/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Boring i hårdmetal
Fra : thomazo
Vist : 5454 gange
100 point
Dato : 16-07-08 21:29

Jeg har været så uheldig at knække en pindbolt på kværnen. Den sidder et stykke nede i blokken. Jeg har været ved at bore den ud og det gik fint med almindelige HSS metalbor af en udmærket kvalitet. Derefter forsøgte jeg at skrue bolten ud med en ornediller.... som selvfølgelig knækkede. PIS MAND. Nu har jeg så forsøgt at bore, slibe og svejse lortet ud. Har desværre måttet opgive.
Er der nogen der ved hvilke bor der kan kværne sådan noget hærdet stål, som ornediller er lavet af. Evt linke til dem så jeg kan få bragt dem til huse

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-08 21:33

Hvis ikke du kan få fat i den og dreje den ud igen ved at varme den, kan du godt opgive....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-07-08 21:40

Vidiabor (murbor) kan bore i hærdede materialer hvis det bliver slebet som er alm. bor men det slibes på en speciel slibesten til hårmetal.
Forsøger du ar dreje den "orne" ud så skal der dejes med uret.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-07-08 23:47

Hvis den ikke er så tyk, kan du prøve at knuse den.Det har lykkedes mig flere gange.
alimak

Kommentar
Fra : thomazo

Dato : 17-07-08 09:44

Hvordan knuse den??

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 12:01

Det man normalt kalder hårdmetat, er slet ikke metal i sædvanlig forstand.
Rigtig hårdmetal er det kun diamant, som kan bide i.

Nu tror jeg heller ikke på at din ornepik er lavet af hårdmetal. Den er vel lavet af hårdt hærdet metal, og det er noget andet.

Eyvinds ide lyder rigtig. Vidiabor (murbor) har skær af rigtig hårdmetal, som skulle kunne bide i ornedimsen. Men den skal først slibes til på en diamant skive.
Det bliver også svært at styre ned i ornedimsen. Det knækker nemt

Den hedder i øvrigt en Schraubenauszieher.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 17-07-08 14:48

Prøv at knuse den med en kørner eller en mejsel.
alimak

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 17-07-08 14:57

Det er nok ikke til at knuse den del , som idder nede i skruen, der er mere sej.

Stumpen skal op , derefter kan du bore helt ud og sætte nyt gevind i . Brug evt. helicoil gevind.

Hvis det er en bolt, som holder topstykket skal du helt i bund, så der kan komme en bolt af original længde i. Boltene skal virke som forspændte fjedre, der kan holde toppen tæt, men også give tig for de termiske udvidelder.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-07-08 14:58

Det er noget af en udfordring, som kræver fantasi.

Kommentar
Fra : tronddk

Dato : 29-07-08 19:33

du kan også bruge et diamat bor eller et hårmetals bor med med et rigtig hårmetal bor skal man ha en masse omdrejninger på og et rigtig hårmetal koster fra ca 600 og op efter alt efter kvalitet og hvid den knækker kan du ikke få den boret ud uden et diamat bor og det er dyr hvis det kan kunne bore i hårmetal men det men er prøve at knuse den er det bæste måde at gøre det på du kunne også prøve at bore med det minste bor du har (2-3 mm ) og forsøge at bore med det du kan være heldig at den kan klare det og hvis det virker kan du så blive ved med at bore op til du kan lave det rigtig hul str og lav så gevind
men det er svær at bore det op da boret knækker eller bliver slidt op så hurtig at du hele tiden skal slibe den for at den ikke knækker men kan du ikke få fat i en skære brænder og forsigtig forsøge at lave en fordypning ved at skære med en for lille dyse og så begyde at bore ved ikke om det virker

Kommentar
Fra : KAAaC

Dato : 01-08-08 00:54

jeg vil forslå at du taler med en værktøjsmager, om han ikke kan gniste den ud for dig, da jeg ikke ved hvor i landet du bor kan jeg ikke rigtig give dig et tip til en som kan gniste, men har selv gnistet snittapper ud nogle gange, bl.a med et tig-værk, men jeg ville vælge en som har forstand på det i dit tilfælde, prøv evt. at kigge på de gule sider, om der er en værktøjsmager i nærheden af dig, og spørg dem om de kan hjælpe dig, og om prisen...
Venligst KAAaC

Godkendelse af svar
Fra : thomazo

Dato : 24-08-08 11:37

Tak for svaret transor.

Jeg sleb stumperne fra ornediller ud med en Dremel. Det tog en krig, men det lykkedes, og nu har jeg sat helicoils i. Det ser ud til at fungere Nu skal jeg bare ha motor samlet.

Tak for alle svarene.