/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
kondensvand udestue
Fra : atie
Vist : 8975 gange
100 point
Dato : 21-07-08 12:36

Vi har en udestue med 7 lags termotag. Døre og vinduer er sidste nye energi vinduer/døre i maghoni.. Gulvet er med fliser. Se billede her http://www.atie-keramik.dk/udestue.htm

Vi har det problem om vinteren, når det bliver meget koldt, så får vi kondens vand på undersiden af taget samt på gulvet ved yderkanterne, især hvis der kommer lidt sol op ad dagen efter en nat med frost vejr.. fliserne bliver jo meget kolde efter en nat med frost. Gulvet under fliserne er et støbt gulv.

Det er meget frustrerende og vi påtænker at sætte en affuger op, men vi kan læse og frem til at en affugter i et koldt rum ikke er godt. Vi benytter kun udestuen om vinteren hvis vi evt. skal have gæster, eller juleaften eller ligende, så opvarmer vi jo rummet og så dagen efter er der jo store problemer med kondens..

Om sommeren når det er meget varmt, er det skønt med fliser på gulvet, så hvad skal man gøre.

Vi er jo heller ikke interesseret i at have et evt. klima anlæg til at stå og køre som bruger en masse strøm i en udestue som vil blive dyr at opvarme.
Er der nogen der har de samme problemer og som kan give nogle svar og råd.
Venligst Atie.

Kommentar
Fra : kj

Dato : 21-07-08 12:49

Er der lagt isolering i gulvet ved støbningen, evt. randisolering, hvis ikke bliver gulvet jo rigtig koldt. Løsningen er jo at få flyttet dugpunktet. En affugter ville sikker hjælpe på problemet, den giver også en smule varme, så kuldeindfaldet på evt. hæve/skydedør indtil stuen, ikke bliver lige så stort.

Kommentar
Fra : prosat

Dato : 21-07-08 12:56

Hvordan er det med luft cirkulation (udluftnings ventiler)

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-08 13:12

Der er tre muligheder.

I varmer udestuen op konsrant om vinteren. Det kræver at i følger Bygningsreglementet og registerer i kommunen. For at følge reglementet skal gulv og loft plus rand formentlig isoleres.

2 I holder hele vinteren totalt tæt mellem husett og udestuen. samt etablerer lidt naturlig ventilation til det fri fra udestuen. På den måde holder i fugt væk.

3 i holder stort set lukket til udestuen og etablerer en affugter til at tage holde den mere tør (absolut ). Der må fås affugtere, som kan arbejde i et relativt koldt rum.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 21-07-08 13:17

Ja der er isoleret i gulvet med, først ca. 30 cm legasten, dernæst rockwool bats, dernæst 10 cm beton med jernarmering og derpå, klaplag til filser, og så fliser.. Men igen randisolering.. Fundamentet er af legasten/cement..
Der er udluftnings ventilation og en blæser ventil i hver ende af udstuen.

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 110 point
Dato : 21-07-08 13:20

Kondens opstrå som følge at luftfugtigheden (varm furgti luft) - hæfter sig til de kolde flader.

Det er som på badeværelser - at ventilation er det bedste middel.

Problemet er ofte at man udlufter det var rum, via det kolde, så man derved får lidt glæde af varmen. Men man glemer hvormeget fugtighed det er i luften.

Hvis man holder ude stue som ude stue og sørger for udlftning når man ikke opholder sig der, vil mange af dine problemer være løst.

Udluftning af dine varme rum, skal ikke foregår via din udestue.

Skal du tilføre varme - skal det ske ved tilførsel af tør varme.

vh ben

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 13:44

Fornuftigst ville være at anvende en egnet affugter, f.eks denne her http://dk.ivt.se/page.asp?lngID=634&lngLangID=1

Den duer også når det er koldt. De billige kører ikke særlig godt i kulde.

