/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Giantco "dør"
Fra : refi
Vist : 4423 gange
310 point
Dato : 25-07-08 18:48

Og nej den hedder ikke Giantco da det er en "tysker" - men den er 100% magen til....

Problemet:

For ca. 2 mdr. siden begyndte den med at "dø" midt under fart.
I starten stoppede jeg og tog tændingen - sætte tænding på igen og den startede med det samme..
Hurtigt fandt jeg ud af at blot jeg tog tændingen under fart og slog den til igen kørte den videre.

Mistanke: Fejl i tændingslås.

Nu er den efterhånden blevet meget svær at starte (elstarter) og efter drejning af nøglen 5-20 gange - starter den ØJEBLIKKELIGT.

Næste mistanke: cpi-fejl

Da jeg nødig vil skifte mere end nødvendigt kunne det jo være nogen havde været udsat for det samme...

NÅR den kører - kører den 100% - så det er med sikkerhed et elektrisk problem..

Da håndbremsen skal holdes inde for at bruge elstarter har jeg efterhånden vænnet mig til at holde forbremsen inde medens jeg med samme hånd holder startknappen inde. Derefter kan jeg med venstre hånd dreje tændingslåsen til og fra (stadig medens starter er aktiveret).

Som sagt efter 5-20 forsøg starter den øjeblikkeligt og startknappen slippes selvfølgelig

Gode ideer - cpi eller tændingslås er vist ikke helt billige - PS: 110% original med hvide plader.

Men den skal sgu køre småærinder hver dag

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-07-08 19:17

Lyder som overhedning af tændrør.
Kan skyldes forkert blanding, eller forkert tændrør, eller dårlig køling. Måske tilstoppede kanaler.
Hvis du har pillet ved motorydelsen skal der også et andet glødetal tændrør til.

Det er ret forvirrende med hvad der kaldes varmt og koldt, og hvordan nummersystemerne er for de forskellige fabrikater.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 19:21

Der er INTET pillet fra original ny.....

PS - det er jo en 4-takter.....

Den med benzinen holder ikke....

Som sagt starter den jo øjeblikkeligt NÅR den starter....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 19:22

Overophedning at KOLD tændrør

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 26-07-08 15:34

Hvad med ventilerne, er de blevet indstillet ? det skal jo efter 1000 km eller noget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-07-08 18:09

Yes....

Efter 1000 og 3000 km - det var kort efter sidste service problemerne begyndte....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-08 13:58

Så er problemet kommet "lidt" nærmere....

Det er tilsyneladende IKKE noget elektrisk....

På højre side oppe ved tanken sidder en aludims....

Ud fra den går 2 ca. 10-15 mm slanger.

Den ene slange går over i et metalrør som går ned klods op ad topdækslet (formoder det er luft eller smøring til ventiler)

Den anden slange - og der er problemet sikkert - er faldet af et eller andet sted...

Da den er temmelig stiv passer den i længde og facon til at sidde et eller andet sted på karburatoren.

MEN DER ER INGEN STEDER DEN PASSER

Den slutter i en plastic-vinkel hvori sidder et lille filter....

Den ser IKKE ud til at være brækket - blot faldt af - men hvor hulan skal den sidde ??????

MAX point (500) for løsningen.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-08 14:07

Billede kan ses her (tyvstjålet og redigeret)

Det er den "korte" af de røde streger - den lange er den anden slange

http://peecee.dk/upload/view/124981

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-08 14:48

Bingo - nu er delen fundet - men det kan da ikke være rigtigt den bare skal hænge og flagre...

http://www.thansen.dk/product.asp?c=1973279580&n=-2116160314&pn=-2116143132

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-07-08 14:53

Den på billedet ser så ud til at have "metal"filter - min har skumgummifilter ?????

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 00:43

Det er din tændingslås har intet med slangen at gøre øhh hvis du eller skan bruge mit svar

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 08:47

Alle svar kan da bruges, men hvad begrunder du det med ??

Og det med slangen må stadig være forkert....

