http://www.forbrug.dk/fileadmin/Filer/ForbrugerForum/Nyhedsbrev_nr__6_-_juli_2007.pdf
Slankeplaster har ingen dokumenteret effekt
Quick-Derma-Patch har ingen dokumenteret effekt som slankeplaster, og firmaet må derfor ikke
markedsføre plasteret som et slankeplaster. Det siger Forbrugerombudsmanden, og firmaet Den
Sunde Linie A/S har derfor ændret deres markedsføring af plastret.
Sagen startede, da tv-programmet Kontant gjorde Forbrugerombudsmanden opmærksom på, at
der ikke var dokumentation for markedsføringens påstande om plasterets virkning. Det blev
markedsført som et slankeplaster, der kunne påvirke forbrændingen og stofskiftet, så brugeren
tabte sig.
Forbrugerombudsmanden bad Lægemiddelstyrelsen om at vurdere firmaets dokumentation for
den påståede effekt, og Lægemiddelsstyrelsens konklusion var klar. Der foreligger ikke dokumentation
for at Quick-Derma-Patch har:
· en selvstændig slankende effekt
· en forstærkende effekt anvendt sammen med ændrede kostvaner/diæt og/eller motion
· kan påvirke forbrændingen og stofskiftet.
Derfor opfordrede Forbrugerombudsmanden Den Sunde Linie A/S til at stoppe den ulovlige
markedsføring. Ifølge markedsføringslovens § 3, stk. 1, må der i markedsføring ikke anvendes
urigtige, vildledende eller urimeligt mangelfulde angivelser, som er egnet til at påvirke efterspørgsel
eller udbud af varer. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at markedsføringen af
Quick-Derma-Patch var i strid med denne paragraf.
Den Sunde Linie A/S, der står bag plasteret Quick-Derma-Patch, har efterfølgende ændret markedsføringen
af plasteret.