/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Ribsgele igen
Fra : snusi
Vist : 5133 gange
200 point
Dato : 17-07-08 19:14

Nu var jeg lige så stolt over at jeg kunne finde ud af at lave ribsgele, da det første jo blev rigtig godt.
Jeg ville jo så prøve igen, men denne gang stivnede det ikke
Jeg prøvede derfor at koge det op igen og hældte gelepulver i som jo skulle få det til at stivne, men alligevel er det flydende, hvad har jeg dog gjort forkert?

snusi

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 19:31

Måske forkert pH eller forkert sukkermængde.

De fleste geleplvere tåler nok heller ikke kogning.

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 210 point
Dato : 17-07-08 20:10

Ja det er ærgerligt - du må have gang i Blå Melatin - giv det et opkog og tilsæt blå Melatin
Citat
Blå Melatin kan også “redde” en gelé, der er blevet for tynd, f. eks. fordi der er tilsat sukker før Gul Melatin.
http://www.haugen-gruppen.dk/am/produkter/?opskriftaction=readmore&product=9465

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-07-08 20:28

bærrene har måske ikke været fuldmodne - så skal der bruges lidt mere geleteringsmiddel.

http://www.gugge.dk/opskrifter/tilbehor/ribsgele.htm

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-07-08 20:38

Ikke nok sukker er sådan set eneste fejl du kan gøre.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 17-07-08 21:09

Tak for svaret HelleBirgitte.

Det vil jeg helt klart prøve.
Mht sukkermængde har jeg målt som jeg gjorde ved første portion, så det er ikke der problemet ligger.
De bær jeg brugte til den første gelè var ikke helt modne så de indeholdt jo mere pektin hvorimod dem jeg har brugt denne gang var helt modne men jeg troede alligevel at det kunne stivne.
Det er lige netop Gul Melatin jeg har brugt men nu kommer der gang i den blå

Mange tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 17-07-08 21:13

Held og lykke med projektet og tak for point

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 23:01

Jeg ved ikke om du ser det . Problemet er nok pH.
Din tidligere mindre modne frugt indeholdt den syre som er nødventig for at lave gele med pektin.

når du ikke bruger sur frugt må du tilsætte en syre som f.eks cironsyre.

Den blå som foreslået er med caregenan ( tangafkog) som ikke giver så fin gele som pektin.