/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Installationskabel?
Fra : bv32
Vist : 5969 gange
50 point
Dato : 10-03-03 18:27

Hvad menes der egentlig med "installationskabel"? Kabel plejer jo at være forsynet med Cenelec eller NKT betegnelse (f.eks. H03 VV-F eller PKL), men ofte kan man købe "installationskabel" uden yderligere betegnelse (Harald Nyborg f.eks.). Hvad kan man så bruge sådan en kabel til? Kan man også bruge den til udendørs brug?
Er der nogen der har en oversigt over, eller kender et sted på nettet hvor der står noget om, hvilken type kabel der bruges til hvad? Hvad skal man f. eks. bruge, hvis man vil have udendørsbelysning?

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-03-03 19:35

Jeg tror ikke, at du får brug for denne viden om installationskabler. Det er forbeholdt fagfolk, at lave faste installationer, og disse fagfolk kender til de kabler, der må bruges. Men det er vel fordi, du tænker på, at skulle igang med at lave installationer? Det er, efter min mening, ikke særlig smart af dig.
//Knud

Kommentar
Fra : pente

Dato : 10-03-03 20:11

Kabler bliver målt i kvadrat. Det skal være 1½ i kabler til 240 v og 2 til kraft (380 v), men som nævnt før, er strøm farlig og det er ulovligt at installere selv. Hvis det drejer sig om lavvolt kender jeg ikke reglerne.

Mvh Pente

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 10-03-03 20:30

Her er lidt læsestof. Men husk lige, at du må købe alt - men ikke bruge alt.
http://www.elraadet.dk/view.asp?ID=161
Er du i tvivl - så lad tvivlen komme dig og din familie tilgode og lad være.
Emesen.

Kommentar
Fra : buch78

Dato : 10-03-03 20:59

Hvad skal du bruge kablet til.... Hvis du nu vil have sat udendørs lamper må du gerne selv grave kablet ned med strimle på og så derefter lade en fagmand sætte det til...(det kan der spares penge ved)

kvadraten kommer an på hvad det skal bruges til... ( hvor mange ampere kablet kan holde til)

Det hvad Pente skriver passer ikke helt. da man normalt bruger 1,5 til 230 V og 2,5 til 400 Volt i hus installation

Kommentar
Fra : ks9000

Dato : 10-03-03 21:50

pente:
Hvorfor begynder du at snakke om kvadrat (et kabels dimension i kvadratmillimeter) - det har da ikke noget med spørgsmålet at gøre. Og det har da slet ikke noget med spændingen (volt) at gøre.

Et kabels kvadratmillimeter (lederens areal/tværsnittet) har noget at gøre med, hvor stor en strøm (amp.) et kabel kan/må føre, og dermed hvor stor en sikring der kan/må sættes foran.

Som du ser, bv32 - så kan det være en fæl ting at begynde på noget, man ikke har begreb om.

Men ellers vil jeg give alle indlægsholdere ret - hold dig fra det - det kan være både livs- og brandfarlig.

//Knud

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 10-03-03 22:13

Tja, tillad mig at oplyse, at jeg har mere styr på el-installationer end I måske umiddelbar tror. Jeg stiller bare et forholdsvis simpelt spørgsmål, som jeg håber en fagmand kan svare mig på. Det er hverken ulovligt eller livsfarligt eller brandfarligt

Kommentar
Fra : Jagd

Dato : 11-03-03 13:52

Hvis du skal købe kabel skal du vælge et kabel der er DEMCO - godkendt.
Når det er på plads, skal du vide om det er alm. inst.-kabel eller det er light - kabel.
Der er forskel på hvad de må bruges til. Hvis du ikke kan finde ud af det kan du læse mere i Stærkstrøm bekendtgørelsen, dem kan du få fat på i www.elraadet.dk.
HOV
Den eneaf de kabeltyber du nævnte hed PKL. Dette er en ledning og PKL står for
Plast Kappe Ledning.
Held og lykke

mvh
Jørgen

Kommentar
Fra : KingSix

Dato : 11-03-03 18:05

Betegnelsen ”Installationskabel” dækker som regel over et kabel med massive ledere, beregnet til fast installation. Disse fås nu også, som nævnt i en ”Light” – udgave med en tyndere kappe, og så vidt jeg husker, kun godkendt til 300 Volt. D.v.s at de ikke må benyttes til 400 Volt installationer (komfur, motorinstallationer o.s.v.) Til forsel har ”Gummikabler” flere korer i lederen, for at opnå et mere fleksibelt kabel, disse kabler må ikke benyttes i den faste installation, og kablerne med massive ledere må ikke benyttes til tilslutning af brugsgenstande, motorer m.m.
Der er en masse parametre at tage hensyn til, inden man går i gang med noget i den branche, og det kan være en dyr lærestreg at lave fejl, forsikringsselskaberne er hurtige til at give elinstallationerne skylden, hvis et hus er nedbrændt uden anden tydelig grund.

Kommentar
Fra : KingSix

Dato : 11-03-03 18:06

betegnelserne &#8221 og &#8211 er anførselstegn på mit tastatur.....

Accepteret svar
Fra : Falcham

Modtaget 50 point
Dato : 12-03-03 00:00

Hejsa
Prøv om du kan finde svar på denne side

http://www.nktcables.dk

Mvh

Falcham

Kommentar
Fra : bv32

Dato : 12-03-03 12:54

Hej Falcham
Tak, det var da genialt! Hvorfor har jeg ikke tænkt på det selv?

Godkendelse af svar
Fra : bv32

Dato : 12-03-03 12:55

Kommentar
Fra : Falcham

Dato : 13-03-03 17:24

Selv tak