/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tabt krone
Fra : o.v.n.
Vist : 10970 gange
300 point
Dato : 19-07-08 20:29

Øv her sidder jeg med en tabt guldkrone, indtil aftens maden sad den i munden, nu ligger den på en serviet, hvad gør jeg ? Tandlægerne holder ferie i to uger endnu, jeg rejser på ferie næste uge. Jeg forventer ikke at træffe en tandlæge her i forum, men måske en af jeg har prøvet noget lignende, den underliggende tand er rodbehandlet, men er "underlaget" holdbar uden kronen ? Bør jeg ringe til tandlægevagten i morgen ? Hvad foreslår i

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-08 20:33

Ja - ring.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-07-08 20:35

Øv hvor er dt surt - men du skal altså kontakte en tandlæge - evt tandlægevagten - så kronen kan blive sat fast igen - læs lidt her
Citat
Du skal fjerne kronen og have blød kost til i morgen , hvor du får en akut tid hos din tandlæge.Langt de fleste kan umiddelbart sættes på plads igen efter at der er renset op i området.Hvis ikke det er muligt så er det en helt anden sag og mere kompliceret!Kom til tandlæge i morgen!
http://www.tandogmund.dk/vis_spm.asp?ID=4447

Pøj pøj og god ferie

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 310 point
Dato : 19-07-08 20:51

Du kan jo altid ringe til tandlægevagten og "fortælle" hvordan din tand har det.

Hvis du ikke har smerter og den resterende overflade af tanden er nogenlinde plan, så tror jeg ikke der sker noget. Du tygger bare med den modsatte side af hvor den ødelagte tand "mangler".

http://www.tandlaegeforeningen.dk/Patienter/Vejvisere/Tandlaegevagt.aspx

Men god bedring.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-07-08 20:58

Har prøvet det samme...

Fik lavet en midlertidig løsning, der holdt til ferien var ovre.
Hos min tandlæges kollega/ferie afløser...

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 21:35

Tak for indlæg, jeg ringer til tandlæge vagten i morgen formiddag,jeg kommer igen og lukker spørgsmålet når jeg har hørt hvad jeg skal, det ER altså ØV at det sker her i ferietiden

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 19-07-08 21:46

Ja det er noget ØV! Men hellere herhjemme end på "Costa ....." - hvor nu ferien går hen

Sådan en guldkrone har været dyr - og selvfølgelig skal du have det afklaret, før du rejser -

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-07-08 22:01

Jeg oplevede det samme for to år siden. Men du skal være opmærksom på, at du kan ikke bestille tid hos tandlægevagten i København (hvis det er der, du vil henvende dig), for de modtager ikke tidsbestillinger; man møder bare op.

Jeg fik hjælp hos Tandlægevagten i København, de lavede et midlertidigt indlæg, der kunne holde et par uger, indtil min faste tandlæge kom hjem. Tandlægevagten ligger Oslo Plads 14,lige ved Østerprt Station. De har fax nr. 3538 0251 og email: info@tandvagt.dk, hvis der bliver brug for det. Men ellers bare mød op og få lagt en midlertidig fyldning. Pas godt på kronen, guldet er jo penge værd, når du skal have lavet en ny.

Der gælder for Tandlægevagten i København, at den er etableret af Københavns Tandlægeforening. Det er altså ikke en offentlig foranstaltning, men et privat initiativ. Jeg husker, at de ikke var billige, men at man får tilskud mod at vise sit sygesikringsbevis. Hvis du er medlem af Danmark, får du formentlig også tilskud der. Der skal betales kontant eller med Dankort.

Deres åbningstider er alle dage kl.20.00 til 21.30 og lørdage, søndage og helligdage kl. 10.00 til 12.00 samt 20.00 til 21.30. Hvis jeg var dig, ville jeg gå derud i morgen søndag lidt før kl. 10.00 og være forberedt på nogen ventetid.

venlig hilsen og god "bedring"

PS: Har du læst Leif Panduros "Av, min Guldtand!"

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 19-07-08 22:03

Glemte at sige, at de desinficerer meget grundigt først, derefter lægger de en midlertidig fyldning ind. Den passer måske ikke 100 %, men så måske 95 %, så det kan du sagtens leve med, og den holder de par uger, der er brug for, bare du ikke gnasker bolcher o. lign.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 22:16

Tak igen jeg håber at have en afklaring af hvad jeg skal gøre, når jeg får snakket med tandlæge vagten, jeg prøver nu min lokale vagt og ikke den Københavnske, ferien går til Costa del Sjælland

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-08 22:21

Har du smerter i din tand ?

Som regel er der jo en "belægning" som kronen er sat fast på. Er det hele væk og i hvor lang tid har du haft den krone?