Ellers skal der som Benjamin sige udluftning til. Men skal der være noget grundvarme bliver udluftningsløsningen for dyr at køre med. Så er affugteren væsentlig sjovere - ren driftøkonomisk. Det er så viseligt at al den energi du hælder ind i affugteren + kondenseringsvarmen tilgår luften. Så faktisk giver affugteren en billigere varme, end f.eks elradiatorer.

Spekuleres i klimavarmepumper er disse bedst til affugtning ved samtidig nedkøling!!! Og det er jo ikke just behovet. Til opvarmning er det fint, men skal der kun lige holdes varme på, fordrer dette en varmepumpe med 10° funktion. Og sådanne koster relativt dyrt.

Så tag og kig på IVT'en.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 21-07-08 13:52

Det er jo sådan når solen skinner på en frost dag så bliver stuen varmet op og så kommer problemet jo også.

Skal man så lade vinduerne stå åbne dag og nat i vintermånederne ?

Det kan ikke undgåes at vi lukker varm luft ud i udestuen fra indestuen når vi åbner døren for evt gå ud i haven eller lukke vores små hunde ud, da det er den eneste vej ud i haven hvis vi ikke vil rundt om hele huset og igennem en garage. Man udluftningen af huset kan godt foregå andet steds fra.

Vi syntes det vil blive en dyr fornøjelse at have en inventer stående og køre konstant så det går ikke.

Vi havde sidste vinter affugte poser hængende, de tog meget fugt. Men vi er så i tvivl om vi også skal have vinduer åbne samtidig eller er det nok at en lille ventilator står og køre..
Hvis vi f.eks har opholdt os derude med varme ( Zippoovn) en dag vi har haft gæster, skal man så lade vinduer stå åbne hele natten f.eks.?.

Jeg er glad for at modtage rigtig mange gode råd, især for nogen som selv har oplevet det.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-08 14:04

Samtidig med du affugter skal rummet være tillukket, -ellers vil du trække fugten ind udefra, og det er jo nærmest uendeligt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 15:10

Zippoovn = gas eller olie = tilfører også vand.

En inverter der står og holder grundvarme (en ordentlig varmepumpe af de gode med 8/10° funktion) koster mellem 35 og 50% at have igang i forhold til oliefyr f.eks. Inverteren vil køre med en særdeles høj virkningsgrad, når den ikke skal særlig højt op i temperatur. Samtidig vil varmetabet i udestuen være omkring 25 - 30% lavere end hvis du bruger en billig kina-inverter der kun kan køre min 16°. Oftest er kinainverterne desuden energimærket C eller D, mod kvalitetspumpernes A+. Så samlet giver en kvalitetsinverter en knaldhamrende billig grundvarme i udestuen. En yderligere gevinst er lavere varmetab fra huset og ud, hvis udestuen, holdes på min 10°

Ønsker man ikke at grundopvarme udestuen, er klogeste alternativ at vælge en affugter der kan køre i kold luft. F. eks den foreslående.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 21-07-08 16:21

Citat
Samtidig med du affugter skal rummet være tillukket, -ellers vil du trække fugten ind udefra, og det er jo nærmest uendeligt.

ja selfølgelig, det tænkte jeg ikke lige over..

Jeg tænker på om det ikke var en meget dum ide at lægge et flisegulv, da jeg har hørt fra folk som har et trægulv i en udestue "men ellers samme, tag og vinduer", de har ikke det samme problem med kondens..
Alternativ er at hele gulvet skal hugges op hvis det er gulvet der er skyld i det? kan det være det ?
og det vil være en uoverskuelig ting, mangel på kræfter ( er folkepensionister ) også rent økonomisk.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 16:37

Det ville da være vanvid at hugge gulvet op!!?!?

Trægulve og andet mod direkte jord, vil alt andet lige være mindre tæt. Dvs forkorter sæsonen i begge ender. Til gengæld er "utætheden" så med til at mindske futproblemerne. Men fugten og afslaget af dug, kommer fordi udestuen er meget tæt og ikke opvarmet. Derfor enten øg ventiationen og sæt en smule varme på. Alternativt bring absolut luftfugtighed ned på et lavere niveau. Ikke usansynligt er luftfugtigheden inde i jeres hus også til den høje side.

