/ Forside/ Interesser / Rejser / Rejser & Udflugter / Spørgsmål
10  jakjoe 1830
GPS
Fra : pve
Vist : 870 gange
200 point
Dato : 16-07-08 08:39

Overvejer at købe GPS, men er "lidt" i vildrede og håber derfor på nogle erfaringer fra jer.

Skal ikke bruge en GPS til hverdag, men alenne til ferie (i DK og Europa) samt øvrige mindre udflugter i DK.
Må ikke koste meget over 2.000 kr.
Skærmstørrelse skal være 4,3"
Vil gerne have en funktion der gør at man kan indtaste tankstationer langs ferieruten så man kan finde de rigtige tankstationer.

Nogen bud og er derr andet man bør være opmærksom på ? Har selv overvejet TomTom 1 XL Europe, men ved ikek lige hvordan det er med opdatering af kort mv.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-07-08 08:43

PS: jeg gider ikke en masse links til tests mv. Vil hellere høre jeres erfaringer.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-08 09:18

Jeg har en TomTom One (den lille), som jeg har rigtig gode erfaringer med.
Det påstås, at TomTom's software hører til blandt det bedste på markedet (?).
Softwaren/kort opdateres gratis via din PC.
Jeg synes, at det er en fordel, at denne GPS er så lille, at den passer fint i en skjortelomme, så du kan tage den med på f.eks. cykelture og altid, problemfrit, kan finde tilbage til bilen.
Jeg har igennem årene kun fundet ganske få fejl i kortene. Disse fejl har jeg rapporteret til TomTom og således gjort rettelserne tilgængelige for andre TomTom-brugere.
Du kan frit lægge POI (points of interest) ind på GPS'en, men det kan man vist også på andre fabrikater.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 09:25

Før gps blev så almindelige købte jeg en Garmin V. Den fungerer stadig fint men er frygtelig umoderne med sin meget lille sorthvide skærm og uden stemme. Bruger den stadig til vandreture.
Så i godt et år har jeg også haft en Garmin NÜvi 660 FM.
FM er i praksis intet bevendt, da hele tiden er lokale radiostationer som forstyrrer for meget.

Tmc er heller ikke ret meget værd i Danmark. Meldingerne er ligesom i trafikradioen for få og for sene. I Tyskland fungerer TMC fint og leder dig udenom alle de lange bilkøer på motorvejen.

Du kan godt more dig med at plotte tankstationer ind på forhånd, men det er ret besværligt, og overflødigt da de fleste tankstationer allerede findes indbygget i gps en. så det er bare om når du har brug for en at lade den søge på tankstationer . Så får du dem i rækkefølge efter afstand fra hvor du er, og kan vælge den type du vil, og se afstanden til den.
NUvi 660 er meget nem at betjene, men har ikke de avancerede funktioner som tracking, ruteindlæsning forud osv. Det er funktioner som ellers kun nørder bruger.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 09:27

Hvis du ser dig for kan du få en god stor Garmin til under 2000 kr. Vælg med TMC og se stort på alle andre fancy funktioner.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-08 09:46

TomTom.

Jeg har iøvrigt haft megen fornøjelse af funktionen ruteplanlægning, senest på en vintur til Alsace (mest på cykel hvor vi på forhånd havde plottet de forskellige vinslotte ind på GPS'en.
TMC som transor kalder det, kræver hos TomTom et ekstra abonnement.
Vedr. tankstationer: Det synes jeg er vigtigt, når man, som jeg, kun har kort til Shell. Jeg får så GPS'en til kun at vise Shell-stationer (og afstanden til nærmeste).

Jeg skal lige sige, at jeg ikke har erfaringer med andre fabrikater og ved derfor ikke, hvor meget de kan, men mon ikke de er ret ens allesammen + -.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-07-08 10:01

Jeg har været med fra de første Garmin, og også prøvet TomTom, men er nu tilbage ved Garmin igen.

Du kan sagtens finde en Garmin til under 2.000 med Europa kort, tankstationer mv.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-07-08 10:08

Citat
Vedr. tankstationer: Det synes jeg er vigtigt, når man, som jeg, kun har kort til Shell. Jeg får så GPS'en til kun at vise Shell-stationer (og afstanden til nærmeste).
- nemlig, har firmakort til bl.a. Shell

Nu vi er ved det - er der nogen der ved hvad Mapshare er ? er det det der skal stå før man kan opdatere sine kort ?

