/ Forside/ Interesser / Helbred / Sorg & Krise / Spørgsmål
10  clou 510
Psykolog i Odense???
Fra : load
Vist : 2141 gange
126 point
Dato : 16-07-08 16:00

Jeg har en veninde på 19 år, som for nylig er blevet indlagt på psykiatrisk afdeling med en svær depression. I løbet af sit ophold på afdelingen er hun blevet tildelt 11 psykologtimer om året i den by hun bor i. Hun flytter til Odense til efteråret og her kommer så mit spørgsmål: Er der nogen derude der kender en rigtig dygtig psykolog som de kan anbefale? Altså - en dygtig psykolog i Odense. Hendes depression skyldes bl.a. et dødsfald for 4 år siden. Hendes mor havde haft kræft i et års tid og døde af det. Min veninde er ikke kommet videre siden. Hun har ikke ville "tillade" sig selv at falde ned i det sorte hul og bare være rigtig ked af det af frygt for at hun aldrig ville komme op igen. Så det der skal til er en psykolog som for alvor evner at "knække" hende OG bygge hende op igen.. Hun har været ved forskellige psykologer før i tiden, men de har ikke kunne komme igennem og det har derfor ikke hjulpet. Håber der er nogen derude der kan anbefale en. Og er der nogen der kommer med anbefalinger søger jeg også gerne andre der kan bakke anbefalingen op.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-07-08 18:16

Uh, den er nok svær.....

Jeg tror at det må være den psykiatriske afdeling, der hjælper hende med at finde den rigtige psykolog... DE kender hendes sag. Og DE kender hendes personlighed og hvad hun har brug for...

Selv om der KUNNE være kandu-brugere i Odense eller omegn, der kender en psykolog som de måske har været glade for i Odense, så er det ikke sikkert, at den samme psykolog er god lige netop til din venindes tilfælde.

Det er rigtig godt, at din veninde har fået psykologtimer, men der er jo tale om meget få timer, hvis de 11 timer skal spredes ud på et helt år? Eller skal de bruges på f.eks. 11 uger?

Under alle omstændigheder skal din veninde vist være indstillet på at gøre det allerstørste arbejde selv, --med hjælp fra familie og venner..... (man kunne godt bruge sin mor i den situation... )
---Og psykologtimerne kunne så bruges som lidt kontrol på, om forløbet går den rigtige vej..

-----Altafgørende er, hvad din veninde kommer til at bruge alle årets ANDRE timer til...
Hvad skal hun lave i Odense? Og er du og/eller andre venner og pårørende i nærheden?

At miste sin mor kommer man aldrig over... Men man lærer at leve med det...

Og en psykolog kan måske ikke hjælpe så meget før din veninde SELV synes hun er nået så langt i sin sorg at hun ønsker at komme videre... Måske er hun mere klar nu...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 20:16

Der må være noget du har misforstået.
Med en depression er hun syg . Så er det ikke en psykolog hun skal have fat i , men en psykiater.
Selv om mange ikke kender den er der stor forskel.

Psykiateren er en speciallæge, som tager sig af psykisk syge mennesker.
Psykologen er ikke læge og må ikke tage syge i kur, som det hedder. Han ved noget om hvordan raske reagerer og kan påvirkes. Han er god i reklamebranchen. Eller til at tøjle uartige unger i skolen.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-07-08 21:43

Narh... Psykologen kan også hjælpe med livskriser -som skilsmisse eller dødsfald...
Hvis depressionen er udløst af venindens mors død, så kan psykologen måske hjælpe.

Jeg tror at det tit er afgørende med personens menneskelige egenskaber. Uanset om det er en psykolog eller en psykiater...

Men det KAN da osse være, at load er misinformeret.
Man må formode at den, der har henvist veninden har en ide om, hvem der kan hjælpe bedst..

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 17-07-08 23:48

Ja det er rigtigt hvad alle herinde har sagt på den ene eller anden måde. Transor's udlægning er faktisk korrekt, men på den anden side har Birgitta også ret i hendes udsagn.

Der findes et link, som jeg vil anbefale, med hensyn til psykologer i Odense.

http://www.visinfo.fyns-amt.dk/wm170063

Det er også efter min mening den Psykiatriske afdeling der BØR ANVISE/HENVISE din veninde til en psykolog elle psykiater.

Citat fra dig "Hendes depression skyldes bl.a. et dødsfald for 4 år siden. Hendes mor havde haft kræft i et års tid og døde af det. Min veninde er ikke kommet videre siden." så forstår jeg det på den måde, at dødsfaldet var en delvis grund til udløsningen af depressionen, men så må der have været noget mere, som har sat "reaktionen" i gang.

Der er jo også psykiateren fra Odense (én af dem) på http://www.psykiaterne.dk/

Men alt i alt må hun jo også have en praktiserende læge, som kan henvise hende til det korrekte sted, hvis ikke psykiatrisk afdeling kan eller har kompetence til at gøre det, men det mener jeg helt sikkert de har.
Jeg ville ikke lade hende være alene i Odense eller andre steder, hvis ikke hun modtager en eller anden form for behandling. Jeg ser desværre alt for ofte i mit job, kollegaer gå ned med stress etc. Ingen af os er jo Gud, så man kan kun gøre sit bedste. Jeg har dog en hvis skepsis overfor Systemet efter sagen om, institutionen Strandvænget sidste år i februar.

Held og lykke load. Vi snakkes ved om et par uger igen. I ønskes alle "herinde", en God sommer.
Mvh. Malik

Kommentar
Fra : Rikki4

Dato : 29-08-08 20:17

Hej

Håber at i finder en vej der kan bruges
Jeg tænker på Marianne Wulff
Rikki
http://www.helsecenterfyn.dk/