/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Overføre FM-radio til CD
Fra : Oldboston
Vist : 565 gange
100 point
Dato : 19-07-08 22:19

Jeg vil gerne overspille og gemme nogle radioudsendelser (FM) til CD. Hvilket udstyr får jeg brug for? Jeg har en 3 år gammel PC af mærket Acer, den har masser af diskplads, men måske ikke lige et program til dette formål. Desuden er jeg i tvivl om jeg kan bruge udgangsstikket fra en alm. Panasonic transistorradio til at føre lyden til PC'en. En ven mener, at jeg skal bruge en særlig afspilningsmaskine til at optage radioudsendelserne, og han mener, at der også skal være en særlig udgang på radioen. Så jeg er noget i tvivl om fremgangsmåden her, og håber på hjælp.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 22:27

Du kan sandsynligvis godt bruge transistor radioen til at afspille med, det afhænger af hvilke udgangs stik der er på den, du skal så have købt et kabel at sætte mellem computer og radio, og på computeren skal du have et program til at optage med, derefter foregår det så på samme måde som når du optager på bånd fra radioen, der findes gratis optage og redigerings programmer, for eksempel Audacity, den har jeg prøvet men opgav at indstille den, så købte jeg Magix optage program på tilbud, den indstiller næsten af sig selv og jeg skulle bare småjustere og godkende indstillingerne, nu kører det hos mig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 22:37

Et par link: http://audacity.sourceforge.net/ der er dansk oversættelse med Audacity, det er der ikke med Magix: http://www.magix.com/us/music-maker/?et_cid=22&et_lid=714903&et_sub=us_home_main_muma14 en gang imellem er der også professionelle optagere til gratis download hos GiveAwayOftheDay, det er endags tilbud, måske skulle du holde øje med siden: http://www.giveawayoftheday.com/ på den side fandt jeg denne her: http://www.soundeditordeluxe.com/ det var selvfølgelig efter at jeg havde købt Magix, for Soundeditordeluxe er fuld på højde med Magix, nem at betjene og et godt resultat efter optagelse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 19-07-08 23:41

Der er mange optage programmer. Til nød kan man bruge det der følger med windows. Det findes under tilbehør, underholdning, og hedder optager.

His din transistorradio kan køre på batterier , er det bedst uden forbindelse til lysnettet. I hvert fald hvis din computer ikke har jordforbindelse. Ellers kan du ryge ind i et støjproblem.

Du skal have et kabel som passer til radioens udgang og til computerens lydkort linieindgang.

Resten er bare at indstille lydkortet rigtigt.

Hvis du har en god internetforbindelse, hvor du ikke betaler efter forbrug , er det dog meget nemmere at modtage radioen over nettet og gemme direkte på disk. Det findes der også gratisprogrammer til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:21

Citat
Til nød kan man bruge det der følger med windows
det kan kun optage i to minutter

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-07-08 00:22

Tak for de gode svar allerede. Jeg gik ind på giveaway of the day, og det er da et fint site med mange gode muligheder for at finde ud af, hvad der rør' sig. Jeg kan også se, at der findes forskellige optageprogrammer, så jeg har lidt at gå videre med.

Til transor: Jeg skal optage nogle af programmerne fra en lille lokalradio, som kun sender æterbårne programmer endnu; derfor må det blive fra radioen. God ide at køre på batterier. Jeg vil selvf'lgelig gerne have flere svar, men jeg har allerede info til at komme videre med sagen. Tak for det.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:24

Er det ikke de i radioen kalder at podcaste?? lister lige ud af tråden igen

http://vertikal.dk/podcasting/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:29

Hvis du kun vil optage, og ikke redigere bagefter, så er her en nem en: http://www.download.dk/index.asp?Kat=lyd&subkat=lydoptagere&prog=38378&program=Free%20MP3%20Sound%20Recorder den optager når du klikker på Record og stooper når du klikker på Stop, nøjagtig som når du optager på bånd, den kan anbefales fordi der ikke er spy eller andet skidt med når du henter, så mangler du bare kablet, hvilke stik er der på radioen ?

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 20-07-08 00:38

På radioen er der kun et ganske almindeligt højttalerstik, beregnet til hovedtelefoner (eller headset hedder det måske i dag?).

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 20-07-08 01:13

Du skal bruge denne kabel fra computerens Line in, det blå stik på lydkortet: http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_kabel/standard_minijack_til_minijack_kabel_25_m_1742_da.html
den anden ende sættes sammen med denne, som passer i stikket på radioen: http://www.av-cables.dk/lydkabler/minijack_kabel/minijack_adapter/63mm_stereo_jack_han_35mm_stereo_jack_hun_442_da.html det er den løsning jeg bruger, husk at slå Line in til i Lydindstillinger

Godkendelse af svar
Fra : Oldboston

Dato : 20-07-08 10:00

Tak for svaret o.v.n.. Jeg har bestilt de dele, du har anbefalet; det kostede under 50 kr. incl. porto. Hvis det virker efter hensigten, skulle det blive en smal sag at komme videre efter beskrivelserne foran. Tak til ovn og jer andre, der svarede.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 10:15

Selv tak, du mangler at vælge optager, men det kommer når du får fat på kablerne og skal i gang

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 10:16

Brænding af CD har du styr på det ?