Det gode ved denne busk, er at den ikke stiller krav til lysforholdende

Du kan prøve at kikke mere rundt i linket, der er mange smukke buske, som også kan bruges som hækplanter

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-07-08 18:26

Navr som valde nævner er også et overset hækkeplante, den har alle tjørnehækkens fordele og ingen af dens ulemper (ingen torne) Let at klippe og temmelig svær at slå ihjel..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 18:31

Navr.... tak så fik jeg navnet på den busk jeg har i haven....vi har altid bare kaldt dem for buskene med de trekantede grene

Den er også meget smuk om efteråret, både med de røde bær,og de meget gyldne og røde blade, meeen mine har jeg haft nogle problemer med, de får en slags utøj, noget der godt kunne minde og spindemider??

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-07-08 18:36

Foreløbig så synes jeg faktisk at det der måske tiltaler mig mest er det lille rækværk med en hurtig voksende clemathis. Nu ser jeg lige - her ved aftenstunden at stedet faktisk får sol lige fra ved en 16 tiden og så ellers hele aftenen (når da ellers solen skinner..:)
Så skulle det da være muligt at opstøve en clemathis som kan blomstre lidt - trods nordside.

Har også tænkt på klatrehortensia men de vokser så langsomt synes jeg.

Hvad er fordelene ved en tjørnehæk? Jeg synes den er enormt irriterende..

Egentlig er min tjørnehæk alt for høj - det er synd at den skjuler mit lille fine hus - så jeg har ikke brug for en hæk der er særlig høj - måske bare en meter eller sådan noget!

Selvfølgelig er det en god idé at smutte omkring planteskolen og få en god snak med dem - men det er nu også dejligt at høre erfaringerne herindefra. Det er da helt uvurderligt!

Ja og den der busk i linket - den ser interessant ud! Lidt anderledes end det sædvanlige. Det kan jeg godt li'

Jeg følger ivrigt med.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 18:40

Denne busk fra mit tidligere link http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsMore&iProduct=20

er også meget sød, når den blomstrer, ligner det små stjerner

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-07-08 19:01

Her er lidt om hæk, Den ene hjemmeside hedder endda ALT om hæk
http://altomhaek.dk/
http://www.kurts-liftservice.dk/page.php?pageId=pages/11_0.html&language=0

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-07-08 19:06

Ja den er også supersød den der Nordsted! Det er et godt link det der!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 19:08

Jamen der er bare så mange muligheder, at det må være meget svært at bestemme sig.

Der er også jasmin

http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsList&iCategory=83

Og en meget brugt hækplante

http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsList&iCategory=84

men den kræver nok mere sol end du kan tilbyde

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 27-07-08 19:15

Hvad med en lavendelhæk, når den ikke skal være så høj. Den blomstre længe midt på sommeren, og frøstanden kan stå og pynte vinteren over.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 19:20

ElseR.... jeg kan forstå du foreslår lavendel, dem har jeg også mange af, og nyder både duft og alle de hvide sommerfugle og brumbasser.........meeen den kræver jo sol

http://www.plantertilhaven.dk/shop/?p=productsList&iCategory=67

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-07-08 20:14

Du spurgye tidligere om hvad fordelene er ved en tjørnehæk - - jeg kan kun komme i tanker om en.
den er god til at holde uartige knægte ude, så du får lov til at beholde bær mirabeller og æbler OSV selv. med andre ord, den er ret uigennemtrængelig for både dyr og mennesker.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 27-07-08 20:25

Du kender hybenroser og æbleroser? Hveranden rød og hveranden hvid!
Jeg har 4 dem plantede jeg for ca 5 år siden i hver sin store plasticspand, som jeg havde skåret bunden af og plantet så dybt at spanden ikke kan ses. Formålet med spanden er selvfølgelig at de ikke skal brede sig, som den slags gerne vil.

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-07-08 20:26

Ja lavendel - den er utrolig populær og det kan jeg egentlig godt forstå, men jeg har altid fået lidt kvalme af duften.. Den er dejlig det ved jeg godt - men den bliver sådan lidt for meget for mig - den der lidt for søde duft...

Det er jo en helt ny verden jeg bevæger mig ind i her - skæppeskønt! Den der www.plantertilhaven.dk er altså eminent god!

Det kunne jo være genialt at have en hæk som blomstrede lidt og f.eks. gav nogle smukke bær om efteråret/vinteren. Men det er min opfattelse at ting der giver bær ikke blomstre så længe? (husk lige at jeg er nybegynder..

I Sønderjylland har jeg set utrolig mange af de der buske/træer som er meget smukke og om vinteren er grenene røde. Kender I dem? Dét er jo også rigtig pynteligt og kønt at se på! Men aner ikke om de dur som hæk eller om de kan gro i skygge.

Jeg havde en buskplante på et tidspunkt med nogle bittesmå blade som var lysegrønne og hvide og som lyste op i skumringstiden på en helt speciel måde. Dén var virkelig flot. Jeg har set den flere gange når jeg kører ture men jeg må i plantecentret og lede for jeg aner ikke hvad den hedder.

Man kunne vel også blande en busk? Jeg så engang nogle der havde lavet en blanding af forsythia og blodrips – det så nu meget kønt ud, men de blomstre jo ikke særlig længe..

Ih hvor er der mange muligheder!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 20:36

hi hi ja
Citat
Ih hvor er der mange muligheder
og så er du endda kun igang med buske og hækplanter

Så mangler du alle stauder og løgplanter mm

Jeg har selv nogle havebøger, de bliver studeret godt og grundigt...

Det er en hyggelig beskæftigelse, jeg kan varmt anbefale Politikens bøger

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 27-07-08 20:55

Fordelen ved en tjørnehæk er, at den virkelig er en hæk, der er ikke noget levende der kommer igennem, og at den blomstrer flot og duftende

Ulemperne, som du sikkert kender, er at den er uigennemtrængelig pga. af tæthed og torne, den har meget store grene, der gør den svær at klippe med de fleste hækkesakse, den er svær at få pæn ved klipning, og den er grim undtagen når den blosmtrer.

Jeg var rigtig glad da jeg sløjfede en tjørnehæk ohg plantede bøg i stedet, hækkeklipning blev meget rarere

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-07-08 21:46

haha.. ja du har ret vagnr! Jeg er altså heller ikke fan af min tjørnehæk og har mange gange tænkt hvem faen der dog kunne finde på at plante sådan én..

Ja, Nordsted.. Jeg har så mange projekter i gang. Hækken er kun 1 af dem. Nu har jeg et ca. 10 meter langt bed jeg lige har gravet op som jeg skal have gjort til staudebed.. Tror jeg nok . Men jeg overvejer også orange roser..

Jeg har lige købt for 600 kr. clematis, hortensia, vinplante og et par specielle sydlandske klatreplanter i sidste uge (trompetblomster).. Jeg er SÅ spændt på hvordan det hele kommer til at se ud om et par år...

Jeg eeelsker at have have..

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 21:58

Når du så skal udplante, så tag højde for farve (så de passer sammen, blomstringstid (så ikke alle blomster på en gang), højden på planterne (lave forrest)

Og så er der stor sandsynlighed for at din trompetblomst skal ind og stå om vinteren, har du plads til den??

Uh ha uh ha, der er meget at tage højde for.... men det er sjovt.

Orange roser.. måske blandet med brudeslør?? Eller hvem ved, måske en lille smugle lavendler, ikke for mange når du ikke er så glad for duften... Men roser kan blive et helt kapitel for sig, læs lidt om gødning og sygdomme i roser, før du investerer.... og så er der klatreroser, de vil passe fint til dit hus, eller hva med stokroser

jeg må hellere stoppe her

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 27-07-08 22:08

Haha nordsted.. ja jeg er helt med på hvad du mener med at stoppe her... men det er jo så svært når man først kommer igang med at tænke på det her - og skrive om det her..

ja, hvor ville det være kønt med mine orange roser og så brudeslør! men jeg VIL også have et staudebed.. Det kan jeg nok lave et andet sted i haven..

Jeg har roser langs min sydvendte husmur og jeg er ved at forsøge at sætte mig ind i alle deres små skavanker som de kan få. Har også plantet stokroser.. Det hører sig jo næsten til i et bondehus..

Min ene trompetblomst overlevede vinteren fordi jeg dækkede den til og fordi den står op ad husmuren. Men jeg er vældig spændt på hvordan det går med de andre - og med min passionsblomst som jeg også har købt.