En 30 cm slange der blot ender "blindt"... - og med en plasticvinkel i enden

Så var der jo ingen grund til den overhovedet var der.....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 09:28

Citat
Tragt for friskluftindtag Giantco Sprint
øhh hvor på en cooter er der friskluft ?? Den skal muligvis sidde fast i noget luftigt Men dit hovedproblem er Tændingslåsen vil jeg mene

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 310 point
Dato : 29-07-08 09:51

Din automatiske benzinhane er stoppet op i benzintanken, og har 2 slanger.
http://www.thansen.dk/products.asp?c=1975473070&n=-2116293621
Den mindste slange som er monteret ude i toppen af benzinhanen, er beregnet til at åbne benzinmembranen på benzinhanen ved hjælp af vaccum som skabes når motoren tørnes eller går.
Og når motoren tørnes eller går så gives der fri adgang til den store slange der løber til karburatorens svømmer.
Altså skal din knallert ikke kunne give benzin når vaccumslangen er hoppet af, undtagen den aut. benzinhane er defekt.
Hvor den lille vaccum-slange med vinkel skal sidde. Ja den skal sidde mellem karburator og motor.
Enten:
1. På karburatorens motorside
2. På jern eller gummistudsen mellem karburator og motor.
Så du må ned og finde det lille hul.

Hvad det har med tændingen at gøre tja det kan jeg ikke se, for før du fortalte om slangen, ville jeg havde forsvoret at du havde en defekt stik-samlinger til cdièn. Eller dårlig stelforbindelse på CDIèn.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 10:12

Citat
1. På karburatorens motorside
2. På jern eller gummistudsen mellem karburator og motor.

Se det var jo også den formodning jeg havde, MEN DER ER IKKE NOGET HUL.....

Da slangen er "temmelig" stiv og dom sagt har denne plasticvinkel i enden er det ret begrænset HVOR den kan passe - så tager jeg fat i sjangen og fører den rundt i "motorrummet" (uden vold) burde jeg ramme et sted hvor den passer - men det er der ikke....

Du ved ikke tilfældigvis HVOR (præcis) den "burde" sidde på sådan en "djævelmaskine - jeg har desværre ikke andre hvor jeg kan tjekke det.....

Som sagt kan slangen ses på det billede jeg har tegnet på.

Bortset fra det er jeg ret overbevist om DU har ret - det er den der driller, og den har åbenbart i starten "blot" været ved at falde af og er så nu røget helt af - deraf er problemet blevet større med tiden....

Og at det er benzintilførelsen der svigter, lyder logisk på den måde den tér sig...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 10:34

Ud fra tanken (benzinhanen formoder jeg) går 2 "tynde sorte gummislanger.

Den ene går ned i et grenrør, den anden går via benzin"glas" ned i karburator.

Den der går i grenrør "fordeler" sig så i 2...

Den ene går i indsugningsstudsen (mellem karburator og motor) den anden går op i denne aludims (som også må være en slags ventil)

Det er så på den anden side af denne aludims at de 2 store slanger går....

Den ene i topdækslet og den anden er så problemet - den hænger blot og flagrer....

Håber du kan se "billedet" for dig....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 12:17

Kan den slet ikke køre mere?
Jeg må indrømme at jeg ikke har arbejdet med den model, men der er noget med den har et t-stykke på vaccumslangen hvor den ene ende jo går til den aut. benzinhane og et andet sted hvor t-stykket fordeler sig går den ene jo ned ved karburatoren og den anden på en slange ved luftindtaget.
Men hvis det er den model her, så må der da være vaccumslangen sat på som nederste billede:
http://www.billig-scooter.dk/about11.html
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 12:33

Den ER på

Omtalte slange komme oppe fra en "aludims" ved SIDEN af tanken...

Den passer præcist i længde til karburator - men der er som sagt INGEN steder på karburatoren hvor den ser ud til at være faldet af....

Som sagt ligner/er det denne "vinkel" - blot er slangen længere (20-25 cm.)
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1973279580&n=-2116160314&pn=-2116143132

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 12:35

Jeg kan da lige nævne at "benzinglas" kun er ca 1/5 fuld...... (altså ganske lidt i glasset(plastic))

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 13:14

Omtalte slange er nok kun et ånderør for at tanken kan få friskluft når der bruges benzin.
De nye 4 taktere har forskelleige miljø foranstaltninger, og filteret i enden kunne være et mini kulfilter, der klarer benzindampe, når knallerten står stille ?
Hovedsagen er at den aut.benzinhane virker. Den SKAL give en sjat benzin ned i karburatoren når man roterer motoren. Så hvis du kan trække benzinslangen af og kontrollere, både ved gashåndtag i bund og ikke gas. Om du trækker slangen af under benzintank eller ved filter eller karburator, skal give en sjat anyway.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 13:19

Prøver....