Tak for svarene indtil videre, venter lige og ser om der kommer flere.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-07-08 11:36

Citat
Nogen bud og er derr andet man bør være opmærksom på ? Har selv overvejet TomTom 1 XL Europe, men ved ikek lige hvordan det er med opdatering af kort mv.

jeg har selv en TomTom 1 XL, som jeg er meget glad for. Den er enkel og ufattelig nem at betjene. Dog vil jeg give Brokke ret i, at TomTom one er mere snild i designet, hvis man vil have den med til fods eller på en cykeltur.

Med hensyn til at opdatere kort, så er det meget simpelt. Du installerer et gratis program (TomTom HOME) på din computer ved at oprette forbindelse til internettet med det medfølgende USB kabel. Der vises et pop up vindue, hvor du vælger "Kør TomTom HOME" klik på ok, og følg vejledningen på skærmen. Det er MEGET NEMT.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 16-07-08 11:43

TomTom MapShare gør det muligt at opdatere, tilføje og slette fra din enhed's kortdata. Derefter kan du vælge at dele dine ændringer med TomTom fællesskabet via TomTom HOME.

Accepteret svar
Fra : brokke44

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-08 12:02

Citat
Nu vi er ved det - er der nogen der ved hvad Mapshare er ?

Som uddybning af Knetes indlæg er Map Share en funktion, man tilmelder sig (gratis med et TomTom produkt). Man kan så få opdateret sine kort, via PC, på basis af indrapporterede kortfejl.
Man kan vælge mellem flere forskellige, bl.a. opdatere rettelser, som er verificeret af TomTom. Man kan vælge mellem rettelser i specifikke lande for at "spare" lidt på memory.
Man kan også vælge at opdatere alle rettelser - i forventning om, at TomTom brugere er seriøse mennesker ?
Jeg har valgt den sidste funktion og har, ikke endnu, oplevet rettelser fra "sjove" mennesker.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-07-08 13:07
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-08 13:15
Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-07-08 13:24

brokke44 det ser jo godt nok ud. Jeg er dog i tvivl om hvorfor man længere nede kan købe bl.a. oplader til bilen som ekstratilbehør. Hører dette ikke med som standard ??

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-08 13:49

Strømforsyning via cigarettænder medfølger som standard.

Følg linket "mere info" under specifikationerne.

Godkendelse af svar
Fra : pve

Dato : 16-07-08 15:01

Tak for svaret brokke44.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 16-07-08 15:31

Pas på Pixmania!!!!!

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-08 17:13

Selv tak - jeg er sikker på, at du bliver glad/begejstret for den, hvis du beslutter dig for at købe.

Vedr. Bille1948's indlæg: Man skal altid handle på nettet med omhu. Jeg har handlet med Pixmania 3 gange nu og alt er forløbet planmæssigt og til tiden.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 16-07-08 17:38

Ja, nu gik der jo lidt gashåndtag i den, så det blev lige pludselig en TomTom GO 720T

Den er ikke købt på Pixmania og den er allerede afhentet.

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 24-07-08 00:57

Tillykke med din TomTom

Jeg må lige undre mig en smule. Du starter med at spørge om egne erfaringer, om TomTom 1 XL Europe, opdatering af kort mv, hvorefter du senere hen udvider det til at handle udelukkende om mapshare. ikke at det rager mig overhovedet,for jeg er ikke super bruger,og derfor ikke med i pointræset. Men havde jeg været superbruger, og med i pointræset, så var jeg sku blevet lidt irriteret over at man sidder og svarer på dine spørgsmål,når det svar du ender med at acceptere var et tillægsspørgsmål, der ikke stod en skid om i dit startindlæg,,,,

eller nej,,,,,det gad jeg nok alligevel ikke blive sur over. Det er jo sommer, der er tour de france,og Sartre tog en etape idag ,,,,,

Kommentar
Fra : pve

Dato : 24-07-08 08:35

Mapshare fordi jeg ikke anede en skid om det og troede at det måske var vigtigt angående at kunne indtaste tankstationer langs ferieruten mv. Og i min lille lukkede verden bliver man nød til at spørge indtil man forstår, og da jeg ikke forstod kunne jeg jo ikke lade være. Undskylder da mange gange.

PS: det var vel ikke kun mapshare det handlede om ?? Brokke44 svarede også tidligere i tråden.

Solstik ?

Kommentar
Fra : Knete

Dato : 24-07-08 14:27

Citat
Solstik ?

næppe, den er jo lige kommet.

og som sagt var det bare en undren. der er ingen grund til at blive fornærmet du,,,