/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
sælges for kunde
Fra : nord47
Vist : 1226 gange
100 point
Dato : 20-07-08 16:37

Da vi har købt bil ved aut.forhandler for 175.000.00 kr i maj 2007 og har reperationregninger for 80.000.00 kr.nu, vil vi jeg hører om der er nogen der ved noget om garanti,da forhandler han siger sælger for en kunde,kunden købte ny bil samme sted.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 16:49

Hvad står der i dine papirer, der må da stå noget om garanti??

Jeg ville kontakte en gratis advokat for at være helt sikker

http://www.friproces.dk/ngr/

http://www.retshjaelp.com/

Pøj pøj, selv om jeg ikke tror du får ret meget ud af det, du skulle have reageret langt tidligere, men så har du forsøgt

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-07-08 17:00

Hvis I har købt bilen af en forhandler, er der tale om et forbrugerkøb, uanset at forhandleren bare sælger den for en anden kunde (købeloven § 4a, stk. 2). Man kan herefter diskutere om hvem der har pligt til at udbedre eventuelle mangler, da forhandleren jo ikke er den reelle sælger, og da han derfor ikke har "aktier" i handlen. Hvis han aldrig har fortalt jer, at han sælger bilen for en anden, mener jeg, at han må acceptere, at I retter krav i henhold til købeloven mod ham. Det vil højest sandsynlig fremgå af jeres købsaftale.

Når det er konstateret, kan vi konstatere, at der efter købeloven § 83 er 2 års reklamationsret.

Du skriver, at I nu har afholdt reparationsudgifter for 80.000 kr. Man kan ikke umiddelbart bare lade bilen reparere og så på et senere tidspunkt, når man finder det belejligt, rette kravet mod sælger. Der skal reklameres over for sælger inden for rimelig tid (købeloven § 81) og sælger skal have mulighed for, at undersøge manglen. Så hvis I har afholdt reparationer for 80.000 kr. og ikke underrettet sælger før nu, så mener jeg, at det ser meget sort ud for jer.

Men hvis jeg har misforstået sammenhængen, så må du lige komme med nogle flere oplysninger.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 20-07-08 18:05

Tak for svar.
Det er jo sælger vi først gik til,med reparationer på de første 41000 kr.
Men da bilen blev ved med at gå i stykker gik vi til Kia.
Ved Kia har vi betalt 22000 kr i maj og juni.
På nuværende tidspunkt holder bilen i Nuernberg da den gik i stykker på vores ferie.
Reparationsregningen lød på 20600 kr som vi har sendt til Tyskland.

Hvad pokker skal vi snart gøre.

Gitte

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-08 18:08

Hvis du har købt og betalt en bil ved en forhandler kan han ikke undslå sig forbrugerkøbslov ved at sige at han handlede på en andens vegne.

Det er noget andet (måske ) hvis han ved handelen gjorde det helt klart at han ikke er sælger og det er den rigtige sælger, som har underskrevet slutsedlen.

Om forhandleren bør erstatte de 80.000 afhænger det helt af hvilke reperationer, hvordan og hvorfor. Det er jo kun reperationer for at udbedre mangler ved køretøjet, som var der ved leveringen han skal betale, og han skal have haft chancen til at udbedre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-08 18:09

Hvad er det der går i stykker til så mange penge ????

Det lyder besynderligt.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 20-07-08 18:19

Sagen er jo bare den at efter en måned opstod der problemer,og vi kørte bil til forhandleren.
Alle slanger begyndte at sprænge,og forhandleren kunne konstatere at der var olie i systemet.
Det blev jo så udbedret og vi fik bilen hjem igen.
Såda gik det i de efterfølgende måneder,bilen blev ved med at gå i stykker.

Til sidst gik vi til Kia.
De kunne konstatere det samme, olie i systemet.

Kommentar
Fra : nord47

Dato : 20-07-08 18:22

Der var olie i systemet,det vil sige alle slanger sprang på skift.

Nu er det så turboen der gik i stykker på vores ferie.

Gitte

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 18:23

Prøv at skrive en mail, til de gratis advokater der er i mit første link, de kan svare dig helt præcist hvordan du står i denne meget uheldige situation...

Håber du har gemt samtlige kvitteringer

Kommentar
Fra : RyeJensen

Dato : 20-07-08 19:01

Som jeg skrev i mit indlæg, så står du meget dårligt angående de udgifter i har afholdt uden om forhandleren.

I skal bevise, at de fejl der har været på bilen er en mangel i henhold til købeloven, og det bliver jo i sagens natur meget svært at gøre, når I har fået udbedret manglerne sideløbende. I tilfælde af en retssag er den eneste måde, at man kan bevise den slags ting afholdelse af syn og skøn, og da I har repareret manglerne, kan skønsmanden jo ikke vurdere noget. Domstolene tillægger som altovervejende udgangspunkt meget lidt vægt til eventuelt billedmateriale eller ensidigt indhentede erklæringer.

På det foreliggende grundlag er det meget svært at konkludere andet, og de gratis advokater, som Nordsted1 henviser til (som altid fristes man til at sige men det er nu også et godt råd), vil ikke på det foreliggende grundlag kunne sige mere.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 21-07-08 00:57

Hej 'Nord47'
Lyt du bare til råd fra RyeJensen - hvis du er i tvivl om det er kvalificerede råd, så kig i hans profil
Og rigtig meget held og lykke med det!

Flot at du stadig svarer herinde RyeJensen

God uge til Jer allesammen og velkommen hjem til kulden Nordsted2

Natnat Fra Dorthe

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-07-08 02:41

Det lyder som defekt toppakning. Det er ligesom defekt turbo normalt et resultat af vild overbelastning af motoren.

Det sker dog at ny toppakning bliver fejlmonteret, så den nye ikke kan holde, og så er det den sidste reperatørs fejl, og ikke en fejl ved bilen ved leveringen.