/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Gorenje vaskemaskine
Fra : Stenstrup
Vist : 1871 gange
100 point
Dato : 26-07-08 12:13

Efter 14 dages ferie er der jo en del vasketøj.
Så det er selvfølgelig klart at vaskemaskinen skal lave bøvl når man skal vaske.
Den slog ræleet og jeg har nu taget den ud i garagen til et nærmere tjek.
Af med bagbeklædningen og låget. Og ganske rigtigt er der en printplade der er brændt af. Har fundet ud af at det er selve program styre printet.

Så er det bare om det kan svare sig at skifte det? Maskinen er ca 6-7 år.

Jeg tænker bare at når printet er brændt af må der jo været en årsag?
Altså et problem et andet sted. Så det kan lige passe at jeg får sat et nyt print i og så brænder det også af.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 26-07-08 12:18

Jeg havde nok skiftet Gorenjen ud, den er jio ikke en af de dyreste og 6 - 7 år en måske lige i underkanten af levealderen, men hva går i stykker næste gang, harman ofret på den en gang er man næsten nød til at blive ved.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 26-07-08 12:24

Det kan ikke betale sig, printkortet alene koster mindst 1.000 Kr.
Plus ev fagmand hvis du ikke selv skifter.
Der kan jo være mere itu når printet er på plads.

Vores maskine 5 år slog også hfi relæet, ny maskine kort og godt.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 26-07-08 13:35

Man regner med, at udskiftning af print normalt koster 2000-2500 alt iberegnet.
Så det kan nok ikke betale sig - desværre.
Som stig skriver er 6-7 år lige i underkanten - men kun lige.
Som tommelfingerregel skal man regne med ca. 8 år for den prisklasse. Afhængig af brug selvklart.

Kommentar
Fra : Stenstrup

Dato : 26-07-08 23:51

Jeg har nu fundet ud af at der er en utæthed ved selve lejet til tromlen. Så der kan komme ganske lidt vand ud som render ned lige oveni motororen. Det er nok årsagen til den slår ræleet.
Så det er nok et spørgsmål om tid før det også er nye lejer. Jeg kan dog sagtens selv skifte både lejer og printpladen (har fundet den hos nettoparts til lidt under 1000kr) men det er nok ikke besværet værd. Da der jo sagtens kan komme andre komplikationer på maskinen.

Men så er problemet jo så hvis jeg skal købe en ny. Hvad skal jeg så gå efter??
Vi er en familie med to voksne og et barn, så der er jo alligevel en del tøj der skal vaskes hele tiden.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 27-07-08 00:21

Gå ikke efter et billig mærke, der er som regel sparet på pakninger, ophæng og lejer.
Zanussi var før i tiden et dårligt mærke, men er det ikke længere, men der er jo mange andre mærker.
Tænk på at som regel følges pris og kvalitet ad. Vælfg dog ikke en med for meget elektronik og for mange programmer, du bruger ikke alle finesserne alligevel.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 27-07-08 10:01

Jeg sværger til Miele pga holdbarhed og kvalitet.
Jeg er bekendt med, at de har en model w504+ (5kg, 1300 o/m) til omkring 5500,-kr.
Den burde opfylde jeres behov og er "billig" for en Mielemodel.