/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Rigtige ideologier?
Fra : funkyfancy
Vist : 755 gange
20 point
Dato : 19-07-08 19:59

Har jeg tildelt partierne de rigtige ideologier når jeg skriver således?

Enhedslisten:
kommunisme/socialisme

Socialistisk Folkeparti og Socialdemokratiet:
socialisme

Det Radikale Venstre:
socialisme/liberalisme

Ny Alliance og Venstre:
liberalisme

Det Konservative Folkeparti:
konservatisme/liberalisme

Dansk Folkeparti:
nationalisme/socialisme

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-07-08 20:17

Tja i princippet er det nok sådan det forholder sig.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 19-07-08 20:25

At kalde de konservative for Liberale holder vist ikke vand.

På samme måde som at ingen Dfér vil vedkende sig at være socialist men det ville være mere på sin plads at kalde dem for populister.

Helle T har vist udtalt at hun ikke er socialist og egentlig socialisme kan da også være svær at finde hos Socialdemokraterne.

De radigale kalder sig socialliberale hvilket intet har at gøre med sociallistisk.

Hvad man skal kalde Venstres ideologi for er et godt spørgsmål.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-07-08 20:27

Det kan da godt være det er rigtigt!
Men jeg tror ikke dansk folkeparti er tilfreds med at blive kaldt nationalsocialister= nasister
De radikale venstre nil ikke kaldes sosialister.
Ny alliangse vil ikke engang selv kunne svare på det - De venter og ser hvad der er mest opotunt, for at overleve næste valg

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 19-07-08 20:56

Det er måske det de ønsker at fremstå som.

Men meget handler jo også om stemmer og hvad der er populært at mene.

Man skal ikke undervurdere - hvordan stemninger i samfundet afbøjer, "i bås satte værdier"
vh ben

Kommentar
Fra : jqb

Dato : 19-07-08 21:17

Arh. Jeg ville sige:

SF og Enhedslisten: Demokratisk socialisme

Socialdemokratiet: Socialdemokratisme

Det radikale venstre: Socialliberalisme

Ny Alliance: Socialkonservatisme

Venstre: Liberalisme

Det Konservative Folkeparti: Konservatisme

Dansk Folkeparti: Nationalkonservatisme

Accepteret svar
Fra : jqb

Modtaget 20 point
Dato : 19-07-08 21:20

Hvis du vil begrænse dig til socialisme, konservatisme og liberalisme, ville jeg inddele det som følger (socialdemokraterne har jeg svært ved at placere):

Socialisme: Enhedslisten, SF

Socialisme/Konservatisme: Socialdemokraterne

Liberalisme: Det radikale venstre, Venstre

Konservatisme: Ny Alliance, De Konservative, Dansk Folkeparti

Godkendelse af svar
Fra : funkyfancy

Dato : 19-07-08 21:31

Tak for svarene.