Måske du skulle klage til tandlægen, som har påsat din guldtand.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 22:46

Du bor i Jylland Ik??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 22:47

Citat
Måske du skulle klage til tandlægen, som har påsat din guldtand
han gik så på pension her sidste vinter jeg har ikke smerter, jeg skrev i spørgsmålet at den er rodbehandlet, den er næsten plan og i højde med tandkødet, der er et hul til stiften, men den kan jeg ikke mærke med tungen, jeg kan se stiften på kronen så der er et hul, jeg har haft kronen på tanden i cirka 6-7 år

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 22:48

Citat
Du bor i Jylland Ik??
jo Klumme det gør jeg

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 22:49

Øv så kan jeg ikek hjælpe dig... Bad luck.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-08 22:52

Citat
Dato : 19-07-08 22:49

--------------------------------------------------------------------------------
Øv så kan jeg ikek hjælpe dig... Bad luck

Er du nu også tandlæge Klumme

o.v.n. kommer til Sjælland om ca. 1 uge, så kan det være du kan hjælpe

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 22:54

Ja ja jeg kan det hele LOOL

Nææ men jeg kender en tandlæge (min egen) som er ualmindelig hjælpsom og altid klar til at hjælpe nogen i nød, så hvis du er interesseret ovn så sig til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 22:59

Citat
hvis du er interesseret ovn så sig til
tak for tilbudet, men jeg håber på en løsning inden ferie turen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 19-07-08 23:02

Ja selvfølgelig skal det være inden ferien - det mente jeg osse. Men du siger til hvis du ombestemmer dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 23:22

jeg har ikke læst alle indlæggene..... men når tanden er rodbehandlet, har du jo ikke ondt...

Vent med at henvende dig til din tandlæge til på mandag, (det koster kassen at gå til tandlægevagten)

På mandag ringer du bare til din tandlæge, --- får en akuttid, og får sat kronen fast igen ----i mellemtiden tygger du bare din mad i modsatte side, værre er det ikke, har selv prøvet det et par gange

Rigtig god ferie til dig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 23:25

Hov glemte at sige

Velkommen til djævleøen, --- i hvilken del af øen får vi fornøjelsen af dig??

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-07-08 23:34

Nordsted1

Tandlægerne hvor o.v.n. bor har ferie de næste 2 uger.

Ja ja ja du har ikke læst alle indlæg, men du har vel læst selve spørgsmålet

Citat
Øv her sidder jeg med en tabt guldkrone, indtil aftens maden sad den i munden, nu ligger den på en serviet, hvad gør jeg ? Tandlægerne holder ferie i to uger endnu, jeg rejser på ferie næste uge. Jeg forventer ikke at træffe en tandlæge her i forum, men måske en af jeg har prøvet noget lignende, den underliggende tand er rodbehandlet, men er "underlaget" holdbar uden kronen ? Bør jeg ringe til tandlægevagten i morgen ? Hvad foreslår i

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 23:40

Når man har "uheld" og ens egen tandlæge har ferie, kan man bare ringe til en anden tandlæge, det kan man i øvrigt altid, det er ikke som med læger, at man er mere eller mindre bundet til en fast, man kan ændre tandlæge lige så ofte man har lyst

Så når uheldet er ude, og man ikke har ondt, eller vil betale kassen, så ring til en hvilken som helst tandlæge på mandag, og få sat guldet fast igen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 23:42

Nemlig Ans de banditter holder selvfølgelig ferie når man har brug for dem jeg er nu ret overbevist om at jeg ringer i morgen formiddag, bare for at spørge hvad vagten anbefaler.
Det er det nordøst Sjælland som skal invaderes denne gang, der er kun et punkt fastlagt på forhånd: Besøg på Bakken og jeg har billeter til Cirkus revyen til om aftenen

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 19-07-08 23:47

Hvis du har tabt den inden for 2 dage så ring til en tandlæge mandag, så får du sat den på igen. Jeg har prøvet det et par gange og tandlægen sagde at der ind imellem kom papienter med tabte guldkroner. De aller fleste kan bare sættes på igen. Hvis din tandlæge har ferie så skal de andre tandlæger i omegnen tage sig af patienterne.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 23:48

Citat
jeg er nu ret overbevist om at jeg ringer i morgen formiddag
ok så mandag, men så må i holde spændingen ud, jeg accepterer ikke før der er fundet en løsning

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 23:50

Hvis du kontakter tandlæge i morgen, så har du for mange penge, jeg som troede at jyder var sparsommelige Tandlæge vagten behøver du ikke at kontakte, for jeg kan godt fortælle dig, hvad de vil sige.... kom øjeblikkeligt, og vi sætter kronen fast igen ---- læs---- læg en formue, som ellers kun ville koste det halve på mandag.

