/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Spærring af Windows vista ulti
Fra : Mike87
Vist : 755 gange
152 point
Dato : 20-07-08 10:42

Hej

Mit windows er blevet "spærret", fordi jeg ikke nåede at få aktiveret det.

Mit problem er jeg ikke har købt produktnøglen og vil blot bruge mit almindelige vista som jeg har betalt for istedet for ultimate udgaven som jeg har prøvet - mit problem er bare jeg skal have alle mine dokumenter ud af computeren. Der er kun et drev på computeren, hvor alle tingene ligger. Jeg har forsøgt at installere en ny version oveni, men dette kan ikke lade sig gøre, så det eneste jeg kan se er muligt, er at bruge min recovery-cd som fulgte med til computeren og starte det hele fra nyt.

På forhånd tak.

Mvh Mike Petersen.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 10:50

En mulighed er at bruge en Linux live cd, for eksempel Ubuntu den er ligeglad med om Windows er spærret eller ikke, den kan se og hente alle filer, som ikke blev overskrevet da du forsøgte at lægge en ny version ovenpå, du skulle have spurgt før du forsøgte noget

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 10:51

Dine filer kan sikkert læses fra en anden computer -
når harddisken er taget ud og sat til en USB / harddiskconverter

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 10:53

OVN's metode er den nemmeste - når du har hentet den live CD og du skal så bruge noget til at lægge dine filer i.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 20-07-08 10:58

Jeg har en ekstern harddisk som jeg har lånt.

Hvad mener du med at jeg skulle have spurgt før jeg foretog mig noget? For har ingenting kunnet gøre, så der er ikke lavet nogle ændringer siden den blev spærret.

Hvor finder jeg den Linux Live udgaven - kan den downloades fra en anden computer, brændes på en cd og så køres fra min computer?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 11:05

Her: http://www.ubuntu.com/getubuntu/download vælg en server at hente fra og klik på Start download, det er en komplet styresystem og fylder en hel CD, det er en ISO fil du henter den skal IKKE pakkes ud men brændes som en Image fil (Nero) eller brug den nemme løsning ActiveISO Burner: http://www.ntfs.com/iso-burning.htm vælg den midterste Download til venstre, den kører direkte uden at skulle installeres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 11:05

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download

Hent den og brænd image til disk med eks. Nero

Nu kan du boote med den CD og hente filer ud til den eksterne harddisk.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 11:07

Er du i tvivl om hvad du skal gøre...............................................så bare spørg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 11:07

Ubuntu er som nævnt en komplet styre system, og du kan som når du bruger Windows, enten brænde dine filer eller overføre (kopiere) dem til den eksterne harddisk

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-07-08 11:08
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 11:09

Du er i gode hænder hos Ubuntu eksperten Eyvind, jeg forlader tråden nu og tager til fødselsdag

Kommentar
Fra : cccf

Dato : 20-07-08 11:09

Der kom nogen i forkøbet.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 11:15

ubuntu-ekspert er jeg ikke - men vil hjælpe dig så godt jeg kan.

Så nu vil jeg afvente at du har hentet og brændt den CD (694 MB)

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 20-07-08 11:17

Tak for alle Jeres råd.

Hvordan booter jeg fra cdén? Skal jeg ind i BIOS og ændre rækkefølgen af hvor computeren booter fra, eller skal jeg bruge cmd og åbne den derfra? For lige den funktion er ikke spærret.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 11:22

Citat
Skal jeg ind i BIOS og ændre rækkefølgen
JA CD-ROM som first boot device

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 20-07-08 11:23

Jeg slaæ desværre arbejde nu, så vender tilbage i aften.

Endnu engang mange tak for de foreløbige råd.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 11:26

Og jeg skal til fødselsdag god arbejdslyst

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 11:26

Din computer står sikkert til at boote fra CD - men ellers skal du i bios og ændre det.

