/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Omdrejninger, olie ?
Fra : Spotbot
Vist : 670 gange
100 point
Dato : 15-07-08 10:38

Nogle der ved noget om olie typer og omdrejningstal, altså jeg ved godt at hvis jeg smider fuldsyntetisk olie i en standard scooter, så bliver den ikke brændt ordenligt af, så noget af olien flyder ud af udstødningen..

Fx. hvilken omdrejningstal er mineralsk, semi-syntetisk, og fuldsyntetisk bedst til ?? hvor de smører optimalt, og brænder nogenlunde ordenligt af

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-07-08 13:40

For mig lyder det som et forvirret spørgsmål.
Det lyder som du kæder omdrejninger sammen med olien??
Brug du under alle omstændiheder den fuldsyntetiske olie, da du vil få en renere forbrænding og en bedre smøreevne, - og er det ikke det det drejer sig om?

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 15-07-08 13:54

Ikke helt, da halvdelen af olie strømmer flydende ud i udstødningen og nedsætter en del af ydevnen

Hvilken olier passer bedst til forskellige omdrejningstal, altså skal der 10000+ til at forbrænde en fuldsyntetisk olie 100% af ??

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-08 15:59

Så enkelt kan det ikke siges.
Det har en del med oliens flammepunkt at gøre, og der kan laves 2-taktsolier både til racing og alm. brug, af alle katogorier (Miniralsk-halv-og helsyntetisk)
Så fordi en 2-taktsolie er helsyntetisk siger det ikke noget om dens totale forbrændingstemperatur, men kun at den højt sandsynlig er lavet på en måde der så dens smøreevne er bedre end de miniralske olier. At den så kan fåes til store omdrejningstal og dermed normalt højere temperaturer, er en anden sag. Men den egenskab kan også udvindes af miniralske olier.
Så du skal tro på at når der står scooter, tja så er den beregnet til normale temperaturer.
Står der racing, ja så er olien forbedret til at kunne klarer højere temperaturer, og forbrændes kun ved en højere temperatur.
VH Palle Hansen
PS: Der er skrevet tykke bøger om emnet, og de kræver den store kemikeruddannelse.

Kommentar
Fra : Spotbot

Dato : 15-07-08 16:22

Okay, ja for da jeg sidst fyldte olie på var det castrol tts, men selvom jeg syntes den tager mange omdrejninger ved topfart, så drypper den lidt ud af udstødningen, kan jeg evt, så blande den castrol tts, op med fx, thansens mineralske olie, fx. fuld 60% og mineral40% også vil det sænke flammepunket? eller vil olien begynde at klumpe som nogen siger. når man blander olie ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-08 16:50

Der sker ikke noget ved at blande syntetisk og mineralsk, det er en skrøne at det giver klumper.
Så jo du kan blande, og vil måske så kun havde halvt så meget der drypper.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-08 17:27

Lige for at gøre det klart. syntetisk er en misvisende betegnelse. Det er også mineralolie bold raffineret på en særlig måde så der ikke er så stor spredning på molvægten.

Det har hverken med omdrejningstal eller flammepunkt eller forbrændingstemperatur at gøre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-07-08 17:49

Du skal helst ikke have smøreolien forbrændt i motoren i nævneværdig grad. Den del af olien, som smører lægger sig i krumtaphuset og op ad culindevæggen.
du skal ikke ønske dig at hverken lejer eller cylindervæg bliver så varm at olien brænder.

noget olie forstøves i benzinflammen, og brænder. Den er spildt og bidrager ikke til smøring.

Noget af olien ender som en tåge sammen med udstødningen. hvis den ikke klarer temperaturen, danner den "koks" i udstødningsport og lyddæmper, og det er ikke så godt.
Så det gælder om en olie, der kan holde til højest mulig temperatur uden koksdannelse.
Uden at generalisere for meget er de "syntetiske " bedtst.
Hvis de drypper olie ud ved udstødning er det uskadeligt.

Godkendelse af svar
Fra : Spotbot

Dato : 29-07-08 20:52

Tak for svaret pallebhansen.