/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Pudse væg op, klar til maling
Fra : PeterPeter
Vist : 12581 gange
75 point
Dato : 16-07-08 08:02

Hej Hej
Spørgsmål:
Inde i vores entre, har den tidligere ejet "lavet" et lille murstensvæg !!
Dvs. en af væggene er bygget op med synlige mørkerøde mursten (lidt mindre sten end normale).

Dette syntes vi IKKE er pænt, og jeg vil derfor gerne have den hvid !!

Jeg havde tænkt mig at fylde fugerne ud og derefter male væggen - så ville man også kunne se/skimte stenene !!

Hvad er det lige jeg gør ??
Hvordan er det lige jeg "pudser" sådan en væg op, så den kan males hvid ??

Jeg er intereseret i den "nemme" løsning, hvis I forstår

På forhånd tak for hjælpen og fortsat god dag.

/Peter

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-07-08 08:09

Du skal selvfølgelig vandskure din væg.
http://www.google.com/search?q=vandskuring&rls=com.microsoft:da:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7ADBR
og mon ikke du kan finde inspiration på ovenstående link.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 16-07-08 08:15

Hej Peter.
Det lyder som om det du er ude på er en "vandskuret" væg - på den måde vil du kunne ane dine sten igennem "pudset".
Den gode løsning vil være, at du kradser dine fuger en smule ud med en klods hvor du slår et stort søm en smule igennem, dette især for at få en god vedhæftning - herefter skal du vande din væg godt, sprøjt den grundigt til nogle gange, evt. med en kalkekost.
Så tager du en færdig finpuds (kan købes i byggemarkedet, så du kun skal tilsætte vand) og med et lille pudsebræt og en murerske fylder du dine fuger ud, herefter filtser du det hele over med et filtsebræt (det lille pudsebræt monteret med en tynd skumgummiplade) - du pudser bare på kryds og tværs med roterende bevægelser indtil væggen ser ud som du kunne tænke dig.
Så skal det hele tørre godt igennem, og males - og vupti du har din hvide væg, hvor man kan skimte stenene igennem.
Held og lykke og fortsat god dag
hilsen
Bennymanden

Kommentar
Fra : classic26

Dato : 16-07-08 09:06

Hej

Her er vidioklip af alle de svære øvelser!

http://www.husk-det-hele.dk/docs/videoklip/filmside.asp?movie=none&speed=256&show=

ellers check Maxim håndbogen på dette link
http://www.maxit.dk/indhold/home/haandbog/

Kommentar
Fra : KRYDSFORBANDT

Dato : 16-07-08 09:27

hej peter.... det nemmeste for dig ville nok være og vandskure det som de andre også siger, men det skal dog lige siges at du IKKE bare kan kradse fugerne ud med et søm som beskrevet, da mørtlen jo er hård og hærdet. gå i byggemarkedet og køb en "adapter, og en fuge udkradser" til din vinkelsliber... ( koster ca 350 kroner for begge dele). krads da fugerne ud til ca 12 mm dybde... rens dem for støv, og fugt dem igen så de er klar til at blive fuget om på ny..... efter fugning fejer du vægen af, lader den tørre et døgn.... Så er den klar til vandskuring i enten scalcem 2000. Tyndpus, eller bare almindelig strandsand.....

god fornøjelse.

hilsen lars

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-07-08 09:44

Det afhænger helt af hvad slags mørtel der er muret med om du kan kradse den op med er søm på et bræt. Normalt går det godt.
Hvis den eksisterende fuge ligger mere end 1 cm tilbage tror jeg ikke det er nødvendigt at fræse gammel fuge væk ,hvis den er hård. Så er der sten nok ftit til at det nye materiale kan hænge fast.
Rengøring og vanding forud er vigtigt da stenene ellers for hurtigt trække væden ud af den nye mørtel.

Husk at vente længe inden du overmaler. Under mørtelens hærdning skal der kunne trænge CO2 ind, og der dannes vand ( det er ikke bare tørring), som du ikke skal have lukket inde af maling. De mange skimmelsvampeskader i nybyggeriet, hænger bl.a. sammen med at man har så travlt til sidst at man maler for tidligt.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-07-08 10:45

Hvorfor udkradse fugen ??? Da det er indendøre, fejler den formentlig ikke noget, og ved vandskuring er det bedste resultat med fyldte fuger.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 16-07-08 19:03

Nu må fagfolkene altså lige til:

1. Vandskur din væg (se det link der tidligere er lagt op herinde)
2. Lad væggen tørre HELT! (dette kan tage flere måneder)
2a. Mål fugtigheden i væggen men en fugtighedsmåler hvis du vil være HELT sikker (den skal være under 5%). Brug sådan en her: http://www.vilstrup-teknik.dk/produkter/fugt/ecom-hydrocheck.php
3. Giv væggen 1 gang microdispers. (købes i en farvehandel)
4. Mal væggen 2 gange med en vandig plasticmaling i ønsket glans.

