/ Forside/ Karriere / Offentlige / Selvangivelse / Spørgsmål
10  Busken 360
udnytte
Fra : jpillow2006yah
Vist : 428 gange
100 point
Dato : 16-07-08 13:53

Da jeg er blevet gift i år er jeg blevet interesseret i om:

- det er muligt at overføre den enes ægtefælle positive kapitalindkomst som topbeskattes, til den anden ægtefælle som ikke topbeskattes?
- i givet fald: kan man selv bestemme hvordan man fordeler hvor den positive kapitalindkomst beskattes?
- og hvor/hvordan gør man det?
- og vil der være særlige forhold i det år hvor man er blevet gift.

på forhånd tak!

Kommentar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 16-07-08 14:11

ups. overskriften skulle have været anderledes...

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 16-07-08 16:10

NEJ og atter nej, men du får automatisk overført fradrag i mellemskatten, hvis det ikke kan udnyttes af ægtefælden

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-07-08 17:26

Når man bliver gift bestemmer mam ikke ret meget selv.
Det gør man heller ikke skattemæssigt
Der er noget der hedder sambeskatning!
Reglerne er noget indviklede - spørg hos Told og Skat. De forstår reglerne lidt bedre end vi andre.
Vi kunne også risikere at misfordtå dit spørgsmål

Kommentar
Fra : Malik

Dato : 17-07-08 23:18

Hvis man går ind på Kildeskattelovens § 24 A er der helt klare bestemmelser om hvordan beskatningsforholdene er, men jeg ved at der i år er sket en del ændringer i Skattesystemet og ved ikke helt om § 24 A er ændret.

Jeg skal dog henvise til artiklerne på Familieadvokaten på flg. link, som faktisk er meget god, bedre end nogen af os nok kan udtrykke os. Linken er

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/512.html#B.%202%20ULEMPER

Der er på anden måde også godt at gå ind på http://www.advokatsamfundet.dk/Default.aspx?ID=11642 og finde oplysninger. Jeg bruger dog også ret tit oplysninger fra Skatteministeriet. I dit tilfælde tror jeg at jeg vil henvise til

http://www.skm.dk/tal_statistik/skatteberegning/1372.html

Eller kan du kontakte skat på Telefon: Tlf.: 72 22 18 18 og de vil kunne henvise dig til en der kan oplyse reglerne som de er lige nu, som også Valde fremfører. Ja skattelovgivningen er efterhånden blevet "en uigennemsigtig jungle".

Med venlig hilsen Malik

Kommentar
Fra : jpillow2006yah

Dato : 18-07-08 16:02

Foreløbig tak for svarene. Det var jo ikke lige det jeg havde håbet på Men sådan er det jo bare...