/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Nypris på gamle biler
Fra : ElvisS
Vist : 12838 gange
200 point
Dato : 15-07-08 23:25

Hvor finder man nypriser på gamle biler. Det er med henblik på import af bil. Hvis man ikke kender nyprisen, så kan man ikke rigtig regne afgiften ud.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-08 23:28

slå op på importørens hjemmeside for at se prisen med afgift for nyere modeller.

Ellers lån bilrevu årgangsbøgerne på biblioteket.

bilbasen har også oplysningerne.

Kommentar
Fra : ElvisS

Dato : 15-07-08 23:30

Importørerne vil ikke oplyse nypriserne for gamle biler. De ved godt hvorfor man spørger.

Bil årgangsbøgerne er en god idé - tak for det.

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 16-07-08 06:52

Vil tro at SKAT nok skal finde prisen for dig.

Kommentar
Fra : ElvisS

Dato : 16-07-08 07:01

Ja, men så er det for sent.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-07-08 08:08

http://www.bilpriser.dk/zipcode.do?type=levy

Prøv at bruge denne side , så kommer du tæt på det beløb du må slippe

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 16-07-08 08:29

Hvis du kom med nogle omlysninger om biltype, model og årgang osv. kunne det være du kunne få hjælp fra andre som måske havde importeret en magen til. F.eks en Mustang fra 60'erne koster ca. 15.000 - 18.000 kr. i afgift.

Kommentar
Fra : pk2dk99

Dato : 16-07-08 10:29

du kan find forskelig priser til brugt biler.....
www.bilbasen.dk

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 16-07-08 10:37

Tak pk2dk99, menjeg har brug for prisen på en MX5 fra ny i 1993. Det er næsten umuligt at finde nyprisen på sådan en gammel svend.

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-07-08 10:49

ElvisS/RichardStrand

På sådan en gammel øse har du ikke noget at bruge "nypris" til,afgiften blir`beregnet efter hvad sådan en bil bliver solgt for ved forhandler i Danmark.
Se mit tidligere link.

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 16-07-08 10:53

Hvorfor tror du så at man skal angive nyprisen på SKATS hjemmeside? - er det bare for at drille privatimportørerne?

Kommentar
Fra : muldvarp1

Dato : 16-07-08 11:00

Hvis du tager dig tid til at læse og studere linket lidt nærmere kan du læse reglerne for import af brugte biler.
Men en " Tommelfingerregel " er at der betales ca, 65% i afgift af den pris som bilen handles til her i landet.

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 16-07-08 11:04

Det er rigtigt, men jeg vil nu gerne have Skats automatiske vurdering med når jeg står ved skranken og skal diskutere med sagsbehandleren. Det plejer at give pote. De er nemlig ufattelige usikre hver gang man indleder en kvalificeret diskussion med dem om bilens salgsværdi.

men 1000 tak for dine svar.

venlig hilsen
Richard

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 16-07-08 15:14

Ifølge Bilrevyen er prisen ca. 185.000 kr. for en 1,6 liters

Kommentar
Fra : ElvisS

Dato : 16-07-08 16:12

da ikke en fra 1993

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 16-07-08 16:36

http://bilmodel.dk/Biler/Mazda/MX-5/NA/

Så er det nok den side her .

Beklager den første pris

Kommentar
Fra : ElvisS

Dato : 16-07-08 16:39

Sådan Lord Nielson

1000 tak

Accepteret svar
Fra : EA_HS

Modtaget 200 point
Dato : 16-07-08 22:29

Ifølge denne, skulle nyprisen være DKK 275.990 inkl. moms i 1994
http://www.autocom.dk/consumer/expbid.do?zz=1&eid=1032791

kan i øvrigt købes for omkring 70.000 kr. for en årg. 91 flot vogn,
( importeret fra Tyskland) og på danske plader

Godkendelse af svar
Fra : ElvisS

Dato : 16-07-08 22:44

Tak for svaret EA_HS. og alle de andre der har ulejliget sig med kommentarer

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 16-07-08 22:59

Var det ikke en 1993'er pris der blev efterspurgt, og ikke prisen på en 1994'er ?
Mærkelig måde der bliver givet point på.

Kommentar
Fra : ElvisS

Dato : 16-07-08 23:04

Hej Lord Nielson

Beklager, men jeg forsøgte også at give dig point, men af en eller anden grund mislykkedes det.
Hvad kan jeg gøre for at råde bod på det?

Kommentar
Fra : lordfs1nelson

Dato : 16-07-08 23:08

Ingenting, men jeg syntes lige det så lidt mærkeligt ud. Held og lykke med importen

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 17-07-08 03:14

Takker for pointene, og kvitterer med lidt mere uddybende forklaring,
da det åbenbart var FOR letkøbt,..

