/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
En million kroner
Fra : melani01
Vist : 1007 gange
20 point
Dato : 16-07-08 11:21

Hej alle sammen,

Jeg har faaet et brev fra forsikring, at de gerne udbetale 1.109.000kr i en erstatningssag. Jeg blev meget glad og grad meget af glöde, men det viser sig at de har lavet en fejl. De har skrevet summen af forsikringen i stedet for erstatning. Lidt löngere ned i brevet staar der at du faar 15% af summen, som er 1.109.000kr.

Mit spärgsmaal er kan man faa noget ud af hvis man klage over det? Eller hvad jeg skal göre? Jeg har faaet 100.000kr nu.

Er der en der kan give mig et par gode raad hvad jeg skal göre??

Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-07-08 11:22

Ja, ring til en advokat.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-07-08 11:32

Hvilke type forsikring taler vi om, er det en ulykkesforsikring?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-07-08 11:34

Hvad er det du vil klage over, at du misforstod brevet eller at du ikke får mere udbetalt?

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 16-07-08 11:37

Det er en ulykke forsikring. Jeg har ikke misfaaet brevet. Der staar tydeligt i brevet at jeg skal faa udbetalt 1.109.000kr i erstatning.

Men forsikringen siger, at det har vaeret menneskelig fejl. De har skrevet summen i stedet for erstatningen.

Haaber nogen der kan komme med et par gode raad!!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-07-08 11:43

D.v.s. din skade er bedømt til, at max. at være 15% - hvilket betyder, at du får udbetalt 15% af forsikringssummen.

Har du tidligere accepteret, at du kun er tilkendt 15% er der ikke ret meget at gøre. Hvis ikke, kan du selvfølgelig klage over afgørelsen.

Dn evt. skrivefejl i brevet, mener jeg ikke du kan gøre noget ved. De vil altid kunne henvise til teksten i forsikrings policen.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 11:43

Der er noget galt
15 % af 1109000 er en del mere end 100000. Så en tin g er at de skriver forker, en anden ting er at de heller ikke kan regne.

Bed om en ny fellfri opgørelse.

Du kan håne idioterne for lave oplagte fejl, men mere får du ikke ud af det.
men du har krav på en korrekt formulere opgørelse.

Formentlig er det udskrevet af et håbløst dårligt edb program. Det er ikke en undskyldning som duer, selv om de flete forsikringsmedarbejdere vil sige, at de ikke kan gøre ved det. Så er det at du skal skrive til selskabets ledelse.

Men vær omhyggelig med ikke selv at lave fejl som i dit spørgsmål her. Få en anden til at læse igennem for korrekt dansk.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 16-07-08 11:47

tak for jeres svar

Jeg har klaget over at jeg ikke har faaet det beläbet, som staar i brevet altsaa 1.109.000kr og har ogsaa skrevet at jeg mener bestemt at jeg skal faa det beläb som de selv skriver i brevet. Jeg har ikke forholdet mig til de 100.000kr som jeg har faaet.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-07-08 12:00

Citat
Jeg har klaget over at jeg ikke har faaet det beläbet, som staar i brevet altsaa 1.109.000kr og har ogsaa skrevet at jeg mener bestemt at jeg skal faa det beläb som de selv skriver i brevet. Jeg har ikke forholdet mig til de 100.000kr som jeg har faaet.

Hvad står der i din forsikringspolice vedr. max. forsikringssum?
Der er også angivet hvilke skader, der udløser hvilke erstatnings %.
Har du kontrolleret, om dine skader svarer til 15%?

Den eventuelle skrivefejl fra selskabets side, kan du formodentlig ikke gøre noget ved!

Men hvad er skrevet angående, at du er tilkendt 15% - men pt. kun har modtaget kr. 100.000,- , er det et aconto beløb?

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 16-07-08 12:16

Citat
Lidt löngere ned i brevet staar der at du faar 15% af summen, som er 1.109.000kr.

