/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Frøslevlejren.
Fra : Teil
Vist : 4066 gange
100 point
Dato : 23-07-08 20:31

Er det muligt at se hvem der var fanger i Frøslevlejren fra 13. august 1944 og
senere i Fårhuslejren efter krigen.

Det drejer sig om en person som måske var aktiv i modstandsbevægelsen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-08 20:36

Mener at vide at der er et lille museum ved Frøslevlejren. Prøv at spørge der.

Når man vil vide tlf nr til noget lokalt, som man måske ikke kender det præcise navn på, så er det altid godt at ringe til et lokalt folkebibliotek. Prøv Padborg.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-08 20:40

Jo de har en hjemmeside, som ikke vil vises lige nu.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-07-08 20:59
Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-07-08 21:11

Tja - jeg har faktisk også været fange i Frøslevlejren.
Frøslevlejren har jo huset rekrutskole for flyvevåbnet.
Og når man ikke opfører sig ordentligt........................................vagtarrest.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 23-07-08 21:13

Hmmmmm på Amager Pisselort

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-08 21:58

Jeg var og er modstand af værnepligt og generalers krigsgalskab.

Så Eyvind jeg opførte mig bevidst dårlig, et naturtalent jeg er født med

Det danske forsvar ville ikke se mig, til min store glæde.

Måske kunne jeg tænkes hjælpe modstandsbevægelsen den gang.

Og jeg HAR googlet på lejren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-08 22:02

Mit spørgsmål handler om navnelisterne er hemligstemplede eller ej.

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 100 point
Dato : 23-07-08 22:21

Det ser ud til at det er Rigsarkivet der har svaret!!!

Arkivet indeholder kun få arkivalier fra den danske forvaltning 1944-1945. Fårhuslejrens arkiv er langt fyldigere og indeholder bl.a. fangekartoteker, fangejournaler, journalsager, forhørsprotokoller, funktioærmødereferater, sygejournaler, dagbøger over beskæftigede fanger, korrespondance og personalesager.

Frøslevlejren
1944-1945 Fårhuslejren 1945-1949
Selve Frøslevlejrens arkiv indgår i det såkaldte Stockholmarkiv fra den danske efterretningstjeneste og opbevares i Rigsarkivet.

MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 23-07-08 22:23

ja se der modersvilje, det er noget jeg kan bruge for at komme videre.

Godkendelse af svar
Fra : Teil

Dato : 23-07-08 22:24

Tak for svaret modersvilje.

Kommentar
Fra : docmuth

Dato : 23-07-08 22:47

Kunne Achton ikke ha klaret det for dig?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????