Ej altså du skal også opleve Bakkens hvile, jeg er bare gået forbi i flere år, men i år har jeg oplevet pigerne der, og jeg har ikke grinet så meget i meget laaaang tid, de er bare guld værd

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 23:51

Granner01 kronen faldt af her i aften, så det er inden for to dage jeg har ikke prøvet sådan et uheld før, så jeg spørger her og har fået meget forskellige forslag

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-07-08 23:53

Vi er skam sparsommelige, jeg plejer at sove med hovedet i pengeskabet, nu kan jeg nøjes med at låse kronen inde

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 23:55

Der er da ingen tidsgrænse for hvor længe man kan vente med at få sat skidtet fast igen, det er mere hvor længe man kan holde ud at tygge sin mad i modsatte side

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-07-08 23:58

Sig ikke at du "kun" har en guldkrone

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-07-08 00:03

Glemte at skrive at måske kradser tandlægen den gamle fyldning af, men så får du bare en ny fyldning i tanden. Du skal ikke betale en ny krone.
Den første krone jeg tabte var for 8 år siden, og den sidder der stadig.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:03

Nej der er selvfølgelig flere guldkroner, men kun en er faldet ud

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:05

I mener altså at det er ok at vente til mandag ? Fyldningen under kronen er stabil nok ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:10

Det er IKKE en fylding du har under kronen, det er enten en stift, eller din gamle tand der er slebet til som en en slags opbygning, der holder kronen fast.

Altså den opbygning der sidder under kronen, kan sagtens holde til flydende kost, yougurt eller øl, eller hvad du nu har lyst til... blødt brød kan den også klarer, men har du tænk på fuldkornsrugbrød, så må du tykke i modsatte side

Spar nu de penge, og brug dem på noget sjovere på bakken og vent med at kontakte tandlæge/afløser til på mandag... du skal nok klare den.... er jyden måske ikke så stærk og sej som vi er blevet fortalt??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:16

Citat
er jyden måske ikke så stærk og sej som vi er blevet fortalt??
jow jow men gassen går af ham, hvis jeg skal leve af yougurt og øl

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:19

Citat
Det er IKKE en fylding du har under kronen, det er enten en stift
stiften sidder på kronen, der er altså et hul ned i dybet, som kan fyldes op med madrester, det er de som bekymrer mig mest (næst efter regningen)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:21

Så snup et par brandbiler - jægermaister og rød sodavand, i så rigelige mængder at du glemmer tanden.

Spar penge og bekymringer til på mandag..... Du skal nok klare den, når jeg kan ka' du også

Tandlægevagten er primært til patienter der har ondt, det har du ikke, så spar dig ulejligheden (og pengene)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:23

Kan et par swot swin ikke gøre det samme ?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:26

hit med opskriften, så skal jeg fortælle dig om det er godt nok

Navnet på din drink lyder ellers til at være go' nok

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:30

Har i ikke et apotek i det jydske som har åbent om søndagen, så kan du købe noget mundskyllevand... jeg kan ikke lige huske navnet, så kan du da skylle munden i det til på mandag...

Rolig nu, der kommer ikke en masse baktusser o.lign til på mandag, vi har altså lørdag aften..

Jeg ved godt jeg lyder meget sikker, men det er jeg altså også, har en del erfaring omkring kroner/tabte kroner og tandlæger i det hele taget..... hader det lige så meget som ørepine

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:33

Citat
hit med opskriften
det er bolsjerne "tyrkisk peber" opløst i vodka den må da være kendt på Sjælland også

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:41

Vel er den kendt, den er faktisk temmelig gammel... vi kalder den bare for sorte svin.... jow snup du dig nogle grissebasser til på mandag

For en del år siden holdt vi ferie på Als, der kunne man på campingpladsen købe noget pulver som skulle kommes i vodka ( i stedet for bolcherne), det var jo hurtigt opløst, men blandingsforholdet kneb det med, men efter mange!!! forsøg havde jeg fundet blandingforholdet...

Imens jeg lavede forsøgene spise jeg også en fersken, frugt og grønt skulle jo være så sundt så sundt, meeen idet jeg bed i ferskenen knækkede jeg en fortand, ferskenstenen var åbnet, og det opdagede jeg først da jeg havde bidt ned i hullet,

Tror du lige tandlæge og jeg var glade for at skulle hilse på hinanden dagen derpå, jeg lugtede langt væk af svin....

