/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Friture olie???
Fra : LouisaSverige
Vist : 10187 gange
100 point
Dato : 25-07-08 11:03

Håber der er nogen der kan hjælpe.

Vi står og skal have gæster her i weekenden og skal have lavet godt mad, hvor vi har brug for lidt friture stegning. Men vi har ingen friture, så vi vil prøve at bruge en almindelig gryde.

Nu er vi så kommet i tvivl om man kan bruge en anden type olie end friture olie, når man bare skal bruge en alimingelig gryde til friturestegningen...

Håber der sidder nogle kloge hoveder herinde, der kan hjælpe :)

Kommentar
Fra : tezt

Dato : 25-07-08 11:04

jeg har prøvet med alm. solsikkeolie, den billige, fint resultat :)

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 25-07-08 11:07

Svine fedt

Accepteret svar
Fra : MissBe

Modtaget 110 point
Dato : 25-07-08 11:39

vindrue-kerne-olie er billig og temmelig smag-løs
oliven-olie tåler ikke så meget varme og har en stærkere smag

men brug en olie som du synes smager godt

brug en høj gryde - olie koger op og bliver næsten 2 til 4 gange så højt i kogende tilstand

hav godt med køkkenrulle til at suge overskydende fedt fra madvaren når den er fisket op

>>> kogendenolie kan stikke i ild >>>>>>
>>> derfor forlad ikke gryden - hav den under opsyn >>>>
>>> hvis ulykken er ude - at den stikker i ild - så kvæl med et grydelåg>>>>
>>> at komme vand på til at slukke - vil nærmest få det til at eksplodere >>>

god fornøjelse

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 25-07-08 13:03

Jeg tror ikke det Missbe mener med at olien koger er at der skal komme bobler op af olien, ligesom der gør med kogende vand, men at olien er 180-200 grader varm. For hvis du venter til der kommer bobler op er olien for længst gået i brand!

Jeg havde engang en kæreste der troede olien skulle koge, sådan helt bogstaveligt, og da jeg gik ud i køkkenet, fordi det begyndte at svie i øjnene inden i stuen, slukkede jeg, samtidig med at skidtet gik i brand. Ingen panik, låg på, vente 10 min, løfte låg, brand igen!

Og hvis du ikke har et termometer der kan gå så højt, kan du checke om olien ved at dyppe bagenden af en tændstik i (pas på fingrene), når det syder (bobler svagt) omkring den er olien klar.

Olien koger op når du lægger maden i, fordi vandet i maden lynhurtigt fordamper.

Men resten af det Missbe skriver er jeg helt enig i

Godkendelse af svar
Fra : LouisaSverige

Dato : 25-07-08 13:21

Tusind tak for de hurtige svar :)