/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Tis og asparges
Fra : plimgøj
Vist : 3409 gange
50 point
Dato : 16-07-08 22:20

Er det sandt, at tis lugter lidt mærkeligt, når man har spist asparges?

Jeg tør ikke afprøve selv, da jeg bor sammen med en... Men har fået at vide at asparges smager fantastisk. - ønsker bare ikke uvelkomne gener

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 16-07-08 22:34

tal med en psykolog om det,

Kommentar
Fra : SherlockHolmes

Dato : 16-07-08 22:36

Citat
Er det sandt, at tis lugter lidt mærkeligt, når man har spist asparges?

Det kan der være noget om, men du skal jo ikke servere det vel?

Kommentar
Fra : Trine08

Dato : 16-07-08 22:44

Det ændre ikke lugten på tis i en forstand så du vil genere nogle når du tisser.
Hverken din Room-mate ...eller Rengørings-kone vil bemærke det.

Aspargs suppe smager rigti godt...sgu du prøve.
heller ikke det kommer du til at lugte af.

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 16-07-08 22:55

det er kun hvis du spiser asparges i store mængder. jeg spiser tit asparges i normale mængder uden at urinen lugter

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 23:28

Du behøver jo ikke lige at tisse den du bor sammen med i ansigtet den aften. Spis du bare asparges. Der er flere andre ting vi spiser, som afgiver ændret lugt hos os

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-08 23:44

Citat
Er det sandt, at tis lugter lidt mærkeligt, når man har spist asparges

Så lugter det af asparges

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-07-08 00:16

Spis du bare løs af de superlækre asparges!
Kog en gryde vand med lidt salt i. Når vandet spilkoger, lægger (LÆGGER! - ikke smider) du asparges ned i vandet, når vandet koger igen, lader du herlighederne koge i ca. 3 min. og ikke mere!
Tages op, afdrypper og serveres - meget gerne som en lille lækkerbidsken til forret - sådan 3-4 dejlige varme asparges på tallerkenen, lidt groft køkkensalt i kanten af tallerkenen, så man selv kan salte dem og så lige prikken over i'et - og hér lukker alle fanatikere øjnene...en klat ISKOLD smør, som du kan 'pynte' aspargesene med, liige inden de rammer munden...
MUMS - det' bare SÅ lækkert!

Før kogningen, skal asparges jo lige forberedes, d.v.s. at du lige skal knække roden af men læs alt om denne fantastiske grønsag på nettet - evt. på 'Arla's side: http://www.arla.dk/C1256F0A0041AB8A/O/groenne-asparges.html

- men det kan læses mange steder på nettet.

Bon appetit

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : klamigen

Dato : 17-07-08 00:25

Citat
Du behøver jo ikke lige at tisse den du bor sammen med i ansigtet den aften

Var eller lige igan med at finde et GODT CLIP til dig__F_U

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 17-07-08 10:03

Urin lugter lidt underligt når man spiser asparges.
MEN det er ikke alle mennesker som kan lugte det og det er helle ikke alle mennesker hvis urin lugter når man spiser asparges.

Der er andre ting som får en urin til at lugte f.eks.
Guldkorn, Kongen af Danmark bolcher, kaffe
(Ovenstående er forskellig fra menneske til menneske)

Asparges indeholder nogle stoffer som kroppen ikke kan nedbryde, som regelt kan en lille bitte smule asparges får hele lokummet til at lugte underligt bare 10min efter man har indtaget det, ha ha ha.
Du bliver nød til at prøve det, så er det da lige gyldigt om du ikke vil udsætte din partner for det, det er lige så nartuligt som så lukke luft ud af bagdelen, hvilket jo egentlig er mægtig hyggeligt (Måske synes mænd det er mere hyggeligt end kvinder ??, selv dronningen fiser.)

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 50 point
Dato : 17-07-08 10:05

Læs evt. her:

Asparagus, a green vegetable belonging to the lily family, has one notorious side effect for some diners who eat enough of it. Within a half-hour of asparagus consumption, some people notice their urine has acquired a very pungent odor, often compared to rotting cabbage, ammonia or rotten eggs. The effects of asparagus on urine are generally fleeting and harmless, but it's not necessarily the consumer's finest hour, bodily excretion-wise.

The good news is that asparagus does not affect everyone. Studies conducted on the "asparagus urine" phenomenon (aren't you glad you didn't volunteer!) indicate that roughly 40 to 50 percent of those tested developed the distinctive odor. Surprisingly enough, there is also a segment of the population who cannot smell the sulphurous fumes of asparagus-laced urine. It is believed that both the generation of the odoriferous urine and the ability to smell it are based on genetics. Only those with a certain gene can break down the chemicals inside the asparagus into their smelly components, and only those with the proper gene can smell the results of that chemical breakdown.