Det KAN være ret kompliceret, og utrolig usikkert,
for et par år siden importerede jer en BMW 325 ix (4 hjul træk)
da told/skat på daværende tidspunkt ikke havde noget at sammenligne med,
(der var ikke tidligere import en præcis mage til)
jeg fik den besked, at afgiften ”sandsynligvis” ville ligge omkring 18 – 28 K
jeg kunne dog få en ”lidt mere præcis” vurdering inden for en måneds tid,
da der skulle afholdes en større ’vurderingssammenkomst’ af en ’ekspert’
(der skulle i så fald lægges et ’bindende depositum’,…)

da motoren + drivaksler differentiale osv. til alle 4 hjul ikke var i perfekt stand,
dvs. jeg skulle ofre et usikkert beløb på min. 15 K + depositum + en usikker afgift,
på 18 – 28 K valgte jeg at droppe projektet, da jeg blev tilbudt et perfekt eksemplar,
på DK plader,…. til ca. halv pris,… (jeg var uheldig, måske var det den forkerte bil)
forhåbentlig er forholdene blevet bedre ’i dag’

så hvis du absolut selv VIL importere en bil, !
sørg for at alt ’mekanisk’ er 200 % ok,.
Afgiften bliver nemli’ ikke beregnet ud fra bilens mekaniske tilstand,.
derimod på det ’kosmetiske’ udseendet lak, osv.
mange prøver alle mulige tricks,… udskifte døre, klapper mm. med ’gl. rustne’ dele.
Gl. slidt indtræk osv. men en ting er helt sikkert,… SKAT, kender det hele,.

Faktisk utroligt at SKAT ikke har 100% ’styr/kontrol’ med bilimport
og afgifter af disse, det er dog ganske simpelt,..

når det drejer sig om spiritus, o.lign. er der absolut ingen ’slinger i valsen’
selv ikke hvis man,.. ’ved et uheld’,.. har nippet lidt til varerne,…
her er der ’fuld kontrol’ der er faste tabeller/takster for alt,..

Læs evt. også,. :

http://www.bmwe30.dk
læs under ’fanabladet’ import.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=134401&vId=201974

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1755101

her er en realistisk opstilling, efter SKAT.s egen regnemaskine,..!

Regnemaskine til registreringsafgift af motorkøretøjer

SKATs beregner af registreringsafgift

Beregningsgrundlag
Type   Personbil   Eksport   Nej
Brændstof   Benzin   ABS-bremser   Ja
Antal Selealarmer   0   ESP/ESC   Nej
Km/l   11   5 EuroNCap-stjerner   Nej
Antal Airbags   0   Partikelfilter   Nej
Vægt (kg)   Ikke angivet   Radio   Ja
Dato   17-07-2008 01:24

________________________________________

Beregning af registreringsafgift og afgiftspligtig værdi

   Oprindelig nypris inkl. moms og afgifter         271994
   Handelspris i Danmark         125000
   Værditab (%)   54,04 %   (146994)

         Ny   Brugt
Fradrag/tillæg i afgiften
   Brændstof-tillæg - benzin (forbrug under 16 Km/l grænse med 6 km/l)   6   6000   + 2757

   Afgiftsgrundlag         122243

Fradrag/tillæg i værdi
   ABS-bremser      - 3750   - 1723
   Radio      - 1000   - 460
   Manglende airbags   0   + 7450   + 3424

   Listepris         123483

Beregning af registreringsafgift før fradrag/tillæg

   Skalaknæk         35111
   Lav afgiftsprocent af værdi under knæk   105 %   af 35111 kr.   36867
   Høj afgiftsprocent af værdi over knæk   180 %   af 18395 kr.   33111
Idag 105 % af værdien under 35111 og 180,00 % af resten

Samlet registreringsafgift   72735
Afgiftspligtig værdi   52265</B< td>

Afgiften som du skal af med til SKAT er altså kr. 72.735,00 (iflg. SKAT)
Hertil kommer prisen for bilen,…!! + evt. ny katalysator, (hvis ikke DK type.)
osv. osv.. det er bestent ikke kedeligt at handle/diskutere med 'SKAT'
samtidig er det 'dejligt usikkert' hvad den endelige pris bliver,..
(prisen på gaden/m DK plader)
rigtig god fornøjelse,...

Kommentar
Fra : RichardStrand

Dato : 23-07-08 07:42

TAK for din udførlige forklaring. Ja det er ikke nemt at "handle" med Dansk Skat. Det værste er næsten, at man bliver nødt til at anvende en hel dag på sagen. Ventetide i Tåstrup er ganske enkelt uforskammet. Det er lige som om, at man aller helst vil undgå privat import. Der lægges så mange hindringer i vejen at de fleste som har et almindeligt dagligt arbejde slet ikke kan bruge den fornødne tid.
Jeg har tidligere importerede både MC'er og biler under den gamle ordning uden de store problemer. Sidst en Mustang fra 1966. Der ventede jeg i 5 timer i Tåstrup på at kunne komme til at betale afgiften.
hilsen