Hilsen maleren!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-07-08 19:48

Du skal lave en Berapning om det er stavet rigtig er underordnet, mørtel på væggen kast det på og når det er ved a være tørt, tager du en stor hvidte kust og dypper i vand og kører over stenene til du kan se dele af murstenene.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-07-08 19:48

kust=kost

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-07-08 19:56

Indvendig pudsning - berapning

Berapning er den simpleste form for overfladebehandling, og da den ikke skures, udføres den med en lagtykkelse, der gør den uegnet til udendørs brug. Kældervægge og gavle i loftsrum er traditionelt blevet berappet, idet berapningen giver murværket en dækket og lukket overflade velegnet som bund for kalkfarvning.

Mørtelen kastes på og skrabes af, således at alle huller og ujævnheder er fyldt op. Herefter vaskes overfladen over med en piassavakost lodret og vandret og med diagonale strøg således at mørtellaget danner et tyndt dækkende lag.

Når mørtelen har sat sig, kostes overfladen af med en tør kost, så løse sandkorn fjernes.

Mørtelen kan være KC 60/40/850 eller KKh 50/50/575 eller K 100/1000 0-2 mm bakke- eller strandsand. Skal væggen efterfølgende kalkes, bør der ikke anvendes cement i mørtelen.

Næsten enhver bund kan berappes. Murværk med tegl - beton støbt mod bræddeforskalling - blokmurværk med tegl, klinkerbetonblokke eller porebetonblokke. Berapningens styrke skal blot afstemmes efter underlaget.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 16-07-08 19:59

Berapning

Berapning er den enkleste form for pudsning. Mørtel med konsistens som vælling trækkes på teglvæggen i så tyndt et lag som muligt. Påføringen sker med stålbræt i retning nedefra og op. Er væggen meget tør, kan en forvanding lette arbejdet. Når mørtlen er tørret noget, udjævnes laget ved hjælp af en kost eller en hvidtekost og vand. Afkostningen foretages i skrå retning, således at kosten ikke fjerner mørtel fra fugerne, men tværtimod udfylder dem.

Bruges for meget vand ved afkostningen, bliver berapningen stribet og ujævn, men omvendt er det ikke muligt at udjævne mørtellaget uden brug af vand.

Når væggen er tørret lidt op, afkostes endnu en gang med samme kost, men denne gang skal kosten være helt tør. Herved fjernes løse sandkorn og mindre ujævnheder. Mørtel af finkornet sand giver det jævneste resultat. I almindelighed anvendes den samme mørteltype, som blev brugt til opmuringen.

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 16-07-08 22:35

Jeg havde lidt hen ad samme problem, men alle sagde at hvis jeg friskede de røde mursten op, dvs afvaske med saltsyre-osv, osv så får man den rigtige røde farve frem - og den står da fortræffelig til de andre hvide vægge. Men smag og behag er jo så forskellig.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 17-07-08 01:39

Citat
Men smag og behag er jo så forskellig.

Ja sådan er livet jo

Mulighederne er mange Peter, men hvis du vil gøre det nemmest og billigst, så må du selv kikke på indkomne forslag.
Held og lykke, og god fornøjelse
Bennymanden

Kommentar
Fra : ulrik007

Dato : 18-07-08 16:50

hej peterpeter

jeg vil da også lige komme med min mening :)

du må ikke kradse fugerne ud det vil bare gøre det sværere, da det vil "falde" ud af fugerne når du vandskurer, og mand SKAL også fuge med fyldte fuger efter hvad de siger på teknisk skole :)

køb noget strandsandsmørtel og bland det, 10 del strandsandsmørtel og 1 cement, det kan købes i 15 kg sække.

hvis stenene har en slags hinde hvor vandskuringen ikke rigtig vil binde, så skal du bruge skalcem 1000 da det hæfter bedre og det er også nemmre at bruge, men også dyrere.