Måske står det på din skærm når du starter men ellers kan du måske bruge en af disse taster.
F1 - F2 - F10 - F11 - F12 - DEL og det skal gøres lige når den starter op klik klik klik klik klik

Og så skulle du gerne komme ind i bios.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 11:31

Det er den øverste mulighed i ubuntu du skal bruge, efter du har valgt danish.
Lige en ting når du har ladet ubuntu boote og rulle ind.................klik IKKE på installer.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 20-07-08 21:30

Jeg har nu downloadet Ubuntu, og brændt det ned som en .iso-fil. Nu har jeg startet det, dog har jeg ikke valgt installér, men jeg kan ikke finde mine filer. Hvis jeg vælger at klikke på mit c-drev, skriver den: "Cannot mount volume. Unable to mount the volume." - Hvad gør jeg?

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 20-07-08 22:49

Er der ikke noget med a linux har problemer med ntfs partitioner?

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 20-07-08 23:44

Det ved jeg ingenting om, jeg kan som sagt bare ikke åbne drevet.. Og vil vide, om der er nogle der kan hjælpe?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 00:10

Citat
Er der ikke noget med a linux har problemer med ntfs partitioner?
det var dengang, og nu skal vi heller ikke andet end hente data fra harddisken og det kan Ubuntu og andre Linux gøre

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 00:16

Citat
Cannot mount volume. Unable to mount the volume
den har jeg ikke oplevet før, var der nogle fejlmeldinger da Ubuntu rullede ind, alle linjerne på den sorte skærm ? Det kan sandsynligvis løses ved at montere drevet, du får vejledning i morgen hvis du vil gå videre med Ubuntu, det er sent nu, så jeg orker ikke skrive den vejledning

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 00:18

Citat
Jeg har forsøgt at installere en ny version oveni
fra selve spørgsmålet, du har forhåbenlig ikke gjort drevet ulæselig

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 21-07-08 00:26

Det er helt i orden. Endnu engang tak for de foreløbige svar.

- Sov godt

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 21-07-08 00:27

Forresten, så var der ingen fejlmeddelinger da computeren indlæste Ubuntu. Så indtil nu har det ikke voldt nogen problemer.

/Mike

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 21-07-08 08:48

Du kan muligens aktivere din vista med en key generator? Det ville jeg prøvet. Bare google"vista key generator" Det er vel ikke helt lovlig,men....
alimak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 10:20

Hvordan forsøger du at åbne dine Windows dokumenter ? Jeg har i øjeblikket Ubuntu kørende live på en computer med en harddisk, den kan jeg læse ved at klikke på Places og ned og klikke på 160GB Media, det er harddisken med Windows og den åbner uden problemer C drevet som er den eneste, jeg har fri adgang til Documents and settings, Programmer, Windows og de andre mapper som er i drev C, der har du problemer ?
For at mounte din harddisk skal du vide hvad Ubuntu kalder den, klik på System og på Administration, ned og klik på Partion Editor, der skulle så gerne komme et vindue lignende denne: http://peecee.dk/upload/view/124177 det gule er brugt plads og det hvide er tom plads på harddisk, du skal ikke gøre noget som helst andet end at læse hvad drevet hedder, hedder den som på billedet: /dev/sda1 ?
Når du har læst hvad Ubuntu kalder disken, så lukker du editoren og mounter drevet, der kommer vejledning når du har skrevet hvad den hedder

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-08 10:50

Og når du kommer ind og kigger på windows-drevet så skal du kopiere filerne over på et andet medie.
Du skal ikke forsøge at åbne filerne, for det kan man ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 10:57

Citat
Du skal ikke forsøge at åbne filerne, for det kan man ikke
HVAD KAN MAN IKKE hvorfor ikke ? Jeg kan godt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-08 10:58

En mulighed ud over at aktivere - kunne være at "vende tilbage" til den oprindelige udgave og det kan måske gøres ved hjælp af det gendannelsespunkt der blev oprettet ved opgradering.
prøv at starte comp og når windows skal til at starte så tryk F8
Start i fejlsikret tilstand og derfra til gendannelsespunkt.