Altså i det samme brev er der både en fejl og en rettelse?

Tror ikke du har så meget at komme efter

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 16-07-08 12:16

Hvordan kan jeg kontrollere om mine skade der kan svare til 15%?
Summen er pü 1.109.000kr.

Jeg synes selv, at selskabet skal betale det beläb, som de selv skriver altsaa 1.109.000kr, fordi det ikke er sjovt at faa at vide skriftligt at nu faar du en million og efter en dag giver de noget andet..

Kommentar
Fra : k1975

Dato : 16-07-08 12:19

Hvilken skade har du fået?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 16-07-08 12:25

Citat
Hvordan kan jeg kontrollere om mine skade der kan svare til 15%?

Det bør fremgå af policen, samt evt. opgørelse fra selskabet.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-08 13:07

Ulykkesforsikring med en forsikringssum på 1.109.000kr.

Det vil betyde, at du skal være blevet 100 % invalid for at få hele det beløb udbetalt, hvilket vil svare til noget i retning af, at du skulle ligge bevidstløs i en respirator for at få hele beløbet udbetalt

Citat
Hvordan kan jeg kontrollere om mine skade der kan svare til 15%

Du må have været gennem nogen lægeundersøgelser....og udfyldt skadesanmeldelse til forsikringsselkabet.

De vurderer så det der hedder méngraden, og regner ud fra det ud, hvor mange procent invalid du er blevet.

Og der har forsikringsselskabet (sikkert ud fra lægeudtalelser) vurderet dig til at være 15 % invalid, og derfor får du udbetalt 15 % af forsikringssummen på 1.109.000kr...altså ialt 166.350 kr.

De 100000 må være et acontobeløb.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-07-08 13:09

Citat
Jeg synes selv, at selskabet skal betale det beläb, som de selv skriver altsaa 1.109.000kr, fordi det ikke er sjovt at faa at vide skriftligt at nu faar du en million og efter en dag giver de noget andet

Hvis du nu tænkte lidt længere, burde du kunne regne ud, at du selvfølgelig ikke får hele beløbet udbetalt for 15 % invaliditet

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 14:09

Det burde være logik for burhøns, at man ikke kan gøre krav på forsikringens fulde forsikringssum, når man har fået at vide, at man får tilkendt 15 % i ménskade erstatning.

Citat
fordi det ikke er sjovt at faa at vide skriftligt at nu faar du en million og efter en dag giver de noget andet..

Det er også rigtigt....pissesurt LOOOL og de burde fordi de har gjort dig ked af det udbetale dig 1.109.000,- kr. som kompensation for deres lille skrivefejl, og ikke de snottede 165.000,- kr. som du har krav på. Herregud de 944.000,- kr. i merudgift betaler de andre forsikringstagere da gerne, for at du skal være glad

Man må formode, at du har kompenseret lige så rundhåndet, for alle de fejl du har lavet gennem dit liv

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 16-07-08 17:06

Jeg kan ikke se nogen fejl.
De skriver at du får 15% af summen.Derefter nævner de summen, som er 1.109.000.
Deraf kan man så udlede at du stadig har penge til gode, nemlig 1.109.000 gange 15% minus de 100.000 som du allerede har fået udbetalt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 16-07-08 18:36

du ved da vel hvad det er for en forsikring du har tegnet og hvad den dækker og hvornår.det er da det mindste man kan gøre at sætte sig ind i de ting. man tegner vel ikke en tilfældig forsikring og tror at man er dækket i hoved og røv uanset hvad der sker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-07-08 21:30

Citat
Er der en der kan give mig et par gode raad hvad jeg skal göre??

JA

Lade være med at "fylde" Kandubrugerne med dine historier....

Der er sgu da ingen ved sine "fulde fem" der gør sig til bruger af Kandu for at stille et spørgsmål af den slags....

Hvis du vitterligt følte dig "snydt" for 900.000 ville du nok spørge til råds andre steder

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-07-08 22:14

SÅDAN.... os skal der ikke tages pis på

Accepteret svar
Fra : Oldboston

Modtaget 20 point
Dato : 16-07-08 22:46

Juridisk set gælder der den regel, at hvis der i en tekst er uoverensstemmelse mellem det oplyste tal og den foreliggende tekst. Det står i aftaleloven og bestemmelsen finder analog anvendelse i et tilfælde som dit.

Og hvad betyder det? Det betyder, at hvis du læser teksten i brevet og de bilag, der er en integrerende del af korrespondancen - dvs. police, opgørelse af skadeprocent etc. - så kan du regne dig frem til, hvad den korrekte forsikringssum er. Det er så - ved en fejl - ikke det, selskabet har oplyst, men det ændrer intet ved, at summen skal opgøres korrekt og i overensstemmelse med policen, lægeerklæringen, fastsættelse af invaliditetsgraden etc.

Nogle jurister udtrykker det på den måde, at man aldrig kan støtte ret på fejl, der enten er åbenbare eller kunne være opdaget ved almindelig agtpågivenhed.

Du kan sammenligne det med, hvis du har en kvart lodseddel i klasselotteriet og den største gevinst er 2 mio kr. Du får nu besked om, at du har vundert hovedgevinsten på 2 mio kr. Men du ved jo godt, når du tænker dig om, at du kun har et kvart lod, og at dein del af gevinsten derfor højst kan være 1/2 mio kr.

Et andet er en fejlagtig salgspris for en bil eller en fast ejendom. Læser du en annonce om en ny bil til salg for 25.000 kr eller et etplanshus i Ballerup til 150.000 kr., så kan du med opbydelsen af din almindelige sunde fornuft regne ud, at der mangler et 0 før punktummet. Ærgerligt? Måske, men der skal jo være det juristerne kalder "sikkerhed i omsætningen", sådan at en tilfældig lille fejl ikke ændrer retsstillingen fuldstændig. Sådan er juraen, og du vil int
et få ud af at engagere advokater .... bortset fra udgifter. Tag mit ord for pålydende, jeg er selv pensioneret advokat.

Realistisk set kan du måske - hvis du bærer dig taktisk klogt og diplomatisk ad - få selskabet til at sende dig 6 flasker rødvin som en undskyldning for fejlen. Men mere får du ikke ud af det. Og hvis det skal lykkes skal du endda folde al din charme og elskværdighed ud.......Held og lykke!

Godkendelse af svar
Fra : melani01

Dato : 17-07-08 08:45

Tak for svaret Oldboston. Og tusind tak for alle de andre bruger herinde.

Kommentar
Fra : melani01

Dato : 17-07-08 08:47

Jeg önsker at sige tusind tak for alle, der har brugt tid til at skrive paa mit spörgsmaal..

I önskes en god sommerferie

Kommentar
Fra : Oldboston

Dato : 17-07-08 09:44

Citat
Juridisk set gælder der den regel, at hvis der i en tekst er uoverensstemmelse mellem det oplyste tal og den foreliggende tekst. Det står i aftaleloven og bestemmelsen finder analog anvendelse i et tilfælde som dit.

Der var en lille fejl i min besvarelse. Der skulle have stået:

Juridisk set gælder der den regel, at hvis der i en tekst er uoverensstemmelse mellem det oplyste tal og den foreliggende tekst, er det teksten - [I]og ikke tallet- [/I], der gælder. Det står i aftaleloven og bestemmelsen finder analog anvendelse i et tilfælde som dit.

Men jeg kan se, at svaret har været til at forstå alligevel, så dette er bare for god ordens skyld. Også god sommer til dig og de andre.

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 18-07-08 05:50

LOL Det her er noget af det sjoveste jeg har læst herinde... Det efterlader mig dog med 1 spørgsmål - Det skulle vel ikke være en hovedskade???