/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Nedgradering af Windows Vista
Fra : Marc88
Vist : 885 gange
48 point
Dato : 26-07-08 01:34

Hej alle,

Jeg har for nyligt installeret XP på min fars computer, som havde pre-installed Vista. Det gik som smurt. Jeg satte bare XP-cden i, slettede partitionen på C-drevet og installerede XP.

Nu skal jeg til at gøre det på min egen computer. Det er en Medion MD96290 (bærbar, hvis det skulle have nogen betydning).
Når jeg trykker enter for at boot'e fra cden siger den, at der ikke er nogle harddiske tilsluttet.

Jeg har læst alt det her: http://www.howtogeek.com/howto/windows-vista/install-windows-xp-on-your-pre-installed-windows-vista-computer/

Men er der ikke en nemmere måde ?

Mvh Marc

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 02:31

Det er sikkert fordi du har en sata disk på din pc og skal bruge en usb memory disk med sata drivere på og taste F6 når Xp Cd'en starter og installerer disse.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 02:58

Der er ikke sata drivere inde på Medion.dk,hverken til Vista eller til Xp,sikkert fordi de er på Window vista disken.
http://www.medion.dk/
Service & Support>Drivere og opdateringer>
MD/LT nummer
(kun for bærbar og tilbehør)>MD 96290>Søg

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 03:33

Find ud af hvilket bundkort/Chipset der er i dyret og vi kan måske finde en alternativ drivere,jeg kan se at det er et intel chipset baseret bundkort og man kan måske finde en xp sata driver på intels hjemmeside men det kræver at man ved hvad for chipset der er på kortet,
syd/nord chipset.
Din disk
160 GB S-ATA harddisk, 8 MB Cache
Vis du kan kører dette program på vista,altså vis du stadigt har det installeret
http://manse9933.dk/sub/html/screenshot/everest_20.htm
Så kan du måske finde en driver her>
http://downloadcenter.intel.com/Product_Search.aspx?Prod_nm=sata&lang=eng&MissingSearchTxt=Please+enter+a+valid+product+name%2C+filename+or+product+ID+%23.&x=22&y=9

Manse9933

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 03:34
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 04:08

Du kan prøve med denne driver>
http://manse9933.dk/test_info/drivere/AHCI.zip
klik på den grønne diskette og henvis til dit usb memory drev.

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 26-07-08 11:48

Hej Manse,

Tak for dit gode og hurtige svar.
Jeg er ikke så klog på det her område. Skal jeg have en USB-harddisk tilsluttet og installere noget på dette ?

Jeg har installeret iata621_cd.exe, men når jeg prøver at åbne F6flpy32, så siger den "Insert flopy to write"

Sorry jeg er sådan en idiot til det her, men prøver så godt jeg kan.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 15:02

På en bærbar uden diskette drev bruger man et usb flash
drev/nøgle/pen/disk,kært barn mange navne,eller
en CD
>
billede 2>
http://manse9933.dk/sub/temp/1_billeder/billeder.htm

når den spørger om>
"Insert flopy to write"
så henviser du den til en tom usb nøgle.
iata621_cd.exe>er til CD.
Når du skal installerer XP på en sata Harddisk så skal
den bruge sata drivere under installationen,når man starter installationen fra xp cd'en kommer der en linie nede i bunden >
http://manse9933.dk/sub/temp/1_billeder/billeder.htm
når den viser sig taster du F6 (vær hurtig,linien er der ikke ret længe)og holder den til
installeringen fortsætter ,nu installere den en masse filer,når den er færdig med det så kommer der en skærm frem hvor den spørger om du vil installerer tredie parts drivere (tats s)>vælg driver fra usb flash disk/pen/drive
og klik enter,nu kommer den tilbage til tast S siden her taster du enter for at forsætte instalationen.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 15:04

bruge sata drivere under installationen>for at kunne se en SATA disk

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 15:08

nu er F6 billedet på engelsk,på en dansk Xp står der tredieparts drivere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 26-07-08 15:11

tredieparts drivere (TAST S)>

Manse rodehoved 9933

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 26-07-08 21:34

når den spørger om>
"Insert flopy to write"
så henviser du den til en tom usb nøgle.
iata621_cd.exe>er til CD.

Gider du uddybe det ?
Når den siger insert floppy to write, kan jeg kun trykke ok eller annuller :S. Jeg trykker ok og så siger den "the current image format is not supported by the disk drive". Her kan jeg kun trykke ok. Jeg kan næsten regne ud at det ikke er normalt ?

iata621_cd.exe er til cd ? - Hvad mener du med det ?

Mvh Marc

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-08 04:43

Okay, prøv at kopier inholdet af mappen >AHCI1>AHCI1
til en tom USB nøgle,ikke mapperne men kun indholdet>
iastor.cat

iastor.inf

iastor.sys

iaahci.cat

iaahci.inf

license.txt

readme.txt

txtsetup.oem
http://manse9933.dk/test_info/drivere/AHCI1.zip
Læs readme.txt
Vis det hele virker og du kommer ind i
Xp systemet så installer>iata621_cd.exe

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-08 04:48

USB nøgle >>

iastor.cat

iastor.inf

iastor.sys

iaahci.cat

iaahci.inf

txtsetup.oem

readme.txt

license.txt

Kommentar
Fra : Marc88

Dato : 27-07-08 15:57

Okay jeg har fattet det store hele i det det nu.

Efter jeg har installeret tredieparts drivere osv, så burde jeg kunne installere XP?
Og når jeg er i XP, skal jeg køre iata621_cd.exe?

Mvh

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 27-07-08 22:35

Ja,sådan skulle det se ud,driverne skulle passe til dit chipset,så lad os nu se.

Medion har ikke lagt xp driverne ud til dit chipset så de er fundet af en omvej,Medion anbefaler Vista de kysser nok Microsoft's bud/r(.)v
USB nøglen skal sidde i når du starter op for at bios kan se den.
Håber det virker for dig,ellers må vi i tænketank.

Manse9933