/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Scratch disken er fuld ?
Fra : jonasoliver
Vist : 459 gange
100 point
Dato : 23-07-08 20:20

Kære venner - Hvad i al verden betyder denne melding ? Jeg arbejder med store billedfiler, og er begyndt at få denne meddelelse. Er der ikke nok ram eller er harddisken ved at være fuld eller .....?
VH - Jonasoliver

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 23-07-08 20:34

Den harddisk du lægger filerne på bør være med filsystemet NTFS

rogrammet bruger nok også harddisken som midlertidig hukommelse, så der skal være rigeligt friplads.

Når du henter en stor fil til bearbejdning laves der sikkert en sikkerhedskopi som også fylder.

Det er som regel bedst at hente en fil ind og arbejde derfra - hvis filen ligger på en lille plads.

Sådan kan du se på din harddisk og filsystem:
H-klik på (denne) computer og vælg administrer > vælg så diskhåndtering.
Nu kan du se størrelse på din harddisk i billedeudgave.
Og se hvilket filsystem der bruges.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 23-07-08 23:02

Citat
Scratch disken er fuld

ER____?___ det den melding du får.
Hvad program bruger du.
Er det en USB disk/ CD-DVD DREV/ _skive/ eller en INTERN HARDDISK ???????????????
Meget stor forskel.

Ellers kan du Åbne denne puter og H_klik på drevet
for at se hvor megen PLADS ? du IKKE HAR.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 23-07-08 23:18

Du er selv inde på det rigtige. Ram eller disk.

Hvor mange Ram har du og hvor stor er din HD?

Godkendelse af svar
Fra : jonasoliver

Dato : 24-07-08 07:43

Tak for svaret Eyvind.

Kommentar
Fra : jonasoliver

Dato : 24-07-08 07:44

Hej - Jeg har 2gb ram, og 80 gb harddisk. Billedfilerne er ca. 50 mb store, så det fylder jo en del når jeg tager en billedserie på et par hundrede billeder. NTFS hedder filsystemet, og jeg kan se at jeg næsten har brugt al pladsen på harddisken ( ca. 78 gb ) Jeg har nu sat pc til at overføre de tungeste filer til en ekstern harddisk. Tror at det løser problemet. Tak for svarene....

Mange hilsner - Jonasoliver