Så køb en ordentlig affugter, eller en ordentlig i varmepumpe + lidt udluftning.

Vi snakker København, ikk'?? Snak med Øllegaard. Han er en flink mand, og ved et eller andet om tingene.

Kommentar
Fra : atie

Dato : 21-07-08 16:47

Citat
Trægulve og andet mod direkte jord, vil alt andet lige være mindre tæt.

Nu er der jo isoleret under fliserne, se linket hvor jeg har sat billeder ind. Det ville også være en stor synd at fjerne de smukke fliser. Du har ret udestuen er meget tæt, den tideligere udestue vi havde var meget utæt, og der var ikke de problemer, taget var kun 10 mm, ingen termoruder og gulvet var klostersten på sand ja den havde vi meget glæde af i mange år, ingen kondens.

Ja vi taler om Køvenhavn så skal jeg lige finde ham Øllegård hvor

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-08 17:48

Hvis du vil have en omkostningsfri affugtning og du har mulighed for at indbygge en i væg, ved jeg sommerhusejere som har megen glæde af dette: http://www.thymors.dk/page713.aspx

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 17:59

Øllegaard el og køleteknik ApS
Rentemestervej 32-34
2400 København NV
Tlf: 38 87 19 89

Stilkenes forslag hedder Solar-Venti. Om den yder nok til at i får noget ordentlig ud af den - og netop i en udestue, tror jeg ikke. Der skal heftigere grej til.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-08 18:24

Det er bestemt ikke et Solar-venti, som du 3773 antyder, det er en lille smule mere avanceret, og se da på kapasiteten. Det er jo ikke bare en lille ventilator, det er et helt panel i størrelse med et dørhul.
Et familiemedlem af mig, har et sådant i sit sommerhus, og det virker fortræffeligt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-08 18:27

Måske er denne side mere overbevisende.
http://www.solarventi.dk/

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 19:36

Øhhh Stilkene.....

Det er ikke SolarVenti........Det er SolarVenti........

Kan du blive enig?????

Fremragende produkt. Duer fint når solen skinner, ellers ikke..

Har været fremme i de sidste maaaaange år. Var det det evigt saliggørende, havde SolarVenti idag været et helvedes stort firma. Men produktet har sine begrænsninger og er nærmest at betragte som et smart "ekstra". Men genialt er det. Det duer bare kun hvis solen skinner. Hvad den sjældent gør når det er vinter i DK.

Og "se på kapaciteten" ?????? 60 m3/h rykker intet i denne her sammenhæng.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 19:39

De 60 m3 gælder iøvrigt kun ved største model. Ellers er resten af databladet snik/snak og dokumentation for at man anvender de billigste blæsere der kan købes (Papst).

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 19:43

Iøvrigt ringer det altid slemt for mine ører når folk opgiver kapacitet i antal kvadratmeter?!?!?!? Så er vi henne i "trælas-trådgivning", dvs dybt useriøst og "nu skal jeg lige sælge det et apparat"! Jeg er ikke ansat ved Øllegaard. Har mødt ham en enkelt gang og hans viden er ikke ueffen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 19:44

Læs "trælast"

Kommentar
Fra : kj

Dato : 22-07-08 11:44

Vi har en affugter kørende i vores kælder (50 kvadratmeter) , den holder kælderen tør hele vinteren, og samtidig varm (16-18 grader) det har den gjort i 26 år, og den er betydligt billigere i brug end el-radiatorerne.
Jeg mener at du med fordel kunne anvende en affugter med Hygrostat (Hygrostaten kan stilles så du selv kan bestemme affugtningsgraden).

Godkendelse af svar
Fra : atie

Dato : 23-07-08 12:40

Tak for svaret Benjamin.Hansen. Det er nok det vi skal gøre og så se tiden an. Med den stigning på el, skal det nok ikke være et klimaanlæg vi skal have i først omgang.