/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
lydisolering af dør
Fra : jes-a
Vist : 3809 gange
100 point
Dato : 23-07-08 12:18

Jeg har et soveværelse med dør lige ud til en gang, hvor andre folk støjer lidt. Jeg kunne godt tænke mig at lydisolerer den dør lidt, da jeg tror det er døren der lader mest lyd komme igennem og ikke muren omkring. Det er en hul dør.
Det er ikke tilladt at skrue og sømme i dørene her og tror heller ikke hængslerne kan klare flere ekstra kilo.

Jeg har selv tænkt på flamingoplader eller en dyne hængt for døren. Men hvor godt virker det?

Nogle ideer til at dæmpe lyden på enkelt og billig måde??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 23-07-08 12:37

Flamingo vil ikke give noget særligt antagelig intet.

Lydgennemgang ved/i døre er det oftest "nøglehuls-effekten", dvs lyden smutter igennem hvor lyset går gennem, at forstå således at nøglehullet og manglende tætningsliste rundt i kanten giver den dominerende lydgennemgang.

Rigtige lyddøre laves med to eller tredobbelt tætning. Samtidig laves døren meget tung.

Så umiddelbart vil lukning af nøglehul, tætning give noget. Lyddæmpning derudover, laves bedst ved densitetsøgning, dvs påklistring af blygummi, eller pålimning af gipsplade.

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 23-07-08 12:43

Påklistring af blygummi og gips vil gøre døren tung. Så det dur ikke.

Hvor sættes tætningslisten, for døren ligger jo helt tæt mod karmen?

Accepteret svar
Fra : achton

Modtaget 110 point
Dato : 23-07-08 12:48

Et kraftigt tykt draperi på indvendig side af dørkarmen vil hjælpe

Kommentar
Fra : jes-a

Dato : 23-07-08 14:34

hvor meget dæmpning vil et tykt filttæppe kunne give?

Kommentar
Fra : achton

Dato : 23-07-08 14:50

12 db

Kommentar
Fra : achton

Dato : 23-07-08 14:51

Citat
Decibel-skalaen er opbygget logaritmisk. Det betyder, at hver gang lydenergien (lydeffekten) bliver fordoblet, øges dB-indekset med 3. En fordobling af lydtrykket svarer til 6 dB.

Kommentar
Fra : achton

Dato : 23-07-08 14:52
Kommentar
Fra : transor

Dato : 23-07-08 16:55

Det eneste du kan gøre med små midler er at sætte gummi tætningslister hele vejen rundt. De fås selvklæbende til at sætte i anskaget mod karmen. Det kan være ganske effektivt.

Dyner og draperier er ikke til megen nytte.

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 29-07-08 10:41

Tak jeg tror det med et tætvævet tykt tæppe har en effekt. Lidt har det dæmpet. Det tager i hvert fald spidserne i det skarpe lyde. Har også sat tætningslister på.