Mange tak for en god behandling til tandlægen i Høruphav, det var en flot fortand du lavede!!!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:50
Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:50

Citat
Tror du lige tandlæge og jeg var glade for at skulle hilse på hinanden dagen derpå, jeg lugtede langt væk af svin
du lyder som en der har erfaring med tandlæger, men du sad vel og sov rusen ud i stolen, jeg hader når kortet kommer, nu er det tid til den halvårlige eftersyn.
Vi kalder blandingen det samme, min udgave er bare på jysk jeg har ikke prøvet pulveret, men kan godt tænke mig at der skal eksperimenteres en del før blandingen lykkes

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 00:53

Det kunne lige så godt have været mig som stillede det spørgsmål (næsten) jeg mangler den ubehagelige smag, men kan godt undværre den

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 00:57

Sad og sov rusen ud.... er du da gal mand, jeg sad som på nåle, hun sagde at hun kunne se at jeg havde tykket på noget af ferskenstenen, og havde ødelagt flere tænder, meeeen jeg påstod at det kunne vente til jeg kom hjem til min egen tandlæge ---- læs ---- til jeg kunne holde ud at have et bor inde i munden----det var rigeligt at få lavet en fortand

Det pulver har jeg også kun mødt på Als, og hvis jeg nogensinde skulle komme dertil igen, så blander jeg hellere med bolcher, det ved man da hvad er.... en pose til en flaske

Gæt lige hvem der har et kort liggende

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 20-07-08 01:12

hej ovn

jeg er lige kommet hjem og sidder og læser lidt med

"
stiften sidder på kronen, der er altså et hul ned i dybet, som kan fyldes op med madrester, det er de som bekymrer mig mest (næst efter regningen)
"

,,,,,, umiddelbart lyder det som om at det er en tand-implantat du skal have lavet ???
og ikke bare en guld-krone der er faldet af en eksisterende tand ???

og
så kom jeg til at tænke på at det er jo normalt temmeligt dyrt i dk
men
når du nu alligevel skal her over på djævle-øen sådanne lige henne om hjørnet
så kunne det være at du skulle overveje at lægge turen over omkring svenskerne
for det er her at 'sladderen' siger at man skal tage hen for at få lavet billige tænder
samtidigt med at det er godt håndværk

tyskerne laver også implantater billigt - danskerne er meget dyre

de bor i helsingborg og det er jo lige et smut fra helsingør som er nabo til bakken !!
http://www.avmintand.dk/tandlaege/Tandlaege-Sverige-Tandlaege-Westerberg.aspx

her er flere svenske...
http://www.avmintand.dk/tandlaeger/sverige.aspx

helt seriøst mener jeg at det ville være et bud på en løsning
med lidt god planlægnng skulle/burde det være muligt
skriv lidt mails med dem og hør hvad de har at byde på !!

man sparer ca. 20% på kursen (1,00 skr = 0,80 dkr)
det svarer næsten til at spare momsen

og
svenske tandlæger har generelt ikke så høje priser som danske
men har stadig en meget høj standard

sidst men ikke mindst vil jeg lige tilføje at jeg IKKE personlige har prøvet dem endnu
men at det er min plan at gøre det

,,,, ææææv hvor er det dog trælst med din tand - men rigtig god bedring

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 01:19

De sidste to tandkroner jeg har fået lavet, fik jeg lavet i Sverige.... og der er ikke meget at sparer, de er kommet godt efter det i Sverige.. jeg kan ikke huske prisen præcist lige nu, men mener det var ca kr. 1000 billigere end her i DK, men så skal der bruges benzin og færgebillet, rendes til sygesikringen for at få tilskuddet til røntgen mm, så det kan kun betale sig, hvis det er størrer arbejde der skal laves

O.v.n skal kun have fastsat sin krone/stifttand igen, så der vil det overhovedet ikke kunne betale sig at tage ture over sundet

Men hvis du O.V.N skulle være interesseret, så kan jeg give dig tlf. nummeret til Lennart i Helsinborg

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 01:20

Forresten tror jeg det mundskyllevand hedder

Klorhexedin

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 01:21

Citat
umiddelbart lyder det som om at det er en tand-implantat du skal have lavet
åh nej det lyder dyrt, sådan må du ikke engang tænke ja det ER træls, og så lige midt i ferien

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 01:23

Klorhexidin kender jeg, men ikke som mundskyllevand, næh du på landet bruges det til pattevask

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 01:23

o.v.n, du kan godt få en gang yougurt hos mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 01:25

Det kan vel desinficere i begge ender

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 01:26

Citat
man sparer ca. 20% på kursen (1,00 skr = 0,80 dkr)
det svarer næsten til at spare momsen

øhhhh forklar lige nærmere

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 01:27

Klumme du ka' da ikke have de problemer, hvis du bare holder dig til budding

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 01:31

hehehe Jooo men det blir lidt ensformigt. Lavede mandelbudding m kirsebærsovs i går uhmmm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 01:34

Med MissBe 's nationaløkonomiske beregning kan jeg udlede, at alt stort set er gratis i Zimbabwe, da kursen på 2.200.000 ZBW $ = 1 DKK Okay de har ikke så mange varer, men det er da lækkert at dem de har, kan fås for noget nær ingenting LOOL

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 01:38

Okay... det var i går. Nu koster 1 ZBW $ vel 0,000000001 DKK.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 20-07-08 01:41

Klumme rombudding er da nem at tygge, er den ikke

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 01:42

Jooo og får man for meget, er den vildt nem at få op igen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 01:45

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 09:46

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 20-07-08 13:57

Hej o.v.n.
Har prøvet det samme. Bare afsted til tandlæge i morgen. Han/hun renser op omkring den og sætter den fast igen. Hele operationen tager 20 min. Og det er holdbart .

