/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Told eller tyveri?
Fra : wacher
Vist : 1586 gange
500 point
Dato : 13-07-08 21:54

Jeg er lige kommet hjem fra ferie i USA og desværre ankom ikke hele min bagage ved min hjemkomst. Jeg efterlyste den manglende bagage og de ringede idag at nu var den fundet og den ville blive leveret mellem 17.00 - og 23.00. I forbindelse med bortkomsten skrev jeg under på en erklæring om at der ikke var spiritus, tobak, elektronik m.v. til fortoldning i bagagen.

Nu er bagagen kommet og der mangler alt mit fotoudstyr dvs. kamera, linser, fjernbetjening, ekstra batterier, blitz, hukommelseskort (men ikke fototasken). Udstyret havde jeg netop købt i udlandet så der lå også garantibevis og manualer og cd rommer med software. Alt dette er væk. Så var der en kollega der bad mig købe en Ipod Nano med hjem til hende. Den er væk. Så købte jeg en en 24 tommers flad skærm til mig selv. Den er også væk.

Er det blevet stjålet eller har toldvæsenet tilbageholdt det? Er der nogen der kender til proceduren omkring dette? Jeg har ikke fået nogen besked af nogen art om at jeg er blæevet udsat for toldbehandling.

Der var også spritus ud over det man må have med. Det var ikke fjernet. Der var også diverse andet elektronisk udstyr med kufferten og det var ikke fjernet. Man har kun taget de mest værdifulde ting.... Er detr tyveri eller toldvæsenet der var været på spil?

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-07-08 22:04

Ja det er jo ikke godt at vide??

Men kig på linket her - måske hjælp at hente

http://www.rejser.net/problemer/bagageproblemer.shtml

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-08 22:13

Jeg tror nu, du nok skal få dine varer/manglende bagage, hvis du betaler de omkostninger der er forbundet med at få dem udleveret.

Du må max. tage "varer" med, der er købt i udlandet for et samlet beløb på 1.350,- kr. uden at skulle betale moms.

Citat
Du kan også tage andre varer med til privat forbrug uden at betale told og afgifter af dem.

Den samlede værdi af dine andre varer må dog ikke overstige 1.350 kr. Reglen gælder ikke for de varer, der er nævnt ovenfor. Andre varer kan fx være guld og smykker, elektronisk udstyr, tæpper, golfudstyr osv.

Hvis en af dine andre varer har en værdi på mere end 1.350 kr., skal du betale told og afgifter af hele varens værdi. Det gælder også for varer, som består af flere dele, der tilsammen udgør et hele, fungerer sammen og normalt sælges sammen, som fx en computer med printer. Du kan ikke undgå at betale told og afgifter ved at indføre varen ad flere omgange eller ved at lade flere personer tage forskellige dele af varen med til Danmark.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=333167&vId=0&p0=USA

Hvorfor spørger du ikke dem, der har leveret din bagage, hvor resten er ????

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-07-08 22:16

Du kan kontakte tolden i lufthavnen og spørge om de har beslaglagt dine ting. Klag samtidig over at du ikke har fået ordentlig besked.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 13-07-08 22:25

Citat
I forbindelse med bortkomsten skrev jeg under på en erklæring om at der ikke var spiritus, tobak, elektronik m.v. til fortoldning i bagagen.

Tja - det var der så......

Så det er sikkert beslaglagt....

Du hører nok nærmere fra Told vedrørende evt. bøde samt afgifter der skal betales....

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 13-07-08 22:44

Jeg kan ikke p.t. ringe til Novia (som stod for efterleveringen) ude i lufthavnen da deres telefon er lukket kl. 16.00 og jeg kan ikke ringe til British Airways da der er telefon svarer på om at de har lukket i weekenden.

Jeg sidder her og har ingen anelse om jeg er blevet udsat for tyveri eller toldbehandling. Hvis tolden har tilbageholdt noget burde de så ikke afgive en umiddelbar besked herom så jeg netop ikke tror at jeg er blevet bestjålet og kontakter flyselskab, politi og forsikring unødigt?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-08 23:02

Så hører du sikkert fra dem i morgen, hvor det igen er hverdag. Eller du kan kontakte dem.

Men husk nu ,at du selv har skrevet under på, at der intet var at fortolde !!!!!

Citat
I forbindelse med bortkomsten skrev jeg under på en erklæring om at der ikke var spiritus, tobak, elektronik m.v. til fortoldning i bagagen.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 13-07-08 23:04

Hvis det er toldvæsenet der har taget min varer så kommer de formentlig med en regning.