Jeg må sige at jeg ikke har prøvet det selv.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-08 11:00

Ved hjælp af wine - og visse "lette" filer............................. ikke.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:19

Jeg bruger ikke Wine (i øjeblikket) og det er filer, ikke programmer som jeg kan åbne, dokumenter, musik og video filer og den slags de åbnes nemt fra Ubuntu live, det eneste som Ubuntu live ikke kan åbne, er dokumenter og regneark oprettet med Microsoft Office 2007

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-08 11:22

Ja ja - det er jo jpg / vma osv.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:26

Ja hvad med dem ? De åbnes da også af Ubuntu live

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 21-07-08 12:12

Hej igen.

Jeg har fulgt din forklaring, den er god.

Det eneste problem jeg har nu er, at jeg ikke kan se hvor jeg kan mounte den. Hvor finder jeg den vejledning hvor jeg skal skrive diskens navn? - Når du har læst hvad Ubuntu kalder disken, så lukker du editoren og mounter drevet, der kommer vejledning når du har skrevet hvad den hedder -det er det her stykke jeg er i tvivl om.

For det er dev/sda1 som er diskens navn.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 152 point
Dato : 21-07-08 12:49

Ja ja nu kommer vejledningen, jeg ville lige være sikker på at disken hed /dev/sda1
Klik på Applications gå ned til Tilbehør, gå ud og ned og klik på Terminal, så åbner Terminalen og du skal have fulde rettigheder (root retigheder) skriv eller endnu bedre, brug Copy og Paste det der står i kodebobsen og tryk Enter
Kode
sudo /bin/bash
nu har du root retigheder og skriver:
Kode
mkdir /media/disk
og trykker Enter, endelig skriver (Copy og Paste) du må ikke skrive forkert
Kode
mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/disk -o force
og trykker Enter, normal kræver det en genstart at mounte et drev, men jeg har skrevet force til sidst, det skulle meget gerne lægge en genvej til din disk på skrivebordet, som du kan åbne ved at dobbelt klikke, derefter kan du kopiere (træk og slip) dine filer til en CD/DVD eller en usb stik

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 21-07-08 14:48

Det virker fint altsammen, men nu opstod der endnu et problem.
Min eksterne harddisk skal også mountes. Gør jeg det på samme måde? - Og sker der noget med de data den indeholder i forvejen?

Jeg takker mange gange for din hjælp indtil videre.

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 21-07-08 15:26

Jeg tænkte mig om en ekstra gang, ændrede dine koder, og fik derigennem hul til min eksterne harddisk. Computeren er nu igang med at kopiere mine ting over.

Jeg takker mange gange for din hjælp - desværre har jeg ikke flere point som jeg kan give dig.

/Mike

Godkendelse af svar
Fra : Mike87

Dato : 21-07-08 15:29

Tak for dit gode svar o.v.n..

Jeg fik det hele til at virke, og skal snart igang med at køre min originale windows vista ind og starte forfra.

/Mike

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 15:45

Selv tak, godt du fik reddet data, din tak er vigtigere for mig end point, dem har jeg mange af i forvejen, du kan så få dataerene tilbage igen, når du har din nye Windows installation på plads, jeg forstår dig sådan at du på samme måde fik monteret din eksterene disk, og ja det foregår på samme måde, det eneste som skal ændres er harddiskens navn, som du kan læse i Partion editor, det var sikkert sådan du gjorde

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 16:12

Er det for sent at komme med et forslag ? Opret mindst to partioner på din harddisk, læg Windows på den ene og brug de andre til at gemme filer på, så kommer du ikke i samme situation, hvis nu Windows nægter at starte, du kan så bare reparere eller lægge en ny Windows ind på Windows partionen, uden at data på de andre partioner røres

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 21-07-08 17:19

- godt gået o.v.n.