Syntes blot det lyder underligt at man laver så lang en slange der bare hænger og dingler....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 13:22

Citat
Omtalte slange er nok kun et ånderør for at tanken kan få friskluft når der bruges benzin.

Hov....

Den går jo ikke i tanken, men på "bagsiden" af den omtalte aludims som OGSÅ har en slange til topdæksel....

På den anden side af aludimsen går en slange til tanken....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 14:07

Ja 4 takts motorer plejer at havde en slange der fører oliedampe fra topdæksel til indsugning så oliedampe forbrændes.
http://mentos.homepage.dk/scooterhjemmeside/karburator.html
Men eller tjat med en expert:
http://haojian.diytrade.com/sdp/340565/4/cf.html?onlineChat=1

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 14:18

Ja ok - kinesere må jo være experter - men det ender nok med den "bare" må afleveres på værksted og lade dem overtage problemet

Besynderligt nok er der på INGEN af disse billeder vist omtalte slange.....

Gad vide om det er noget der KUN er på tyske modeller

Dog sælger thansen vinkelstykket med filter - så skulle måske lige forhøre mig der først....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 16:11

Du svarer ikke på om den kan starte, og i dit oprindelige spørgsmål skriver du:
NÅR den kører - kører den 100% - så det er med sikkerhed et elektrisk problem..
Hvis du ellers har afprøvet den automatiske benzinhane, og den virker, så kan jeg heller ikke se andt end det er en dårlig elektrisk forbindelse, som ikke har noget at gøre med det vinkelstykke. Så uanset hvad det vinkelstykke gør, så skal det nok hænge der og har ikke noget med sagen at gøre.

http://www.thansen.dk/products.asp?c=1917238475&n=-2116160314
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 16:20

Jo det har jeg da svaret på men gør det gerne igen.....

Jo den starter efter 5-20 forsøg hvor jeg holder starteren inde og blot bruger nøglen som starter (slipper naturligvis startknappen når den går igang)

Derefter går den fint i tongang....

Slipper bremsen og kører....

Sommetider kører den så hele turen upåklageligt - andre gange går den i stå efter et par kilometer og det hele starter forfra igen med at starte....

Jeg har også haft "mistanke" til den kontakt der forhindrer start på sidestøtteben men har ikke kunnet konstatere om den skulle være årsag....

Men som sagt - NÅR den kører - kører den udmærket uden udsættere eller andre ting...

Så ENTEN kører den eller den DØR TOTALT.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 16:22

Så problemet sker UANSET om den er varm eller kold....

Dog har jeg en fornemmelse af at problemet er mindre i fugtigt vejr.....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 20:44

OK,men det med periodisk fejl er jo det allersværeste at fejlsøge på, man må kun håbe på at problemet bliver statisk.
Når den skal havde så mange startforsøg kunne det jo være benzintilførslen.
Det allerførste jeg ville prøve var nok og tjekke gnisten, og evnt give et nyt tændrør.
Hvis den er i orden, ville jeg tjekke om den kommer øjeblikkelig med en snaps gennem tændrørshullet, for kommer den så, ja så tjek den benzinhane som anvist.
VG Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 20:59

Jeg tror du måske misforstår en smule.....

Hvis det var benzinmangel ville den vel "hoste" lidt inden den dør og tilsvarende ved start....

Det gør den IKKE - som sagt når den springer igang gør den det ØJEBLIKKELIGT - også uden gas....

Tændrøret har været ude og ser ud som nyt (lidt grå) og HELT rent....

Periodefejl kan man vist desværre ikke kalde det længere

Fejlen er gennem den sidste måned blevet større og større.....

Så jeg skal nok tilbage til min allerførste indskydelse at det er noget elektrisk - for det er som sagt - ENTEN ELLER

Har fra en "nørd" i området fået fortalt at der skulle være en "nyere" model CDI til den - kan det passe ????

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-07-08 22:11

model CDI til den tja, men hvis din ikke fejler noget og da desuden din maskine ikke er tunet, så er der ingen mening i udskiftning.
"Hvis det var benzinmangel ville den vel "hoste" lidt inden den dør" Nææ det skal du ikke regne med, når benzinstanden når et stykke ned, så virker det lige som når man tager tændingen.
Du er nødt til at fejlsøge, først ved at se om der er gnist, derefter benzinmangel, ellers er det jo som at søge i blinde.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-07-08 22:17

Ja - sikkert en god ide.....

