/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Valg af bil?
Fra : fotowig
Vist : 1414 gange
500 point
Dato : 14-07-08 20:16

Nu har jeg gennem længere tid fulgt spørgsmålene i Fotokategorien om hvorvidt man skal vælge dette eller hint kamera, OG diverse mere eller mindre tåbelige argumenter for og imod.
Og hvad sker der så?
Jo, nu står jeg selv med et tilsvarende problem, dog af meget større skala.
Jeg skal have ny bil. Jeg har fundet ud af at det skal være en Skoda Oktavia 2,0 benzin som stationcar.
Men skal den være grøn eller rød?
Bruger den ene farve mere benzin end den anden?
Jeg har hørt at rød er mere trafiksikker, men er det rigtigt?
Jeg er i syv sind da jeg finder begge farver lige pæne!

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 20:19

vælg sort og med diesel motor

Kommentar
Fra : iah

Dato : 14-07-08 20:24

Citat
Jeg har hørt at rød er mere trafiksikker, men er det rigtigt?

Nej, det er en hvid der er de mest trafiksikker (påståes det)

Farven har sikkert ikke noget med benzinforbruget at gøre

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-07-08 20:31

Ja det er den hvide der er sikrest - læs her http://fpn.dk/motor/bil/article1329365.ece

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 20:38

Er hvid maling ikke tungere end rød og grøn og dermed dyrere i drift

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 20:39

Især hvis der bruges metallak

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 20:41

Jo hvid er slet ikke godt sort opsuger sollyset så den er næsten den mest energi besparende, du behøver ikke bruge varme apparatet om sommeren

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 20:41

Nu er spørgsmålet ikke om den skal være hvid eller sort. Derimod om den skal være rød eller grøn.
Og jeg VED at hvid ikke er specielt trafiksikker. Har en hvid bil nu, og konen har INGEN problemer haft med at få den krøllet.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 20:46

Fotowig ... det er da konens skyld og ikke farven på bilen gips konen det er sku mig
o.v.n. ......sorte biler bliver for hurtige beskidte at se på, men vi skal vist forholde os til rød og grøn.....nogen der har en vægt vi kan veje de to farver...... og skal det være med eller uden metal i fotowig????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 20:47

Hvis det nu havde været en firehjuls trækker du ville have, så var valget oplagt RØD, den grønne falder i et med omgivelserne og ingen kan finde dig hvis du kører fast ofroad, det samme hvis du kører i grøften om sommeren, du bliver helt væk i naturen

Er forslagene skøre nok til at konkurrere med udtalelserne i foto spørgsmål

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 20:50

Nu er grøn jo blandet af blå og gul og rød er grundfarven så jeg hælder mest til den røde da den må være lettere end grøn der jo består af 2 farver

1 er lettere end 2

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-08 20:52

Vælg den røde,
selv har jeg en grøn bil, og det har givet problemer...

Nogle er sogar bakket ind i den uden at bemærke den, Svend

Accepteret svar
Fra : HelleBirgitte

Modtaget 510 point
Dato : 14-07-08 20:53

Den røde tiltrækker tyre - grønt er godt for øjnene - - valget er dit ( og "måske" konen´s) ka´hun bedst li´røde eller grønne krøller

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 20:53

DEN havde jeg ikke tænkt på o.v.n. Det vil sige at hvis konen kører i grøften bliver hun væk?

JA!!!!!

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 20:55

fotowig

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 20:59

Tør øjnene the1best og tag en rød kjole på, så er du synlig lige så snart du er ude af bilen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 14-07-08 21:03

Citat
ka´hun bedst li´røde eller grønne krøller
vinderen for i aften er vist fundet her

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-07-08 21:03

rød og grøn er det man kalder komplementærfarver/modsætningsfarver - de hidser hinanden op og forøger strålekraften hos hinanden - så grønt dress i rød bil er også en mulighed

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:04

o.v.n. takker for hjælpen og tror så den skal være lårkort så mine MEGA blege hvide ben lyser alt op i flere miles omkreds

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:07

Ja HelleBirgitte men hvad går så bedst sammen med mine hvide ben

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-08 21:07

Måske er der en grund til at advarsels trekanter er røde og ikke grønne...

Jeg gentager, vælg den røde bil, Svend

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 21:08

JEG HEDDER IKKE SVEND, Svend

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:11

svendgiversen... det er da klart de er røde for den grønne var sluppet op da de skulle male dem

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-08 21:11

Med mindre du ofte overtræder færdselsloven,
så slipper du lettere væk i i skoven/tusmørket i den grønne bil...

Også velegnet til bankrøveri, Svend

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-07-08 21:12

Citat
hvad går så bedst sammen med mine hvide ben

rød / hvide farver er jo meget dansk

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 21:13

Ok. Vil det sige at der er flere grønne biler end røde?
Eller var der lavet mere rød maling?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:16

rød hvide farver vi skal ud og slås.....nå nej det må man jo ikke

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-08 21:18

Den grønne bruger mest benzin.........fordi den røde er på diesel

Og så:

Ka' godt være, at du har lidt forstand på foto og kameraer.....men biler...det har du sgutte forstand på, for så ville du ALDRIG overveje en Skoda

Og så et tip m.h.t. at vælge farve.......hvis du har en kone, så be' hende om at gøre som min veninde, dengang hun og hendes mand skulle have nye møbler, når nu du er i tvivl.

