/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Formel/Excel vedr tidsregning
Fra : barrett
Vist : 948 gange
300 point
Dato : 21-07-08 16:18

Jeg har en kolonne med tidsangivelser i formatet: 00:00:15
Jeg vil gerne lave en formel der skal sætte et 1-tal i kolonnen ved siden af hvis tidsangivelsen er større end f.eks. 40 sekunder, MEN det kan jeg ikke finde ud af.

Jeg prøvede således:

=HVIS(E2>00:00:15;1;"") og
=HVIS(E2<>00:00:00;1;"")

Jeg har forstået det sådan at Excel ikke kan bruge den måde tidsangivelsen er lavet på, men jeg ved så ikke hhvordan jeg kan gøre det.

Er der nogen der kan hjælpe mig?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-07-08 17:04

Du kan jo ikke sige > ved multital adskildt med :

Jeg ville lave tre søjler med timer, minutter og sekunder, og en 4 "hided":
3600 gange den første + 60 gange den næste + den sidste...
og så lave min IF på den.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 300 point
Dato : 21-07-08 19:38

Excel er lidt sjov når den regner på tider. Da den omregner til klokkeslent som på et døg som 1 divideret med antallet af sekunder på et døgn

1/86400= 1 sekund

Det gør at den ikke bryder sig om formler hvori vi selv indtater tidsværdier

Hvis du blot angiver celler med dine værdier skulle det ikke volde problemer
A1 og A2 er tidcellerne og B1 er cellen hvor tidsforskellen angives i samme format som i A1 og A2

=HVIS(A1-A2>B1;"Tid mere end eller lig med 40 sek forskellig";"Tid mindre end eller lig med 40 sek forskellig")

vh Ben

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 21-07-08 22:54

Hmmm..
Det er udskrift fra TDC af vores telefonsamtaler (kopieret fra internetsiden til regnearket), og de har angivet samtalelængden i dette format (00:00:00)
Jeg vil så lave en formel der viser hvis et opkald har varet over f.eks.: 40 sekunder.
(Det er ikke forskellen mellem nogen af tallene/opkaldene).
Hvis jeg manuelt skal ændre tidsangivelsen vil det jo være et ret stort arbejde.

Håber dette tydeliggører lidt mere hvad jeg mener
vh Barrett

Kommentar
Fra : barrett

Dato : 21-07-08 23:44

Juhuuuuu

Ved Benjamin.Hansen's hjælp fandt jeg ud af at jeg blot laver en "kontrolcelle" (i dette eksempel: H1) hvor jeg skriver den tid som jeg f.eks. vil se hvor mange af opkaldene der har varet minimum den tid.
og i den kolonne jeg vil have resultaterne skrevet i, laver jeg så i øverste celle denne formel:

=HVIS(A2>$H$1;"1";"") (som jo så blot kopieres nedad)

- så kan jeg jo også nemt ændre kontroltallet hvis jeg vil se tallene for en anden samtalelængde.

Så Benjamin.Hansen får pointene - TUSIND TAK for den hurtige hjælp.
vh Barrett

Godkendelse af svar
Fra : barrett

Dato : 21-07-08 23:46

TUSIND Tak for svaret Benjamin.Hansen.