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 20-07-08 13:58
Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-07-08 21:55

Hej igen o.v.n.

Håber du har fundet en løsning - MEN er du nu sikker på, at DU har tabt guldkronen... læs lige denne:

Min farmor og farfar havde også guld i deres tænder, da de levede.
Jeg husker en speciel episode som barn. Skønt mine bedsteforældre ikke var sønderjyder, men vaskeægte nordjyder, var deres kaffeborde et overflodshorn og kunne godt forveksles med et sønderjysk kaffebord. Normalt bagte min farmor selv, men til tider købte hun wienerbrød hos bageren.

Der sad vi så og mæskede os i creme de la creme og kage, da min farfar pludselig udbrød:
- Åh nej, jeg har tabt min guldkrone!...og dér i hans hånd, lå guldet og skinnede mellem kagekrummerne.
Resten af tiden sagde han ikke så meget, han sad og slikkede guldkronen ren, så tandlægen kunne sætte den på plads igen.
Et par dage senere, da han sad i tandlægestolen og gabte, kiggede tandlægen intenst på ham og sagde:
- Hansen, jeg forstår ikke helt, hvorfor De er kommet? De mangler da ikke deres guldkrone!
Da gik det op for min farfar, at den guldkrone, han så fint havde slikket ren, ikke var hans egen, men bagerens. Der gik lang tid, før han satte tænderne i bagerens wienerbrød igen.

Desværre ikke min egen historie, men hentet herfra:

http://www.udfordringen.dk/art.php?ID=12783

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 22:06

ADDDDRRRRRR

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-07-08 22:10

Den farfar, var vist ikke den skarpeste kniv i skuffen

Bortset fra det, syntes jeg aldrig tungen kan holde sig væk, når man har tabt en krone/tand

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 20-07-08 22:19

Ja absolut addrrrr Men desværre nok ikke usansynlig.........

Min faster var skoletandlæge - sluttede sin karriere i 70´erne - hun kunne virkelig fortælle historier om børn/tænder/ hygiejne...

F.eks. da lille "Peter" efter gentagne opfordringer medbragte sin tandbørste hos tandlægen - det var en Protese - tandbørste, som hele familien brugte......... eller den om ham der ikke ville aflevere sit tyggegummi før undersøgelsen - for storebroderen skulle ha´ det igen efter det store frikvarter...........

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 20-07-08 22:22

Nordsted.
Citat
Bortset fra det, syntes jeg aldrig tungen kan holde sig væk

Din egen??

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 00:28

Ja min egen tunge Klumme den har været i "hullet" tusindvis af gange i løbet af dagen, så der er ingen tvivl, det er min egen tandkrone som faldt ud, en gang i morgen håber jeg at have en løsning på tygge problemet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 02:43

hehehe det var da ikke til dig OVN men til Nordsted

Gonatski

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 07:59

Det er hvad der kan komme ud af, at komme for sent i seng

Så o.v.n klokken er over 8, tandlægen har åbnet...... se så at få det overstået, så du kan komme til at holde ferie!!!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 10:54

Citat
Så o.v.n klokken er over 8, tandlægen har åbnet.
ikke jage med mig, jeg er B menneske og så alligevel, jeg skulle have været oppe sammen med Nordsted1 og flere af i andre, tandlæge vagten er fra 09-10 har jeg lige fundet ud af samtlige tandlæger indenfor 50 km. radius har telefon svarer på som siger at der er ferielukket indtil engang i august, nå jeg prøver i morgen mellem 9 og 10, men nu er jeg derhenne at hvis jeg så skal i stolen onsdag eller senere, så går ferien i vasken

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 11:00

Vrøvl med dig, din ferie går da ikke i vasken, du tager da bare til tandlæge herovre.... du er ikke låst til en jydsk tandlæge.......

Du skal da heller ikke ringe til tandlægevagten i alm. åbningstid, fat du tlf. bogen og fortsæt med at ringe rundt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 11:10

Måske jeg skulle forklarer det lidt tydeligere.

Du kan ALTID frit vælge tandlæge, det er ikke som med alm. huslæge, hvor du skal skifte i sygesikringen, for at kunne konsulterer en anden læge.

