/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
tydning og forbrydere
Fra : thoustrup
Vist : 1026 gange
200 point
Dato : 19-07-08 20:39

Jeg ønsker hjælp til at tydet det præsten skrev som en bemærkning ved en fødsel.
Der er lige en for historie der hører med til personen.
Det drejer sig om Jens Henrik Christiansen Boye, der var leder af en stor vestfynsk forbryderbande.
Jens Henrik Christiansen Boye blev født den 24. september 1823 i Gribsvad i Rørup sogn.
Han blev dømt til døden i 1956, og dommen bliver fuldbyrdet den 16. August 1856 på en bakke vest for Balslev.
Og det er det der nok står noget om i kirkebogen.
AO
Odense amt, Vends Herred, Rørup sogn, 1814 til 1853, opslag 12, linje 87. yderst til højre, meget svagt skrevet.
Dette kan jeg vist læse
Henrettet for…….i Balslev… 1856

Et par andre ting
Når en person blev henrettet blev der så ikke skrevet noget i kirkebøgerne?
Når en person sad i fængsel, kan de så ikke komme i folketællingerne?
Hvis en person dør i fængselet skal de så heller ikke i kirkebøgerne, og hvis de skal, er det så i sognet hvor fængslet er, eller i sit hjem sogn?

læs mere om Boyes bande på min ene hjemmeside:
www.123hjemmeside.dk/boyebanden

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-08 21:07

Og du kender vel dette:
"
Sigtelsen for Boye's vedkommende kom til at lyde på: Mord, Forfærdigelse og udgivelse af falske Penge, Røveri og Tyveri.
Jens Henrik Christiansen Boye fik den 21. August 1855 følgende dom: ”Han skal have sit liv forbrudt og lægges på Stejle og Hjul”.
Dommen blev appelleret til højesteret, som den 29. Maj 1856 stadfæstede dommen, dog med en tilføjelse om at han ikke skal lægges på Stejle og Hjul.
Dommen bliver fuldbyrdet den 16. August 1856 på en bakke vest for Balslev.
"
Fundet her:
http://www.sitecenter.dk/sepstrup/jenshenrikchristiansenboye/

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-07-08 21:09

fra din hjemmeside

Har du set efter hvad der står ved den omtalte købmands død de næcvnes i dommen ?

fra din hjemmeside
de andre ? må andre svare på

senta

Kommentar
Fra : vith

Dato : 19-07-08 21:14

uh, det er svært at tyde, men

"Henrettet for mord tyveri og ... i Balslev 16/8 1856"

Kommentar
Fra : thoustrup

Dato : 19-07-08 21:15

til Svend
jeg kender godt den side, jeg samarbejder med ham Leif.
jeg kan godt regne ud indholdet på den tesk som præsten skrev, jeg ville gerne bare kunne læse den nøjagtige tekst.

til Senta
at kalde Boye for en købmand, ja det er vel lidt af en overdrivelse, det nærmeste kunne være handelsmand i hælervarer.

Accepteret svar
Fra : gedestalden

Modtaget 200 point
Dato : 20-07-08 07:58

Jeg har en tiptipoldefar, der døde i Viborg tugt- og forbedringshus, og han står anført i kirkebogen for fængslet, så det må være i den kirkebog, der gælder for det pågældende fængsel, du skal lede efter personen

mvh

Flemming

Godkendelse af svar
Fra : thoustrup

Dato : 25-07-08 19:27

Tak for svaret gedestalden.