/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
billig brændeovn
Fra : CCjunior
Vist : 2745 gange
100 point
Dato : 17-07-08 16:04

Vi skal bruge en 6kw brændeovn. Hvor kan den erhverves billigst ???

Vi fyrer med træ i forvejen og vil derfor ikke komme til at bruge den en masse.. ( siger de kloge i famillien
) derfor er der ingen grund til at bruge en formue på den.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-07-08 16:24
Kommentar
Fra : valde.

Dato : 17-07-08 16:43

Der findes jo også forskellige el ovne, som er egnede til en hurtig opvarmning af et enkelt rum-

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 16:47

6 kW er en meget lille ovn.

Det er muligt at købe en større og så lave en ordentlig udmuring. så får du en højere temperatur og mere effektiv forbrænding.
Snåtfyring i en for stor ovn giver os og svineri i omgivelsrne.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 17-07-08 16:50

Westafire kan af og til fåes i blandt andet Silvan. Gode fornuftige ovne har jeg set ned til 3000,- for en konvektionsbrændeovn (på bud). Glaslåge og hele skidtet. Sådan en vil kun bruge det halve træ af en ældre brændeovn.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 16:54

Og hav lige i tankerne at der er nye regler på vej for brændeovne med hansyn til forbrænding og skorsten.....

"Folk" fyrer simpelthen med for meget "lo.."....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 17-07-08 17:16

Måske skal du lige sikre dig at skorstensfejeren vil godkende en "billig" brændeovn.
Jeg har også hørt om nye regler, som måske gælder ved nyopsæning af brændeovn.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-07-08 17:20

Citat
Snåtfyring i en for stor ovn giver os og svineri i omgivelsrne.

Jep.. derfor at jeg har valgt en mindre ovn. så jeg forstår ikke at du vil have en større..

Refi.. reglerne er trådt i kraft pr 1 juni og man skal huske at bede om en udlednings attest. Derfor dur det heller ikke med en brugt ovn fra guloggratis da man så skal sætte partikel filter op.

3773 jeg vil lige prøve at tjekke Westafire og se hvad det er for noget..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-07-08 17:39

Citat
reglerne er trådt i kraft pr 1 juni

Ok...

Var jeg så ikke klar over - vidste bare skorstensfejeren nævnte noget om det sidst han var her

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 17-07-08 17:50

Jeg syntes stadig der kunne være noget at hente her, og undersøge de nærmere omstændigheder. Og det er stadig kun et tilfældigt eksempel ud af to hundrede:
http://www.guloggratis.dk/inde/opvarmning/braendeovne/braendeovn/annonce/2671543

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-07-08 20:45

Med brændeovne får du i høj grad hvad du betaler for. Det betyder også at den der er billigst i anskaffelse er dyrest i brug, udnytter træet dårligst og holder længst.

Så min anbefaling går på ikke at købe en billig ovn for den bliver dyr i længden.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 17-07-08 21:26

Ja nye regler ja og en brændeovns attest, hvor mange af dem på gul og gratis har en sådan. ?
Der er ganske givet mange billige brændeovne, ligesom der er ved at være mange billige olie tanke.
Attester mig her og der.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 17-07-08 22:50

Selvfølgelig er det træls hvis den er uøkonomisk, men da vi har vores egen skov er det ikke så slemt..

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-07-08 10:08

I mit gamle hus. erstattede jeg en fin gammel Hess med en Vestafire. Gav kun tre kg. Reducerede med brændeforbrug med ca 50% og fik en rarere varme, pga konvektionen. 6 kW eller for den sags skyld 5 er mere end rigeligt. Større er stensikkert vildt for stort og umuligt at styre.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-07-08 10:09

http://www.westfire.dk/Default.aspx?ID=21 Westfire for nu lige at stave ordentligt

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-07-08 10:12
Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 18-07-08 10:17

skal ned og kigge på denne her i eftermiddag http://www.braendeovndirekte.dk/SEEEMS/399.asp
har fået en pris på 6100 leveret på adressen. Det syntes jeg ikke er så galt. .så har de sagt 13000 så er den monteret.. det skulle man måske overveje.. jeg har godtnok glemt at fortælle dem at jeg har stålskorsten, så monteringen er ikke så let som de tror..hehe...

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 18-07-08 10:54

Ser rimelig fed ud. Ligner den nogle af vores venner har! Prisen lyder ok!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 20-07-08 10:28

Vær obs på, at der er nye regler for brændeovne, som gør tilslutning af gamle ovne ulovlige pr. 01.06.08.

Hvis det er til eksisterende skorsten ses det jo ikke, men når du taler med skorstensfejeren skal du lige huske datoen.

mvh
qfhat

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 21-07-08 09:23

Vi har købt nu, men lige lidt sjov baggrunds historie.. Ejeren af brændeovn direkt er den oprindelige med ejer og starter af Varde ovnen. Han startede senere Westfire som han så solgte. Ved salget skrev han under på en klausul om at han ikke måtte lave brændeovne i 6 år. Dem som købte Westfire gik konkurs efter 1½år og så startede han Brændeovn direkt....

Det syntes jeg sq var lidt sjovt at høre...