Når din alm. huslæge har ferie, henvisers der altid til en samarbejdspartner i nabolaget. Har du
brug for en læge imens du er på ferie, kan du derimod godt konsulterer en anden, hvor du nu befinder dig, men altså det er noget andet med tandlæger........

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:15

Citat
fat du tlf. bogen og fortsæt med at ringe rundt
jeg er som nævnt allerede 50 km. hjemmefra, tandlæge vagten ligner den eneste mulighed for at få fat på en med forstand på tænder her i ferie tiden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 11:20

Så ring til en i nærheden af hvor du skal være på ferie, for du skal fadme på ferie

Den tandlæge der har tandlægevagten, har garanteret også en åben klinik i dagtimerne, du ka da prøve at ringe til vagten efter kl. 16 og spørge hvor han/hun holder til om dagen??

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 21-07-08 11:27

Hvis du skal på ferie i nærheden af København, så har min tandlæge åbent. Det er 5 tandlæger og der er altid mindst 2 i klinikken.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:28

Nu prøver jeg i morgen klokken alt for tidlig, og håber på at kunne komme til i køen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:29

Vi skal bo i Gentofte, men jeg håber at problemet bliver løst inden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 11:33

Ej altså o.v.n du kan da ringe rundt til tandlægerne ml. 8-16--- så kan du også sove længe

Glem alt om tandlægevagten, når du ikke har ondt.... du risikerer at få ondt i tegnebogen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 11:35

Og hvis det ikke lykkedes inden onsdag

http://www.vavirk.dk/gentofte/tandlaeger/1/25/cat/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:36

Ikke drille Nordsted1 jeg er i krise og aner ikke hvad jeg skal gøre, ingen tandlæger i nordvest Jylland tager telefonen, de er alle på ferie

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 11:41

Jam jam, jeg driller bestemt ikke, jeg syntes det er forfærdeligt for dig, at skulle gå rundt og ikke få lavet tanden.

Jeg ville udvide søgningen, herregud 50-100 km er ingen alder hvis du kan få det klaret i en fart, så du kan glæde dig til ferien istedet for at gå og spekulerer.

Jeg hader selv tandlæger, og ville ikke kunne holde ud at skulle vente - siger jeg selv om jeg har et tandlægekort liggende, der venter på at jeg skal få ringet og bestilt tid -

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 21-07-08 18:59

ovn
denne er til dig http://www.kandu.dk/spg124095.aspx

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 19:02

o.v.n

Hvis du ikke finder en tandlæge i Jylland før du tager til Gentofte, så brug du Klummes tilbud

http://www.kandu.dk/Spg124059.aspx#1409320

Ja jeg går da ud fra at Klumme har undersøgt, at tandlægen ikke er på ferie.

Men da du ikke har smerter, men "kun" er generet af den manglende tand, kan du så ikke holde det ud i din ferie? Du behøver jo heller ikke at åbne hele munden, hvis du vil grine af noget sjovt, for at reklamere med en manglende tand

Men jeg kan godt forstå det med madresterne, så tyg kun med den raske side.

God tur til Gentofte og nyd Cirkusrevyen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 19:15

Cirkusrevyen ligger i Lyngby -Tårbæk Parkeringspladsen ved Bakken ligger i Gentofte LOOL

Ferie hos tandlægen Øhhh det tænkte jeg ikke på. Jeg tjekker det i morgen tidlig. Utroligt hvor dum man kan være

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 19:26

Ja ja jeg ved godt hvor Bakken og parkeringspladsen ligger, men o.v.n skrev

Citat
o.v.n.

Dato : 21-07-08 11:29

--------------------------------------------------------------------------------
Vi skal bo i Gentofte, men jeg håber at problemet bliver løst inden

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 19:29

Æuvvv jeg troede lige jeg kunne jorde dig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 19:38

Det gik så ikke denne gang

Er det ikke din tandlæge, der giver flydende "bedøvelse" før man bliver sat i tandlægestolen ????

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 19:40

Jooooo LOOOOL Meget behagelig bedøvelsesform

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 19:48

Og jeg som troede at Cirkusrevyen lå i 2930 Klampenborg

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 19:49

Jeg mente nok at have læst det i et meget gammelt indlæg

Men nu må du lige ringe til din tandlæge, hvis o.v.n. vil tage imod dit tilbud.

