/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Køle/fryseskab uden greb.
Fra : jesper.s
Vist : 4612 gange
100 point
Dato : 15-07-08 08:01

Hej. Jeg har prøvet at finde et Køle/fryseskab, til indbygning, uden greb på nettet, men uden held i den størrelse jeg gerne vil have. Det skal være mellem 150-160 cm højt. Har fundet flere modeller på 156 cm, men de alle er med greb.

Håber nogen kan hjælpe mig.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-07-08 08:31

Der er flere skabe, der er beregnet til indbygning i modsætning til fritstående skabe.
Du skal søge efter integrerbare skabe. Disse skabe SKAL monteres med en køkkenlåge, der sædvanligvis matcher lågerne i resten af køkkenet.
MEN
Jeg tror, at et skab med de mål, du søger er vanskeligt at finde.
Muligvis bliver du nødt til at "sløjfe" en hylde eller to, idet de fleste integrerbare skabe ligger i mål omkring 170-180 cm.

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 15-07-08 08:35

Det skal ikke være integrerbar, men kun til indbygning (uden køkkenlåge).

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-08 08:38
Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-08 08:41

Du er nødt til at præcisere om det skal være til skabslågemontering eller "blot" uden greb til at stille i indbygningsskab....

De sidste findes der MANGE af....

Kommentar
Fra : jesper.s

Dato : 15-07-08 08:45

Det skal være "blot uden greb" til at stille i et indbygningskab. Tak for dit første link, men jeg vil gerne have et deer lidt højere, som jeg skrev i første indlæg. Jeg kører på arbejde nu, så kan først svare tilbage senere på dagen.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-07-08 08:53

Det kan da ikke være de 6 cm der ødelægger "læsset"

Køle/fryseskabe laves jo ikke med 1 cm "spring".....

Et nummer større "ryger" over det mål.....

Som sagt er der masser af "ikke mærkevare" der er UDEN greb

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 15-07-08 08:57

Øh, sikkert et dumt spørgsmål: Hvordan åbner man et køleskab uden greb, hvis man ikke sætter det fast på en låge (med greb)?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-07-08 10:19

Jeg syntes det lige var en opgave for et hvidevarefirma.
Jeg også ligesom fornemmer at du er ude i noget "ikke så godt". Jeg tænker på om du er opmærksom på at en kølekompressor kan komme af med varmen, hvis ikke du har udluftning bagom eller ovenom, så må du nødvendigvis have det ovenover dit køleskab.
Undskyld min kommentar, men man kan ikke ved dit spørgsmål fornemme hvor meget teknisk indsigt du indehaver.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-08 11:17

De fleste køleskabe er for brede til at stå inde i et skab, hvis altså det er et "færdigt" køkkenelementskab.

Jeg fandt en eneste model der kunne...og som ikke har et greb, men kun sådan en lille "forsænket rille" i overkanten på lågen ....det er 150 cm højt, og er af mørket Beko og et A++

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 15-07-08 11:27
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-07-08 11:42

De fleste køle-/fryseskabe kan udemærket stilles i et køkkenmodul, hvis man blot overholder 1) Luft indgang forneden (det giver sig selv, normalt, idet de fleste skabe står på fødder). 2) Luftafgang foroven (producenterne anbefaler ca 10 cm).
Der er flere/mange skabe, hvor bredden er 54-56 cm og således sagtens kan indsættes i et modul, som sædvanligvis er 60 cm.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-08 12:36

Citat
Der er flere/mange skabe, hvor bredden er 54-56 cm og således sagtens kan indsættes i et modul, som sædvanligvis er 60 cm.

De 60 cm er udvendigt mål

Så er skabet 56½ cm indvendigt mål, og det er der ikke mange køleskabe der overholder...de er som regel 60 brede

Da jeg købte mit Bekokøleskab for to år siden, var det dengang den eneste model, der kunne fås, som kunne stå inde i skabet, medmindre det er skabe til indbygning og ikke fritstående.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-07-08 14:19

Citat
Da jeg købte mit Bekokøleskab for to år siden, var det dengang den eneste model, der kunne fås, som kunne stå inde i skabet, medmindre det er skabe til indbygning og ikke fritstående.

Hvorfor skal det være fritstående, når det skal indbygges ?
Flere køkkenmoduler, jeg har set har været omkring 57-58 cm i indvendigt mål, og der er, som sagt flere køle-/fryseskabsmodeller OGSÅ fritstående, der passer.
Og det var der også for 2 år siden !!!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-07-08 14:42

Citat
Hvorfor skal det være fritstående, når det skal indbygges

Der er forskel...nogen sætter køleskabet "løst" ind i det tomme skab.

Køleskabene til indbygning, skal fastmonteres i skabet hvor hængslerne til køleskabslågen fastmonteres i skabet, og enten monteres skabslågen så udenpå køleskabet (så lågen er magen til skabslågerne) eller køleskabet har sin "egen" låge.

Disse indbygningskøleskabe har ofte heller ikke noget udvendigt "kabinet", det er skabets sider der udgør det.

Jeg måtte vælge den løsning, at sætte et køleskab beregnet til fritstående ind i skabet, fordi det ikke længere var muligt at finde et indbygningskøleskab med mål der passede i skabet, og ikke ville til at bygge hele køkkenet om.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 15-07-08 17:52

NEJ Dova,

Du blander begreberne sammen.
Det du beskriver i dit sidste indlæg er et integreret (integrerbart) skab.
Et køleskab kan udemærket, af producenten, beskrives som beregnet til indbygning uden at man behøver at montere dørlåge på.
Indbygningsskabet vil som oftest være de før omtalte 54-55-56 cm bredt og paneler m.v. på bagsiden kan være integreret i kabinettet, men ikke nødvendigvis. Siderne på kabinettet kan være med en dårligere "finish", men heller ikke altid.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-07-08 18:46

Hvis du stiller særlige krav til dit køleskab, vil jeg stadig påstå at du skal tale med en hvidevareforhandler.Og så betale hvad det koster, og så er det i orden uden alle dikkedarene.
Personligt har jeg et integreret køleskab med låge uden håndtag, og skabslågen sidder på sine egne hængsler, og med spec.beslag har kontakt med køleskabslågen via glideskinner. Om der findes andre løsninger skal jeg være usagt, men jeg syntes, at du, efter at have hørt disse forskellige ovenstående udsagn, at det må sætte dig i forvirring i stadet.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 16-07-08 08:08

stilkene,

Ja der er flere løsninger end dem, du beskriver.

Jeg er grundlæggende enig med dig i dine betragtninger.

mvh
brokke44
tidligere hvidevareforhandler

Godkendelse af svar
Fra : jesper.s

Dato : 25-07-08 08:29

Tak for svaret dova.