Starter i morgen - du hører nærmere - foreløbig tak....

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 29-07-08 22:46

Jeg tror at det er tændingslåsen eller den der dødemandskontakt du selv beskriver at der er til sidestøtteben Det er ihvertilfælde et elektrisk problem. Sov godt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 16:40

Så fik jeg lige "lidt" fred til at afprøve.....

Tændrør gnister fint (kan selvfølgelig være en tilfældighed)
Benzin "pumper" fint

Så er der vel "kun" luft tilbage for at give forbrænding

En ny tanke har strejfet.....

Da den var på værksted FØRSTE gang efter 1000 km undrede man sig over den overhovedet havde kørt - da udstødningsventil ikke åbnede.

Dette blev naturligvis lavet og ved 3000 var der ikke nævnt noget....

Kunne det være noget sådant der pludselig opstår....

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 30-07-08 18:13

Nææ, men man er begyndt at anbefale andet (End der står i servicebøgerne)ventilspillerum på de motorer.
Er vi enige om at du tit bruger starteren 15-20 gange så motoren drejer rundt hver gang men først starter feks. den 20 de gang ?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 18:18

JA

Og har flere gange prøvet med både lidt og meget gas - gør ingen forskel...

NÅR den starter gør den det også i tomgang (uden gas overhovedet)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 30-07-08 18:19

Kold som Varm - samme problem....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-08-08 10:19

Er efterhånden ret overbevist om at omtalte vinkelstykke på en eller anden måde "lukker" for benzintilførsel (eller styrer noget ventil der gør det)

Jeg har ikke haft mulighed for at "kigge" på en tilsvarende model, men alle billeder af "notorrummet" jeg kan finde viser slet ikke omtalte vinkelstykke. Derfor er jeg ret overbevist om at det bør sidde fast et eller andet sted der danner tryk/vacuum....

Der er ingen logik i en løsthængende slange på 20 cm. der blot ender "blindt" med et VINKELSTYKKE på....

Uden at gentage mig selv for ofte blot dette:

Boxen sidder som sagt på højre side af stellet ved tanken.
Fra denne box går en slange til et grenrør (og videre i tank og indsugningsstuds)
Fra samme box går så yderligere en slange til topdæksel/ventildæksel
Igen fra denne box (og det er den det hele drejer sig om) går yderligere en ca. ø10 slange.

Ca 20 cm lang med et vinkelstykke i den anden ende der indeholder et lille skumfilter.

Denne slange hænger "blot" og flagrer i motorummet....

Dette KAN ikke være rigtigt...

Bl.a. fordi der er ingen lokik i at den ender i et VINKELSTYKKE hvis dette blot hænger og flagrer
Der er ingen logik i slangens LÆNGDE hvis den blot ender blindt.

Se vinklen her
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1973279580&n=-2116160314&pn=-2116143132

Den MÅ skulle monteres et eller andet sted men alle billeder jeg overhovedet kan finde af motorrummet viser den SLET IKKE.....

Er der ikke en med en tilsvarende model der kan "kigge" og se HVOR den skal sidde

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-08-08 21:23

Kan lige tilføje at den er "overgivet" til "profier"

Jeg vender tilbage med point når løsningen er fundet....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 28-08-08 13:40

Så kører den...

Lige lidt opfølgning inden der "lukkes".....

BEGGE ventiler var lukkede (mekanikerfejl fra sidste service da kontramøtrik åbenbart ikke var spændt) (han havde MEGET røde ører)

CDI udskiftet til nyere model...

Det var egentlig ALT

Grunden til man skiftede CDIen var at efter de havde fået den startet "faldt" den stadig ud af og til - det løste CDIen.... (nyere model)

Endelig lød regningen på 0kr. da man forærede mig CDIen for "ventilbøvlet" sammen med en undskyldning....

Og så lige - ontalte slange der ender i ingenting er "normalt" bundet op med en strip der åbenbart er knækket og skal ende i - INGENTING -- men den har INTET med problemet at gøre...

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 29-08-08 13:58

Tak for svaret pallebhansen.

Citat
ville jeg havde forsvoret at du havde en defekt stik-samlinger til cdièn. Eller dårlig stelforbindelse på CDIèn

Det var så ikke helt ved siden af

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-08-08 14:22

Nææ, men jeg kunne ikke regne den ud med ventilerne.
Men at slangen endte blindt, så jeg ikke et problem i, den havde jo filter i enden.
VH Palle Hansen