Hun til manden: "Du må bestemme hvilken farve de skal ha'.....hvis altså du vælger de sorte"

Og så den seriøse del:

Citat
Jeg har hørt at rød er mere trafiksikker, men er det rigtigt?

Nej, det er bestemt ikke rigtigt.

Jeg har kørt i mange forskellige biler gennem de seneste 30 år.......men de biler hvor jeg oftest har oplevet at blive overset i trafikken......de ha været røde, og så er det sgu lige meget, om det har været en bette ydmyg Morris Mascot eller et 40 tons tungt lastvognstog

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 21:19

Og jeg skal jo også tænke på hvilken farve der står bedst til mine xxxxx kameraer. Det bliver sgu sværere og sværere.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-08 21:22

Citat
takker for hjælpen og tror så den skal være lårkort så mine MEGA blege hvide ben lyser alt op i flere miles omkreds

Du har måske holdt ferie i Hvide sande

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 21:22

Er Skoda ikke godt? Jeg har ellers hørt at der er et godt pris/kvalitetsforhold, og at gensalgsprisen er i top?

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:22

dova er du egentligt klar over hvad det for en bil der egentlig ligger i Skoda

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:24

dova jeg har ikke haft tid til at holde ferie lige bortsetfra at hele livet er en lang ferie

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-07-08 21:25

Lidt hjælp til farvevalg
Citat
Rød
Den røde farve symboliserer kærlighed, revolution, raseri og advarsel, men farven udtrykker også aktivitet, spænding og glæde. Derfor er den røde farve god til rum, der anvendes til selskabelige lejligheder. De lyserøde farver er fredfyldte og lidt nostalgiske. De dybere røde farver opfatter vi ofte som eksklusive farver, der udtrykker diskret velstand og magt
.

Citat
Grøn
Grøn er håbets farve og giver et indtryk af friskhed og ungdom. Men grøn er også misundelsens farve. Farven kan virke beroligende og harmoniserende. Tænk blot på det grønne bord til eksamen - det skal både give den studerende håb og samtidig berolige nerverne. Grøn er således velegnet til rum, der skal appellere til stilhed og balance - for eksempel soveværelset.
http://www.sadolin.dk/dk/Colors/Theory/Farvepsykologi.htm

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-08 21:32

Hvis du har tænkt på at bruge en masse benzin / diesel så køb en rød.

Kører du på landet så vil tyrerne forfølge dig. (med skoda skal speederen i bund for at komme væk)
Medbillister vil starte et ræs så snart du holder ved rødt lys. (de har ikke set at det er en skoda)
Det er svært at dække med rød farve uden en god bundfarve - så rød er tungere.
Skidt og møj ses ikke på en rød bil så du slæber rundt på mange ekstra kilo.

Ellers vælg en nanogrøn som ikke bliver snavset.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-07-08 21:36

>stilhed og balance - for eksempel soveværelset...

Nu er det jo mere de signaler du udsender ude i trafikken:
En rød bil tyder jo på sporty og agressiv fremfærd.

Har du undersøgt din forsikring, måske er den dyrere for den røde bil?

En grøn Skoda må ligge i den aller billigste forsikrings pulje, Svend

Kommentar
Fra : dova

Dato : 14-07-08 21:48

Citat
Grøn er håbets farve

Det er sgu også nødvendigt hvis man køber en grøn bil......altså at håbe på at kunne komme af med den igen, når det bliver aktuelt....grønne biler er ikke særligt populære

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 14-07-08 21:49

Citat
Når kvinder vælger farve på bilen, er det hverken rød, pink eller andre opsigtsvækkende farver. Vi er konservative i vores farvevalg og vælger de gængse mørke bilfarver, som falder ind i bybilledet.
- Der er flere grunde til, at kvinder ikke vælger spraglede farver. For det første er det de færreste bilkøber, der selv får lov at vælge farven, da de fleste biler kun produceres i bestemte farver. For det andet kan en ”anderledes” farvet bil være besværlig at skille sig af med igen.
http://www.oestrogen.dk/show_page.asp?PageID=6599

Da jeg , quinde, skulle have ny bil for et par år siden, var det slet ikke muligt at vælge ønskefarven, med mindre jeg ville vente meeeeeget længe på bilen. Kunne vælge "min model" i sort eller sort - hvad valgte jeg mon

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:51

Audi R8 i grøn...den fåes sku da ikke flottere

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-08 21:52

Jammen Dova - en skoda sælges da ikke, men foræres væk...........................til markræs.

Kommentar
Fra : the1best

Dato : 14-07-08 21:56

HelleBirgitte...jeg venter gerne meeeeeeeeeget meeeeeeeget længe for at få den rigtige farve på bilen og er hamrende ligeglad med om den er nem at sælge igen

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 14-07-08 22:09

Rød er den rigtige farve, altid. Men Skoda er altid det forkerte mærke..

Kommentar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 22:25

Nå. slut på det her pjat!
Og vinderen er.....

Godkendelse af svar
Fra : fotowig

Dato : 14-07-08 22:28

Tak for svaret HelleBirgitte.

Det er lykkedes dig at svare "seriøst" på det mest tåbelige spørgsmål jeg kunne finde på at stille.
Men jeg kunne nu stadig godt tænke mig en Skoda!

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 15-07-08 07:06

Selv tak - det var sjovt at deltage i din tråd