/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Medion 19#skærm "syrede" farver
Fra : pbach
Vist : 783 gange
20 point
Dato : 10-03-03 18:54

Billedet på min 2 år gamle Medion skærm er pludseligt begyndt at se helt forkert ud. Da jeg startede den i dag var farverne helt forkerte. Farverne flyder ud, men man kan godt se skærmbillederne - blot med helt forkerte farver. Jeg kender godt den der med, at en magnet som f. eks. i en højtaler kan lave f.eks. violette farver i kanten af en monitors billede. Sådan ser det også ud på mit billede, men bare ud over hele skærmen. Jeg er heller ikke i strand til at resette ved at trykke på DEGAUSS - det er også noget den er begyndt på (at holde op med) nu.
Der er helt sikkert ikke noget i vejen med min PC - herunder skærmkort, idet dette virker med en anden skærm og, da ovenstående problem også findes, hvis jeg tænder for skærmen alene og bruger on screen display.
Er der nogen af jer der kan fortælle mig, om det er noget der er til at klare for små penge, eller skal skærmen skrottes?

Kommentar
Fra : pasn

Dato : 11-03-03 22:05

Hvis PTC modstanden er defekt ser det netop ud som du beskriver det.
Per

Kommentar
Fra : gudrunr

Dato : 20-04-03 17:55

Jeg har samme skærm - købt samme tidspunkt - og samme problem, så jeg vil også gerne vide, hvad jeg gør. Hvad betyuder det, at PTC modstanden er defekt - og hvad gør man ved det? Gudrun

Accepteret svar
Fra : pasn

Modtaget 20 point
Dato : 21-04-03 21:49

Hvis PTC modstanden er ude af drift, og man kan låne den lokale radiomands afmagnetiseringsspole kan problemet klares midlertidig ved at tænde spolen og føre den i cirkelbevægelser tæt foran skærmen og væk fra denne, hvorefter spolen slukkes når den er nået et par meter væk. Skærmen behøver ikke være tændt, men er PTC modstanden konstant / delvis aktiv, kan den lave samme fejl igen når skærmen tændes. Kan spolen klare problemet ved du at det er PTC modstanden der er defekt, og du kan så få radiomanden til at skifte den, eller vise dig hvordan den ser ud, hvis ellers du selv tør /kan lodde den ud.( Hvis du ikke flytter på skærmen, kan der godt gå lang tid inden den igen laver fejl, men ?) Der er mange typer, så pas på ikke at beskadige teksten på PTC modstanden.
Har den lokale radiomand en PC han nemt kan tilslutte skærmen til, så tag den med og lad ham se fejlen. Han kan se om det er den der er årsagen blot ved at se på billedet, medmindre du har TABT skærmen og beskadiget billedrøret, for så ser det nemlig ens ud.
Per.

Godkendelse af svar
Fra : pbach

Dato : 14-05-03 23:04

Tak for svaret pasn. Det lange svar kom dog lidt sent, men hellere sent end aldrig . Skærmen er nu repareret for 400.- ved den lokale TV-mand.
Tak + m.v.h.
Erik