Der er varer for USD 1.600 x kurs 5 = kr. 8.000 og af de kr. 8.000 burde jeg have betalt
moms 25% = kr. 2.000 og så vist jeg husker så er bøden dobbelt det jeg burde have
betalt dvs. kr. 4.000 så det er ca. 6.000,00 jeg skal betale hvis det er dem der har
tilbageholdt. Er det korrekt?

Hvad nu hvis de er stjålet? Jeg kan ikke købe de samme varer til den pris jeg har givet i udlandet. Hvordan erstatter forsikringsseslabet? Er det danske priser?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 13-07-08 23:13

Citat
Hvad nu hvis de er stjålet? Jeg kan ikke købe de samme varer til den pris jeg har givet i udlandet. Hvordan erstatter forsikringsseslabet? Er det danske priser?

Tal med dit forsikringsselsab, hvis det kommer så vidt.

Husk at du skal have kvittering på det, du har købt

Men du må da have en bagagekvittering på at du har sendt en 24" fladskærm !!!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 13-07-08 23:17

Tolderne synes nok Du trænger til en ekstra flaske smuglersprit inden Du får opkrævningen, eller også er det indførte "for tyndt" til at fortolde.

Flyselskaber/handlingsfirmaer har en topgrænse for erstatning uanset hvad der måtte have været i kufferten, jeg ved så ikke om denne stadig er gældende når tingene er i toldernes varetægt og så at sige befinder sig i transit.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 13-07-08 23:31

Det er de danske toldere som har beslaglagt varerne, sikkert som en garanti for den bøde du får. Du har løjet ved at underskrive den erklæring og så kan tolden beslaglægge varerne hvis de er ulovligt indført.

Ring til tolden i lufthavnen, det er ikke flyselskabet eller andre som har beslaglagt varerne. Hvis tolden ikke kender til beslaglæggelsen, så kan du gå videre.

Told ekspedition. Telefon: 72 37 11 40 Fax: 72 37 11 43 Åbningstider: Mandag-fredag ... Told & Skat tager sig af al henvendelse om toldbehandling

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 13-07-08 23:34

Jeg vil tro det e tyveri, når spiritussenstadig er der.
Tyverien kan være sketi en eller anden lufthavn. Man åbner ofte bagagen for sikkerhedscheck undervejs . En af dem kan have været for langfingret.

Det var dumt at skriveunder på noget, som du vidste var forkert.

Nu står du ikke til erstatning.i

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 14-07-08 00:07

Fladskærmen må da have været udpakket og lagt sammen med tøjet da man nok skal fremvise lidt af et pokeransigt hvis man skal lure sig forbi skranken herhjemme med fætteren i originalindpakningen, eller ville Du have taget chancen for at de holdt kaffepause ???

De har en dankortterminal derinde til samme brug......

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 09:00

Citat
Nu står du ikke til erstatning

Hvorfor skulle den underskrift friholde de ansvarlige for erstatning?? Den tror jeg ikke på.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 09:02

Derimod kan jeg se et problem, hvis kvitteringerne er forsvundet sammen med div. udstyr

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-07-08 11:56

Vi har mange ideer og gætterier om den sag.

Det ville være rart om vacher vil fortælle, hvordan det ender.

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 14-07-08 17:09

Jeg har talt med Novia (firmaet der håndterer bagagen for British Airways) og siger at der er tale om tyveri og vil fremsende en skadesanmeldelsesblanket. Man kan åbenbart få en eller anden erstatning. Jeg har også talt med mit forsikringsselskab og de har bedt mig melde det til flyselskabet og indsende en skadesanmeldelse og så vil jeg få erstatning efter danske butikspriser. Jeg formoder at flyselskabet og forsikringsselskabet taler sammen. Jeg skal ikke melde det til politiet da det ikke vides om det er forsvundet i USA, London eller København.

Det kan ikke være toldvæsenet da en jeg kender har oplevet følgende: Hans kuffert kom ikke med og han udfyldte samme blanket som mig. Toldvæsenet gemmemlyste hans kuffert og kunne se
at der noget spændende for dem at kigge på hvorfor de bad ham møde op ude i lufthavnen og så åbnede han kufferten for dem.

Novia sagde også at det ikke kunne være toldvæsenet.

Jeg har kvitteringer på det hele med mit navn på så jeg har dokumentationen iorden over for flyselskab/forsikringsselskab.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 14-07-08 17:14

Citat
Jeg har kvitteringer på det hele med mit navn på

Så står du stærkt. No probs

Kommentar
Fra : wacher

Dato : 30-07-08 16:54

Erstatningen fra forsikringsselskabet kom idag. Alt erstattet til danske butikspriser.

Godkendelse af svar
Fra : wacher

Dato : 30-07-08 16:56

Det var tyveri....