Du kan da bare ringe nu, der er vel telefonsvarer på, der oplyser om ferietiden.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 19:53

Nordsted1

Lyngby-Taarbæk kommune har mere end 1 postnummer.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 19:54

ans... jow den er jeg med på, men jeg troede Bakken lå i Klampenborg

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 19:56

Der er ikke tlf.svarer på, men hun svarer heller ikke privat, så jeg er ikke meget klogere. Må prøve i morgen tidlig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 20:01

http://www.aok.dk/teater/cirkusrevyen-2008/?p=critics

Dyrehavevej 62
2930 Klampenborg

Også lige endnu engang et link til en del tandlæger, der MEGET gerne vil tage o.v.n under behandling (hvis ellers de ikke er på ferie)

http://www.vavirk.dk/gentofte/tandlaeger/1/25/cat/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 20:02

Hej Klumme, den tandlæge må jeg da have tlf nr på, det lyder da som en nogenlunde human en

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 20:05

hehe Bakken ligger også i Klampenborg, men i det område som hører under Lyngbu Tårbæk kommune. Jeg mener at kommunegrænsen går lige gennem taxiholdepladsen

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 20:07

Nordsted...Hun er noget af det sødeste. Jeg kommer derinde hvis jeg er i nærheden selv når jeg ikke skal have lavet noget. Så sætter jeg mig i køkkenet og så kan vi lige få en lille een inden næste patient. Og NEJ...hun dingler ikke kanonstiv rundt

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 20:08

Ja postnummeret er 2930 Klampenborg, men ligger i Lyngby-Taarbæk kommune.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 20:10

Før vi fik regionerne var det altid Lyngby politi, som kommer fra Sorgenfri, der var derude ved lukketid og i politivagten ved revyen

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 20:12

Og Lyngby-Taarbæk og Gentofte kommuner skændes i en uendelighed om Bakken.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 20:15

Ja det er så festligt.... Ligesom på Værnedamsvej. Det er Frederiksberg på den ene side og København på den anden side, så de kan ikke blive enige om at ensrette den eller lave stopforbud i den en side. Og det har stået på i 25 år IDIOTER

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-07-08 20:15

Jeg har gennem længere tid gået hos en tandlæge i Sverige, men har nu skiftet til en nærmere hjemmet, meen altså hun vidste på forhånd at jeg ikke bryder mig om at gå til tandlæge, og det gjorde det bestemt ikke bedre, da der lige pludselig var to timers ventetid, hun tilbød mig godt nok at komme en anden dag, men som jeg sagde, at nu var jeg kommet, og gik jeg ned af trappen uden at blive tjekket, var jeg ikke sikker på at jeg kom igen.

Hun lagde fint ud med at sige, at jeg skulle have taget en guldkrone af, for der var et hul under, og så skulle jeg have fire nye kroner.

Jeg mener, at hvis det var så grelt, så ville tandlæge i Sverige da også have sagt det?

Jeg syntes jeg kunne se dollartegn i øjnene på hende, så jeg er i tvivl om jeg vil bestille tid hos hende igen.

Inden jeg skiftede til tandlægen i Sverige havde jeg en i DK, jeg tror det var mig der financierede hele hans modernisering af klinikken og to konfirmationer.

Selvfølgelig vil jeg gerne beholde mine tænder, men jeg orker næsten ikke tandlægehøjskolen igen, og syntes også nogle gange at tændlægerne spinder unødvendigt meget guld på mig

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-08 20:23

M.h.t. Bakken, så vil Gentofte have den "flyttet", så den ikke larmer for de borgere, der bor i Gentofte !!!!!

Nå det var et sidespring o.v.n.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 21:07

Ja flyttet Bakken LOOL Den er go Den har bare ligget der i mere end 400 år, og de klovne som brokker sig over støj burde have indset dette inden de købte hus på den adresse. Der er formodentlig ingen af dem som har boet der i mere end 400 år.

Nordsted. Jeg ved ikke om Hanne tager flere ind, men jeg ringer til hende i morgen og så får du besked. Så er resten op til dig.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 21-07-08 23:05

Det er da det mest utrolige der kan komme ud af en tabt krone
Men husk nu og få vekslet dine trækroner til almindelige danske kr.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 23:34

Daws do. Det er ikke kun aviserne som hærges af agurketid

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 21-07-08 23:35

Citat
Nå det var et sidespring

Hvad er der galt med sidespring?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-07-08 23:52

Hvis ikke det lykkes at få sat kronen på værket inden, jamen så tager jeg den med, sådan en klump guld kan vel vekles til køwenhavner kroner
Lad nu være at flytte Bakken før jeg har været der, ellers skal jeg fise rundt og lede hele dagen
I er bare så rare og hjælpsomme allesammen, jeg får først rigtige problemer når jeg skal finde en "vinder" og jeg har ikke nok på kontoen til jer alle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-08 00:31

Altså skulle du ikke til at smutte i seng o.v.n så du kan ringe til en tandlæge igen i morgen, ???

Har du fået købt noget skylle mund i, så du ikke risikerer at der går infektion i??

