/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Energiattest/varmetabsberegnin
Fra : carlarne
Vist : 1654 gange
100 point
Dato : 17-07-08 10:17

Energiattest/varmetabsberegning

Vi vil bygge ca. 25 m² til vores sommerhus. I den anledning er vi blevet orienteret om, at der på tilbygningen skal udfærdiges energiattest/varmetabsberegning – men kun på tilbygningen.

Hvad er denne ”energi/varmetabsberegning” for en ”størrelse”??

Jeg går ud fra, at det drejer sig om en attest, som skal medfølge ansøgningen om byggetilladelse??

Kan nogen hjælpe mig med en forklaring om dette – samt hvad en sådan attest formodes at koste??

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 17-07-08 10:44

Har du googlet ordet?

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 11:24

Er der opvarmning i det sommerhus, andet end solskin ind ad vinduerne om sommeren. ??

Citat fra bygningsreglementet:

Citat
Bygningens samlede behov for tilført energi til opvarmning, ventilation, køling og varmt brugsvand pr. m² opvarmet etageareal må højst være 70 kWh/m² pr. år tillagt 2200 kWh pr. år divideret med det opvarmede etageareal.

Hvis der er opvarmning skal der laves en beregning af bygningens varmetab eftervises at man overholder bygningsreglementet.
Den beregning er ikke for amatører, og du skal heller ikke regne med at en håndværker kan klare det.
Attest i ordets egentlige forstand skal du ikke have, men hvis en kyndig ingeniør giver en erklæring med beregningsresultat, kan man da godt kalde det en attest.

Igen et citat . Denne gang fra Erhvervs-og Byggestyrelsens hjemmeside:

Citat
Skal oplysninger om sommerhuse indberettes inden byggetilladelsen?

Svar: Efter bygningsreglementet skal der ikke ske en indberetning i forbindelse med byggetilladelsen. Det skyldes, at de energimæssige krav direkte fremgår af reglementet

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 11:28

Glemte at du kan se på denne hjemmeside, så du har noget at stikke i næsen på kommunens byggesagsbehandler.
Men det friholder dig ikke fra at følge reglerne.

http://www.ebst.dk/br08.dk/faq_nyeenergibestemmelser/0/11/0

Kommentar
Fra : fisherprice

Dato : 22-07-08 16:47

når der står at der ikke skal ske en beregning er det fordi at alle konstruktionsdele skal opfylde nogle maksimale u-værdier samt at glasarealet maksimalt må udgøre 22%. Er der mere end 22% glas skal der laves en varmetabsberegning. Dette kan en ingeniørfirma hjælpe med. Undertegnede vil ligeledes kunne udføre dette, dog stadig mod betaling.

Det nemmeste, om muligt, er dog at eftervise at der ikke er mere end 22% glas (i forhold til gulvarealet!), og så opfylde u-værdierne. Til kommunen skrives så hvor meget glas der er og at u-værdierne opfyldes. u-værdierne findes i bygningsreglementet.

Annuller spørgsmålet
Fra : carlarne

Dato : 25-08-08 10:39

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål