/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
konverter FAT32 til NTFS?
Fra : absinthe
Vist : 930 gange
45 point
Dato : 25-07-08 17:11

Hej

Har en ekstern Harddisk (Lacie 250 GB) som jeg gerne vil have konverteret til NTFS. Kan jeg gøre det uden at miste al den data der ligger på den eksterne i forvejen?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 17:13

For din EGEN og dataenes sikkerheds skyld bør den slags ALDRIG foregå UDEN backup.....

Så har du ikke allerede det så flyt dataene INDEN ændring - så er det bare at omformatere...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-07-08 17:14

convert x: /fs:ntfs
x=drevet. Du skriver kommandoen i KØR

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-07-08 17:15

Det er en rigtig god ide, at defragmentere drevet først.

Kommentar
Fra : absinthe

Dato : 25-07-08 17:51

ja ville heller ikke risikere noget uden backup. Det 'dumme' spørgsmål er så bare hvordan laver jeg en backup?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 18:10

Det kommer jo an på HVAD der ligger på disken....

Er det bare billeder, film, musik osv er det jo blot at flytte/kopier det.....

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-07-08 18:11

Det er nu ikke så farligt, enten gennemføres convert, eller du får, at vide, det ikke lykkedes, og så er den som før.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 18:17
Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 18:19

Citat
Det er nu ikke så farligt

Nej - i 99,9% af tilfældende er backup IKKE nødvændigt....

Men hvem siger du "ikke rammer" de 0,1%

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-07-08 18:19

Min metode er nu lettere: 25-07-08 17:14

Kommentar
Fra : absinthe

Dato : 25-07-08 18:20

Den med at flytte/kopiere ville være lettest. Men det er over 200 GB jeg skal kopiere og har ikke rigtig plads nogen steder.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 25-07-08 18:21

Jeg har i tiden converterer hundredevis af diske uden problemer, men selvfølgelig er en backup altid på sin plads. Jeg laver ugentlig backup af mine filer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 18:51

Hvis IKKE du har plads andre steder er du jo henvist til at tage "chancen"......

Kun 1 ud af 1000 gange går det galt - så det er op til dig selv.....

Kommentar
Fra : absinthe

Dato : 25-07-08 19:01

Har lige prøvet "25-07-08 17:14" forslaget. Men denne besked kom frem:

"Dette drev er beskadiget og kan ikke konverteres. Det er nødvendigt at fjerne de beskadigede bit på dette drev ved at køre CHKDSK /F eller tillade AUTOCHK at kontrolleredrevet ved næste start"

Hvordan gør jeg det Windows foreslår?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-07-08 19:06

Uanset om man skal omformattere eller ej skal man A L T I D have en backup af sine data.

Enhver harddisk vil før eller senere gå til , så den ikke kan læses mere- af andet en meget kostbare specialister.
Derfor er det meget dumdristigt at leve uden backup af data. Programmer og system er det ligegyldigt med . Det kan man altid geninstallere fra originalen eller købe igen.

Men familiebillederne og gamle visse gamle mail og dokumenter , kan manikke genskabe.

Hvis du bruger windows er der en indbygget backupfunktion, som virker ganske godt. Læs i manualen eller i hjælp hvordan man gør. Det er nemmest med wizard funktionen.

du skal have et medie at lave backup på. De senere år har det billigste og nemmeste medie været harddiske. De fås til omkrig en krone pr. gigabyte. Det kan du ikke få noget andet medie til.

Køb f. eks Aldies tilbud i eksterne medion harddiske.De er ganske gode og stabile. Der er andre muligheder hvis du leder på edbpriser. Til backupbrug er hastighed og cache underordnet.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-07-08 19:09

Jeg har prøvet at omformatterer fra fat32 til NTFS med ms indbyggere program. Det gik fint uden tab af data.
Men selvfølgelige var backupen opdateret lige inden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-07-08 19:17

Med denne besked:
Citat
"Dette drev er beskadiget og kan ikke konverteres. Det er nødvendigt at fjerne de beskadigede bit på dette drev ved at køre CHKDSK /F eller tillade AUTOCHK at kontrolleredrevet ved næste start"

Ville jeg kopiere filerne over på et andet drev inden det er for sent.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 19:18

Nu kommer så det "dumme" spørgsmål......

Hvorfor vil du absolut ændre filsystem ?????

Fat32 virker udmærket

Kommentar
Fra : absinthe

Dato : 25-07-08 19:28

Ja FAT32 virker fint men kan ikke kopiere filer på over 4GB til den eksterne harddisk som bruger FAT32. Men det kan man med NTFS.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-07-08 19:32

Så må du ud og "handle" eller tage chancen - andre muligheder er der ikke.....

Kan du ikke finde plads må du jo købe en disk med plads....

Så mange filer har du vel heller ikke over 4 GB - så kan de jo alligevel ikke være på en 250 GB disk

Kommentar
Fra : absinthe

Dato : 25-07-08 19:48

Ja der er nok ikke så meget at gøre. Nu må vi se hvad jeg finder ud af!