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-08 00:41

Lad mig hjælpe dig lidt OVN. Jeg skal i hvert tilfælde IKKE have point. For det første har jeg ikke fortjent dem, og for det andet, så får jeg dem alligevel ikke, da jeg er alm bruger. Man skal jo vær superbruger for at få point

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-08 00:45

Har du stadigvæk problemer med hvem der skal ha point når den tid kommer, så anullerer du bare lortet LOOL Det er der så mange andre der osse

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 00:47

Ok Klumme, hjælp eller kald det hvad du vil, du ER her.
Nordsted1 du vækkede mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-08 08:27

Vækker jeg dig så igen nu??

Op og ring

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 09:23

Skal nok mor

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 22-07-08 09:30

Jeg har talt med Hanne Tand og hun havde ikke ferie. Så kan du give besked, hvis du skal bruge hende.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 09:57

Og Nordsted1 har ret, hvis jeg benytter tandlæge vagten (eneste mulighed heromkring) så koster det kassen 1000kr før behandling påbegyndes jeg sidder og overvejer om jeg har valgt en forkert næringslandevej nå vagt havende tandlæge fortalte at det kunne vente til ferien var ovre, jeg skulle sørge for at holde munden ren, særlig overfladen hvor kronen havde siddet, var det igen Nordsted1 som vidste det profilen har så på forhånd nogle +handicaps point når vinderen her skal udtrækkes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-08 10:10

Og du spurgte ikke tandlægevagten hvor han holdt til i dagtimerne?? Eller er han bare sådan en tilkalde en??

Jeg ville havde det bedst med at den var sat på igen hurtigt muligt hvis det var mig.... tag du imod Klummes forslag

Rigtig god ferie

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 10:21

Vagt ordningen her, virker på den måde at en tandlægerne har vagt på skift, fra 09-10 kan man ringe og få en tid, derefter er det skadestuen hvis det er alvorlig, eller prøve at komme forbi telefon svareren næste formiddag, man skal vist kende en af dem privat før man kan ringe uden for vagt tiden, det var ikke min egen tandlæge som havde vagten i dag, jeg tager på ferie og nyder den, men uden det helt store situationen er ikke så alvorlig som jeg troede, den fyldning som kronen var sat fast i, skal under alle omstændigheder bores ud og en ny sættes i, så det gjorde ikke noget at der gik et par uger sagde tandlægen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-08 10:25

Tja sådan virker vagtordningen ikke her, men vi er nok også noget mere tætbefolket end hos jer

Godt det ikke er værrer, det værste er vel tungen der ikke kan holde sig i ro, eller er det gået over??

Som tidligere sagt.........ha nu en god ferie herovre på øen..... nu kommer sommervejret også igen, dejligt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 10:32

Tak og så kan i også slippe for mig nogle dage, jeg glemmer alt om internet og Kandu i nogle dage, tror jeg, hot spots er formodenlig ikke udviklet derovre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-08 10:38

God ferie o.v.n.

Har du så besluttet dig for at lade guldet blive hjemme ?

Håber da ikke du får indbrud

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-07-08 10:38

Du får det til at lyde, som om vi andre vil nyde det.........du tager helt fejl

Hot spot, jow jow det har vi skam haft læææænge

Hvis jeg kommer i nærheden af Bakken, vil jeg holde øje med en lille grøn mand med cowboy hat

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 10:46

Citat
Har du så besluttet dig for at lade guldet blive hjemme ?
det er nok det bedste, men jeg siger IKKE hvor jeg gemmer det

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-07-08 10:55

,,,, ovn

ellers må du gumle en gang tyggegummi og sætte den fast igen

eller
hvad med en gang sekund-lim - bare fyld godt op og så på med kronen

,,, du ved nok - bare det ikke er fatningen man taber

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-07-08 10:57

,,,,, nej fy - nu skal jeg nok lade væer med at drille

DU MÅ IKKE BEGYNDE AT LIME - du risikerer at lukke bakterier ned i hulningen
---det var kun noget jeg sagde for sjov

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 22-07-08 10:59

,,, godt at det kan vente i de uger - og det gør jo heller ikkke ondt

hav en rigtig god ferie - vi glæder os til du kommer tilbage

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 11:21

Tak til alle for jeres hjælp og ikke mindst jeres humoristiske indlæg der blev en rigtig lang tråd ud af mit uheld, heldigvis har jeg ikke ondt nogen steder og tandlægen som havde vagt i dag fik mig beroliget, det var allerede næsten lykkedes for jer jeg vil nu nyde resten af min ferie og håbe på godt vejr, ikke mindst når jeg er ovre østpå desværre er der ikke så meget i min point pose, at der kan blive lidt til alle, så for ikke at gøre forskel, så bliver der kun en vinder

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 22-07-08 11:24

Tak for svaret ans. Det var jo dig som havde ret + mange andre som kom længere nede i spørgsmålet

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-07-08 11:45

Jeg vil ønske, at du får en god ferie, der er jo lovet godt vejr med østpå

http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/regionaludsigten/kbhnsj.htm

Tak