Scientists are still not entirely sure which set of chemicals or amino acids contained in asparagus actually cause the smelly pee. The stalks themselves do not acquire a similar odor as they are prepared, so whatever happens most likely happens after ingestion. Experts believe that those with a certain gene produce a digestive enzyme which breaks down the asparagus into various amino acids. One of those compounds is called methyl mercaptan, which is the same chemical which gives a skunk its defensive smell. One theory suggests that asparagus breaks down quickly in the body and an enzyme releases methyl mercaptan, which eventually goes through the kidneys and is excreted as a waste product in the urine.

Others suggest that the asparagus smell is created by other amino acid compounds called thioesters. There is also an amino acid called asparagusic acid, which is not surprisingly found primarily in asparagus. If these compounds are broken down and mixed with the genetically-created enzyme, the results could be a strong smelling urine. This smell is actually considered to be good news, since it proves that the asparagus eater's kidneys are functioning as they should.

Kilde:
http://www.wisegeek.com/why-does-asparagus-make-some-peoples-urine-smell-funny.htm

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 10:33

Gider du oversætte det til Swahili? Det er jeg bedre til end engelsk

Kommentar
Fra : zith

Dato : 17-07-08 10:59

LOL!!!

nu er jeg ikke vildt godt til den menneskelig krop... men så vidt jeg ved lugter urin/tis uanset hvad man spiser...

Men det er vel bare og vente til du skal til stor fest en dag og have tartelletter med asparges i og bare spise alt hvad du kan og så ud og lugte til det bagefter :D :D

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-07-08 11:24

Hmm, jeg må virkelig være bagefter?
Tænk engang - jeg har faktisk ALDRIG været opmærksom på om min urin lugter, når jeg har spist asparges.....jeg har aldrig testet det og jeg kender ingen som har gjort det!
For sjov, har jeg nu spurgt forskellige, i familien, om de har bemærket en speciel lugt/duft/aroma i toilettet, når vi har spist asparges og svaret var negativt hos alle og tro mig - vi spiser mange asparges her hos os, både kolde og varme og serveret på mange forskellige måder og som tilbehør til mange forskellige slags mad.
Intet at lugte hér!...

- eller måske tør de bare ikke sige det - af skræk for at jeg vil fjerne asparges fra menukortet?

Nyd du bare asparges og lad være at fokusere på div. lugte/dufte bagefter.
Hvis asparges virkelig er så slemme, hvad mon der så bliver sagt om de forskellige KÅLsorter?
Du milde skaber, de kan godt nok få 'liv i systemet' - med det er da ikke grund nok til at fjerne kål fra vore måltider, selv mennesker som påstår at de 'ikek kan fordrage' kål og 'aldrig nogensinde' spiser kål, selv dé må mange gange bøje sig og indrømme at de kan finde på at nyde en god rødKÅL til deres flæskesteg eller at brunKÅL er en af favoritretterne (sjovt ord) og videre i dén dur

Bon appetit, meld da gerne tilbage hvis du pludselig har smagt asparges. Det kunne være interessant at høre om du har bemærket noget usædvanligt omkring indtagelse OG udtagelse

Venlig hilsen fra Dorthe.

PS. Prøv at starte med at købe et glas 'Grønne asparges', de er lige til at gå til og kan såmænd spises direkte fra glasset hvis man vil - meeeen....de ser altså så fine ud, hvis de placeres ovenpå et stykke ristet brød (skær skorpen af) sammen med et flot grønt salatblad hvorpå man har anbragt en (eller to? tre?...)god skive frisk røget laks...så pynter de grønne asparges, sammen med en fin dildkvist og et drys rosenpaprika...

Uha, man kan jo blive sulten af at skrive på kandu - jeg er ude
God fornøjelse!

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 11:25

Det er ikke objektivt zith - man skal have en anden i selskabet til at tage tissesniffer

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 11:25

Eller flere

Kommentar
Fra : skytten49

Dato : 17-07-08 12:59

oprigtig talt, hvis det virkelig lugter, så skyl dog ned i toilettet, så er der jo ikke noget problem. og man behøver heller ikke, at tage nogen med, når man går på toilettet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 17-07-08 13:02

Citat
man behøver heller ikke, at tage nogen med, når man går på toilettet

Hmmm det er nu så hyggeligt Man får rigtig snakket om det man ikke taler om til hverdag

Godkendelse af svar
Fra : plimgøj

Dato : 18-07-08 08:14

Tusind tak for alle de fine svar (+ de lidt mere kække af slagsen) Jeg tror, jeg vil kaste mig ud i asparges-spisningen - dog i begrænset mængde i starten.

Jeg vælger at give thulin pointene, selvom flere andre også havde gode svar.