Nordsted - har du også en dejlig have fyldt med blomster?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 22:39

Citat
Nordsted - har du også en dejlig have fyldt med blomster

YES, og jeg ændrer hele tiden noget.

Husk endelig at lægge en masse tulipan og påskeliljeløg i efteråret

Og lad nu være med at købe en masse stauder, snak med venner kollegaer mm, der har haver, på den måde kan du komme gratis til mange af de skønne planter... sørg for at du ikke får kvikgræs/skvaldrekål og dræbersnegle med

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 27-07-08 22:51

Hvor lyder det som et dejligt projekt
Vi har selv et skønt bondehus med en stor have, hvor der er mange gamle vækster ....

Du siger selv
Citat
jeg har ikke brug for en hæk der er særlig høj - måske bare en meter eller sådan noget!
så hvorfor ikke bare plante roser, der kan tåle skygge, se forslag her, scroll ned, så kommer der foreslag til skyggetålende roser.
http://www.havenyt.dk/artikler/prydhaven/roser/704.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 27-07-08 23:06

Undskyld, jeg skrev noget vrøvl om akeleje.
Det var naturligvis lathyrus jeg mente.
Der må være gået kortslutning i hjernen her i sommervarmen.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-07-08 23:16

Transor..... det kan ske for os alle

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 28-07-08 09:27

Nej, hvor er det en god idé med de der albaroser! Et lille fint stakit og så sådan et par buske...
Det er jo perfekt til et bondehus!

Ja.. og jeg skal helt sikkert have købt mig et væld af blomsterløg så jeg kan nyde når det hele pibler op til foråret.
Kan man egentlig få erantisløg? Eller skal jeg på jagt i skovbunden næste forår?

Jeg har allerede allieret mig med familie og venner og deres staudebede så jeg kan få af dem når de alligevel skal tynde ud..

Ufff - jeg vil ikke sidde her på arbejdet - jeg vil hjem i haven...

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-07-08 10:02

Ja du kan godt købe erantisløg.

Et fint stakit - jeg er vild med et hvidt skagen stakit, kan være svære at få fat på i byggemarkeder, men kan købes her
http://www.skagenstakit.dk/shop/index.php

Når du skal til at lægge løg, vil jeg også anbefale Dorthealiljer, de er så smukke, ligner lidt store vintergækker med små klokker rundt i kanten af blomsten.

Pæoner og ikke mindst silkepæoner - og på et skyggested bregner, er også fine planter i en gammeldags have

Stakkels dig, der er på arbejde i denne varme

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 28-07-08 10:08

Nææ.. sikke en god hjemmeside - og jeg skal faktisk til skagen her om et par uger - så kunne jeg jo smutte ind og kigge i butikken. Det skal da helt klart være sådan et stakit - og så lige sammen med albaroserne..

Jeg har lyst til at skynde mig hjem og FLÅ min tjørnehæk op af jorden og komme igang lige nu...

Jeg må lave mig en lille liste over alle de løg jeg skal have købt..

Ja.. øv at være her nu hvor solen endelig er kommet frem.. Men på den anden side så skal jeg jo tjene nogle penge til alle mine haveprojekter..

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 28-07-08 10:13

Her er lige nogle tip, du måske kan bruge, når du skal igang med at fjerne tjørnehækken, det er vist hårdt arbejde

http://www.havenyt.dk/forum/fri_debat/3756.html

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 28-07-08 10:26

Ja - det link der så jeg faktisk igår... Ja det er ikke særlig sjovt at fjerne den - men jeg skal have beskåret et træ her i efteråret og har talt med ham som skal gøre det - han kan nemlig også være behjælpelig med tjørnehækken så jeg sætter min lid til ham...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 10:52

Stakit, er rigtig sødt, meeeen de skal holdes Der er det nemmere med planter, de skal bare klippes/beskæres (husk lige på det, inden du køber ind)

Det er ærgeligt du bor så langt væk, jeg skal have tyndet kraftigt ud i mine pæoner, og jeg kunne sagtens undvære mange erantis, og perlehyasinter,de sår jo sig selv, når først man har fået nogle.

Du må da også nogle Scilla http://www.biopix.dk/Species.asp?Searchtext=Scilla%20sibirica&Category=Planter og krokus.... men blive ikke overrasket over at de gule krokus er splattet hurtigt ud, solsortene ææælsker at hoppe rundt i dem

Da vi købte vores hus, var der tre "lag" hæk. Pontentil, berberis og liguster..... da vi fjernede berberis' satte vi en container helt op ad, så vi ikke skulle rende for langt med skidtet, andre har en tønde, hvor de smider skidtet i og så bare en tændstik til, så hvis du har langt til naboer, og ikke har stråtag, var det måske en mulighed??

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 28-07-08 11:02

Ja jeg har tænkt over det med at stakittet skal holdes - men heldigvis drejer det sig ikke om mere end ca. 5 meter så det er da til at overkomme..

Jeg sidder og drømmer om skagenstakitter med albaroser.. Det ville passe så perfekt til mit lille hus..

Jeg må hellere lade være med at have noget ild i min have for jeg har stråtægt tag.. - Jeg må se hvor meget hjælp jeg kan få af min træbeskæremand - måske han kan sørge for at komme af med min tjørnehæk også..

Ih jamen det lyder ellers perfekt med lige at få lidt erantiser, hyasinter og pæoner.. Nu bliver jeg helt bekymret men kan man se hvor jeg bor herinde nogle steder??

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 11:30

Vedr. stakittet, det vil se rigtigt godt ud til dit bondehus, men på en nordside, vil det ret hurtigt blive grønt af alger

Da noget af min familie købte bondehus, ville de havde det til at se helt "ægte" ud, de undersøgte det meget nøje, og fandt ud at tjekke husene ud på Nationalmuseet.... der havde de fleste huse pileflet..

Nej jeg kan ikke se, hvor du bor, men da du skulle på ferie, syntes jeg du nævnte at du gerne ville have passet dine katte på Sydfyn?? Så rolig nu

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 28-07-08 12:09

haha nordsted - jeg kom selv i tanke om at jeg jo beredvilligt lagde min husbeliggenhed herind (og fik nogle hug for det hihi...

Nårh ja jeg havde jo slet ikke tænkt på det med at det selvfølgelig bliver grønt af alger.. hmm

Er det virkelig rigtigt det med pileflet? Jeg har altid troet at det var et nyt modefænomen... Men det er simpelthen bare fra gamle dage! Det er da ret interessant!
Et pileflethegn er måske mindre modtageligt for alger og skal ikke passes så meget som et stakit?

Jeg tror lige jeg vil google lidt rundt efter billeder af pileflet og gamle bondehuse...

(det er meget sjovere end at arbejde jo.. hehe)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-07-08 14:14

Det er ikke nemt at se pileflettet på dette lille foto, meeen den er go nok

http://www.natmus.dk/sw4648.asp

lidt bedre her http://www.natmus.dk/sw32052.asp

Du kan kikke videre på siderne fra Frilandsmuseet

På det sidste billede, er der også nogle fingerbølblomster, de er egentlig et-årige, men sår sig selv, jeg har dem selv, og hvert år er det spændende at se, hvor de nu dukker op, da det er vinden der bestemmer, hvor de skal være

Som du også kan se i linkene, så er det også meget brugt med stensætninger, som hegn, men det er et mas at lave, og så skal der helst være støbt mellem stenene, for at de ikke skal skride

Kommentar
Fra : acilia

Dato : 28-07-08 14:35

Sikke en fin side at få gode ideer fra! Den skal jeg ind og kigge nærmere på det er helt sikkert...

Ja jeg har også tænkt på det med stensætning... og jeg skal også på et tidspunkt igang med dét projekt. Der er nogle der har lagt sådan nogle meget grimme boreprøver i min have som støtte til niveauforskelle i haven m.v. Det er bare ikke særlig kønt...

Men men.. én ting ad gangen (desværre... bare man dog havde penge nok til at få det hele lavet lige nu..

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 28-07-08 14:48

Tag du det helt stille og roligt, Rom blev ikke drukket på en dag.

Du vil altid få nye ideer, så det gør bestemt ikke noget, at du har tid til at tænke det hele efter

Godkendelse af svar
Fra : acilia

Dato : 29-07-08 16:13

Tusind tak for hyggelig have-snak Nordsted..
Og tak til alle Jer andre også
Kh
Acilia