/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
43bit og 64bit med Vista Ultim
Fra : Sygate
Vist : 493 gange
480 point
Dato : 17-07-08 11:02

Hejsa !

Jeg har lige noget jeg skal have opklaret.

Der er en der påstår at man med en Vista Ultimate får både en 32bit og en 64bit version med når man køber pakken.
Det lyder fornuftigt når man køber en fuld pakke (Retail, som man også kan bruge på den næste computer man køber).

Men så påstår han også at man med en OEM version som man køber sammen med en computer fra en forretning også skulle indeholde begge dele. Det kan jeg ikke få til at hænge sammen.

Nogen der ved noget om det?

Jeg har brug for et link så jeg kan bevise det for ham. Har selvfølgelig selv prøvet at finde noget om det.

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-07-08 11:03

Det gik vist lidt hurtigt med at skrive overskriften Der skulle have stået 32bit.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 17-07-08 11:05

jeg har ikke lige hørt man kan få begge men hvis man kan så kan jeg ikke se at der skulle være forskel på om det er en retail eller oem... da det jo ikke er der forskellen ligger.

men jeg ville måske undersøge om man ikke kan få det billigere ved at købe f.eks kun en 32 bit

Accepteret svar
Fra : zith

Modtaget 490 point
Dato : 17-07-08 11:13

Jeg var inde og kigge på edbpriser.dk

da så jeg at ved oem produkter stod der altid enten 32 eller 64 bit

Men ikke ved en retail... så det lyder til at man får begge med ved en retail men ikke ved en oem

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 12:29

Gælder både for retail og OEM>
dette er de muligheder man har når man vil installere Vista Ultimate64,man kan f.eks. prøve de andre versioner
i en månede,vis man vil have en anden version end den man har licens til så skal man købe en sådan,inden der er gået en månede så skal man aktivere den version som man har købt licens til,geninstallere versionen vis man
har valgt en anden end den man har licens til.
Dårligt billede af min retail cd men det er det samme på min søns OEM version.
http://manse9933.dk/test_info/vista64.JPG

Vista er noget bras,for ever

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 12:33

og har man et 64bit system kan man installere både 32bit
eller 64bit,men har man købt en licens til 64bit så kan man kun installere 64Bit med oem licens men kan vælge frit med en retail licens.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 12:34

det blev lidt rodet

Kommentar
Fra : Sygate

Dato : 17-07-08 13:51

Hej Manse !

Der står ikke noget om 32bit og 64bit på din skærm kan jeg se. Men er det helt sikkert alligevel?

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 13:56

De vælger window instllationen selv ud fra ens hardware
opsætning 86+ eller 64 Bit system (Cpu)

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 14:01

vis man ikke har hardwaren til at kører 64Bit så siger instllationen denne version kan ikke installeres på denne platform (vis man f.eks. vil opgraderer inden fra
et eksisterende os og man kan kun opgradere fra 64bit til 64bit og 32 bit til 32 bit og vis man har licens til
opgraderingen.
Der er flere måder at opgradere på.
Windows Anytime Upgrade: Compare

http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/get/anytime-upgrade-compare.aspx

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=103533

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/Help/41531554-d5ef-4f2c-8fb9-149bdc5c8a701033.mspx#EHF

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 14:04

glem
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=103533
ikke noget med sagen at gøre.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 14:05
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 14:10
Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 17-07-08 14:11

Citat
Hvorfor skal jeg bruge Windows Vista-cd'en?
Du installerer opgraderingsudgaven af Windows Vista ved hjælp af Windows Vista-cd'en.

Alle udgaver af Windows Vista findes på Windows Vista-cd'en. Den software, som du henter, efter at du har købt opgraderingen, indeholder en produktnøgle. Denne produktnøgle bestemmer, hvilken udgave af Windows Vista du kan installere fra cd'en.

Godkendelse af svar
Fra : Sygate

Dato : 18-07-08 12:33

Jeg siger mange tak for hjælpen til jer allesammen.
Det he må være det rigtige svar i og med at man godt kan få en Oem med enten 32bit eller 64bit.
Så er det jo afgjort. Har ringet ind og spurgt forhandleren og de har bekræftet at det er enten eller med mindre man køber en retail.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-08 13:06

Jeg snakker ikke om færdig byggede pc'er men hjemmebyggede,min licens er retail,men har bygged mange pc'er med oem licenser på og på disse oem diske er alle versioner på,men man kan kun aktivere det OS man har købt licens til, man kan prøve de andre versioner i en md fordi
windows først skal aktiveres inden for en md.
Så der er 32 og 64 bit på en oem vista DVD,køber man en pc i en foretning så installere de selvfølgelig den version
de reklamere med,men får du en original oem Vista DVD med så kan man også afprøve de andre versioner vis man geninstallere.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 18-07-08 13:24

Man køber en oem window DVD/CD sammen med hardware og bliver dermed system bygger,ligesom forretningen der bygger de pc'er man køber færdige.