hilsen mureren

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 08-08-08 07:23

der findes mange måder at Pudse en væg på, berapning, vandskuring osv. Forskellen ligger hovedsageligt i hvilket værktøj du vælger. se billeder her.

http://www.bolius.dk/viden/fakta/materialer-og-konstruktioner/vegge/reparation-af-indfarvet-tyndpuds

og lidt mere om arbejdsmetoder her

http://www.kalkforum.org/default.asp?id=%7BBB44D991-5766-4870-A9D0-7E69C9C21357%7D

En mulighed mange overser når de vil have pudset og malet indvendige murstensvægge er ren kalkmørtel, og evt. kalkning frem for maling.

efter min personlige mening giver kalkning en utrolig flot hvid farve der står langt bedre til det lidt rå look en tyndpusset væg har end maling, og det er faktisk utrolig let at have med at gøre, og står fint til de øvrige hvidmalede væge.

Køb en spand god kulekalk, vask og fugt muren, bland en mørtel af en klump kalkdej (når du åbner kalkspanden ligger der "dej" i bunden, og vand ovenpå) og sand (med kornstørelse alt efter hvor fint du ønsker overfladen skal være) læg det på med en bred spartel, og vandskur.

Jeg kunne forestille mig at du ikke er ude efter et alt for råt look, og vil derfor foreslå at du bruger fint sand, og et pudsebræt med fint skum. Husk at pudsebrættet skal være vådt (deraf navnet vandskuring).

Når du er færdig lader du vægen tørre, hvorefter du sikkert vil opleve at der kommer sprækker i pudsen (hvis man har været lidt for gavmild med vandet, hvilket man som begynder let kan komme til at være). Dette løser du let ved at tage det VÅDE skumbeklædte pudsebræt, og pudse en gang til (uden at komme mere mørtel på. Det er netop fordelen ved en ren kalkmørtel at du kan arbejde videre med den senere, idet den ikke indeholder cement, og derfor ikke hærder, men kun tørre).

Hvis det er muligt kan du evt. hænge en gang afdækningsplast op foran væggen.

Nogen mener ikke at en ren kalkmørtel er stærk nok, og sværger derfor til at der skal cement i, men som regel skyldes den manglende styrke brugen af billigt stampet kalk, i stedet for en ordentlig kulekalk. Vægge pusset med ren kulekalmørtel har jo før i tiden kunnet holde sig pæne i mange hundrede år, og i dit tilfælde er der jo tale om en indendørs væg, så der skulle ikke være nogle problemer.

Jeg vil derfor anbefale dig at bruge en ren kalkmørtel, da det som ovenfor beskrevet er meget nemt at arbejde med.

Når du så har pudset væggen skal du bestemme dig for om du vil male eller kalke. Hvis du vil male har maleren ovenfor beskrevet det fint. VENT TIL VÆGGEN ER ORDENTLIG TØR, hvilket kan tage lang tid.

Vælger du derimod kalkning kan du bare vent en dag eller to, da kalken ikke hindrer udtøringen.
Smid en klump kalkdej i en murebalje, fyld vand på og pisk indtil der ikke kan opløses mere dej i vandet.

Påfør kalkvandet på muren med en kalkkost, ved at ”male” først lodret, og derefter vandret umidelbart efter (grunden er at du får mindst mulige spor efter koste ved at skifte retning mens du arbejder, og at de spor der sluttes af med er mindst synlige hvis de ligger langs med stenene).

Lad det tørre, og gentag indtil den hvide farve er dækkende.

Første gang du kalker vil du tro at jeg har gjort grin med dig, idet kalkvandet bare ligner noget tyndt gråt sjask som man umuligt kan forestille sig vil dække noget som helst, men sådan skal det se ud, og du bliver overrasket over resultatet når det tørre op på væggen.

God arbejdslyst uanset hvad du vælger.

PS. Det hele kan hurtigt efterlade masser af mørtel og vandpytter på gulvet, så sørg for ordentlig vandtæt afdækning inden du går i gang.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 08-08-08 07:26

PPS, afdækningsplasten skal hænges op foran væggen for at udtøringen går langsommere, og du derved får færre spræker

Kommentar
Fra : PeterPeter

Dato : 14-10-08 10:13

Hej Alle
Super mange gode svar...

Hvordan lukker jeg og pointdeler til alle !!!

Der er jo mere en én person der er kommet med Guldkorn ???

TUSIND TAK alle sammen....

/Peter