/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
analog kamera
Fra : allano33
Vist : 538 gange
70 point
Dato : 20-07-08 10:26

Hej.
jeg har optaget noget film, på et gamelt kamera med bånd, er der nogle der kane sige mig hvordan jeg får det optaget over på disk, jeg regner med at jeg skal til en fotohandler for at få det gjort, men er andre løsninger?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 10:56

Hvad har du til at afspille det bånd med.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-08 10:57

Du skal i princippet bruge en digitiser, som laver en digital videofil- i et eller andet format- ud fra den analoge vidioindgang.

Digitisere findes som regel sammen med tv-tunere på samme kort. hvis du ikke har et indbygget i din komputer kan du mange steder købe det til en rimelig penge. Sikkert biligere end at få det gjort hos fotohandleren.
Normalt bliver en video bedst ved at blive afspillet fra originalbåndet på det apparat, den er optaget med og ved at bruge svhs forbindelse, hvis kameraet kan det.

Når det først er ovre på digital form som en computerfil , kan du redigere og omforme, for til sidst at lave en dvd uden kvalitetstab.

God vidiodigitalisering kræver en rimelig hurtig computer.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-07-08 11:01

Jeg kan kun bekræfte...
Min bror fik gamle smalfilm digitaliseret hos en fotograf, og det var ikke helt billigt.

Det er jo ikke muligt/overkommeligt at affotografere hvert billede,
og kvaliteten forringes ved den ekstra gengivelse...

Kommentar
Fra : kj

Dato : 20-07-08 11:31

Hvis der tale om et analog videocamere, vil det kunne klares med et videoredigeringsprogram, med tilhørende indstikskort, jeg mener der findes Pinnacle studio udgaver der er beregnet til det.
Hvis det er smalfilm er det en helt anden sag

Kommentar
Fra : allano33

Dato : 20-07-08 11:34

Ok, det var meget,
Jeg ville afspille båndet på kameraet , jeg har tv-tuner på mit kort men de eneste videoudgange kameraet har er 3 jack stik, rød, hvid og gul, har prøvet at tilslutte dem men kan intet se på pcén.(kan godt se det på tv).
På pc´en har jeg både jack udgange og scart stik, men kan ikke rigtigt få dem til at virke.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 20-07-08 11:37

Dit TV-kort burde kunne klare det, men som Transor siger - du skal bruge et program.
Det burde følge med det TV-kort

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 20-07-08 11:56

Mange har efterhånden anskaffet en DVD-Recorder, og med en sådan er det ikke noget problem.
Afspil båndet fra kameraet, med de tre AV-overspilningsledninger tilsluttet til de tilsvarende bøsninger, gul, hvid og rød.
Vælg den indgangskanal der svarer til bøsningerne og optag.

Hvis du ikke selv har en sådan, mon ikke du har en eller anden ven der har en DVD-Recorder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 20-07-08 15:39

Citat
er 3 jack stik, rød, hvid og gul, har prøvet at tilslutte dem men kan intet se på pcén.(kan godt se det på tv).
På pc´en har jeg både jack udgange og scart stik, men kan ikke rigtigt få dem til at virke.

Jeg har aldrig set jack stik på et videokamera. Tror du ikke det er bøsninger , og tror du ikke du tager fejl af navnet.

du skal heller ikke interessere dig for udgange men kun indgange på dit tv kort.
Fat manialen og find composite nindgangen forbind til den gule rca bøsning på videokameraet.

start din tv kort software find indstillingen for indgang og stil til composite og Pal . Så kører det.

Kommentar
Fra : RingeOne

Dato : 20-07-08 21:57

Allano33!

Jeg tror desværre at du blander begreberne indgang og udgang.

Du har brugt udgangsledningerne fra dit Videokamera, og sat dem i indgangsbøsningerne på dit TV-apparat, og derfor kan du se det på TV-apparatet.

TV-kort til PC-en, kan være udstyret med udgangs bøsninger og/eller indgangsbøsninger. Så hvis der kun er udgangs bøsninger kan du ikke få noget ind ad den vej.
Så er du nød til at købe et grabberkort med analoge indgange, men du er også nød til at have et Videredigeringsprogram for at få det omsat til digitale signaler som kan bruges til at overføre til DVD eller CD skiver.
Jeg bruger selv Pinnacle med godt resultat, men der findes mange andre.

Jeg håber at det klarer begreberne lidt.

Venlig hilsen

RingeOne