/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
kan man blande hardisk typer?
Fra : mikesav
Vist : 511 gange
100 point
Dato : 17-07-08 18:34

Jeg har delme kommet til at købe et Sata drev 500Mb fra Samsung, men glemt at tænke på at mine andre hardiske er IDE diske, spørgsmålet er så kan man begge typer arbejde på maskinen og i så fald er der nogen regle for hvilken der bliver master, skal først til at tjekke om det er muligt at sætte et Sata drev i, men er så nød til at stanse min maskine, så først spørgsmålet så tjekker jeg

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-07-08 18:37

det er ikke noget problem. jeg bruger selv 2 stk sata og 2stk ide. og det virker fint. Du bør nok bruge din sata som c drev. altså som system disk. da den er lidt hurtiger

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 19:11

I princippet har den geniale Edison ret.
Men det kræver både kyndighed og specielle programmer at etablere en anden disk som startdrev.
Det behøver nødvendigvis ikke at hedde C. Men ellers bliver det endnu sværere.

Du skal være varsom me at installere nyt styresystem, hvis du har købt computeren præinstalleret.

Du kommer meget nemt til at mangle drivere til chipset, dma, lyd, lan osv.

Læs bare i spørgsmålene om alle de stakler som har formatterert , og ikke kan få det til at virke bagefter.

Kommentar
Fra : mikesav

Dato : 17-07-08 19:19

Har nu kigget på maskinen og der er monteret 2 stk sata133 og der er et stik til sata og en til sataII hvis det hjælper troede det var IDE jeg havde

Kommentar
Fra : mikesav

Dato : 17-07-08 19:31

på Hardisken står der sataF1 så nu er jeg i tvivl kan jeg overhovedet montere det

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-07-08 20:22

på din hardisk fabrikants hjemmeside. kan du helt sikkert finde en masse værktøj og hjælp til at instalere den disk. de fleste har nogle fine programmer til at klone diske, dvs at du du kan lave en eksakt kopi af din gamle disk på en ny disk.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-07-08 20:25

jamm, så er det da bare at formatere den.højer klik på den i denne computer. tryk formater. og så er den fikset.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 17-07-08 20:27

og tryk på omdøb og giv den det navn du har lyst til