/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Pumpe til vand
Fra : bjarnefilm
Vist : 1323 gange
50 point
Dato : 21-07-08 09:48

Jeg har et stort akvarie på 1400 liter. Jeg bruger for meget tid på at skifte vand på det. Så har jeg tænkt at anbringe en svømmer (fra et toilet) i akvariet og tage vand til havevanding og cisterner fra akvariet. Det kræver 'bare lidt' andringer i rørføringen. Nu kommer spørgsmålet. For at få tryk på vandet fra akvariet og hen til tapstederne, skal jeg bruge en pumpe. Den skal have en løftehøjde på 5 meter (en halv bar), 10 liter i minuttet er nok og den skal være automatisk, så den selv holder trykket. Hvad hedder sådan en pumpe? Hvad koster den? Du må meget gerne smide et link.
MVH
Bjarne

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-08 10:13

Hvis du har mulighed for at montere pumpen ved siden af dit akvarie kan du bruge et ganske almindeligt husvandværk (jem&fix). men det kræver lidt ekstra, af en pumpe, hvis den skal hæve vandet, dog tror jeg gerne at den kan klare dette, men stadig kan en pumpe bedre trykke end hæve.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:06

Har du overvejet en dykpumpe ? Den har en svømmer påbygget og kan klare opgaven: http://hjem.dk/have/haveredskaber/husvandvaerk-dykpumper/gardena-dykpumpe-600-sp-til-urent-vand.aspx

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-07-08 11:29

-> Stilkene Det er meningen at pumpen skal være uden for akvariet. Så skal den ikke være vandtæt og den støjer ikke i akvariet, fiskene kan ikke lide støj. Men jeg kan ikke forstå det med hæve. På sugesiden af pumpen vil trykket være nul og på tryksiden skal det være ca. en halv bar. Begge sider plus atmosfærisk tryk. Skal det forstås som selvsugende? Pumpen skal ikke være selvsugende, jeg sætter den under vandspejl, udenfor akvariet. Husvandværk er nyt, det vil jeg undersøge.

-> o.v.n. Dykpumpe vil jeg også undersøge.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:32

Dykpumpen støjer, så hvis du vælger den så skal den vist stå i en beholder uden for akvariet, og forsynes fra en hævert system eller lignende

Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-07-08 11:59

Jeg forestiller mig et vandrør med en svømmer for enden for at få vandet frem. Og en pumpe udenfor akvariet, der får vand fra en slange ned i akvariet. For at lave automatik, kunne jeg sætte et 5 meter højt rør med en sensor i toppen på tryksiden af pumpen, men det vil blive noget værre bøvl Så automatikken skal helst sidde i pumpen.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-08 11:59

Husvandværk er selvsugende, men behøver det ikke.
I "gamle dage" sagde man om pumper at max. hævekapasitet var 7 meter (jeg har siden set større hævemeter) men på tryksiden er kapasiteten større, næsten ubegrænset (større pumpe). Brøndvandværker var ofte monteret nede i brøndene for at give større kapasitet.
Men jeg tror bestemt at husvandværket ville kunne løse din opgave.
Harald Nyborg har også disse vandværk, men til tider er de billigere ved Jem&Fix.
http://www.harald-nyborg.dk/soeg.asp?n=10&Produkt=husvandv%E6rk&where=&Submit2.x=20&Submit2.y=12

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 21-07-08 12:01
Kommentar
Fra : bjarnefilm

Dato : 21-07-08 12:53

-> Stilkene Det link du smed 12.01 kan godt bruges. Den er endda rigelig stor, ca. 6 gange. Det næste er kun for sjov. Når en pumpe, der er 6 gange for stor, koster 900 kr, koster en 6 gange mindre pumpe så 150 kr?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 50 point
Dato : 21-07-08 13:55

Held med dit foretagende, og så kan du jo bruge den til andre forekommende formål.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 21-07-08 20:35

Hvad med en cirkulationspumpe.

Den er stille, er meget mindre end et husvandværk.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=2207&n=10

Ulempen er at den kun kan suge ca. 4 meter ved max. hastighed.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-07-08 21:30

Nix Thomas, den suger ikke. Men kan trykke.

Godkendelse af svar
Fra : bjarnefilm

Dato : 22-07-08 08:15

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 22-07-08 09:39

Jeg be`r.