/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Større sygehuse
Fra : sommerferie08
Vist : 841 gange
30 point
Dato : 13-07-08 15:50

Hvad er fordelene og ulemperne ved at gennemføre nedenstående tiltag? Hvad mener du selv?

"Der bør værre færre men større sygehuse så ekspertisen samles."

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 13-07-08 16:10

En fremragende idé, som MÅSKE bliver gennemført engang.

Der er to meget store problemer.

Det første er, som man kan se hvergang der er tale om at nedlægge en skadestue eller afdeling, endsige et helt hospital, er at store dele af befolkningen i lokalområdet går amok (dem der syntes det er OK siger ikke så meget) og politikerne retter sig langt hen ad vejen efter den oplevede folkestemning.

Det andet, at hver gang man laver en større organisationsændring, især hvis man ovenikøbet flytter arbejdspladsen langt væk, vil mange medarbejdere tage situationen op til overvejelse. Vil den dygtige kræftlæge fra Hørsholm (der jo er besluttet nedlagt som kræftbehandlende) tage til fx Ålborg med familien, eller hellere pendle til en højere løn i Malmø?

Det der gør, at jeg trods alt tror det kan komme på langt sigt er, at det frie sygehusvalg, herunder mulighed for at blive behandlet i udlandet, med tiden kan vænne folk til at behandlingen ikke behøver at ske lige i nærområdet.

For der er ingen tvivl om, at hvis man kan få de dygtige folk med, bliver behandlingen bedre ved at blive samlet hos eksperter, i stedet for spredt hos "amatører".

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-07-08 16:31

Lad os nøjes med et sygehus, hvor de dygtige læger kan samles.
Syge patienter kan så bare finde et andet sted at samles for at blive raske.

Problemet er ikke de mange sygehuse, når der tales økonomi, men de forskellige hospitalslobbyister som bringer hospitalerne i knæ.
Der købes for formuer af udstyr, for at tækkes nyansatte læger, og udstyret stilles bare i en krog bagefter.

Det er ikke noget jeg tror ............................... men set ved selvsyn.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 13-07-08 16:46

Fordelen ved de store sygehuse, er at de akutte patienter dør inden de når frem. Så sparer man det!
Ulempen er at når det kun er de nærmestboende der når levende frem, så mister lægerne deres akspertise, når de så sjældent når at få kontakt med en levende patient

Jeg snakkede med et arbejdshold der havde stået med ders kammerat i 35 min inden ambulancen nåede frem til ham , han havde mistet hånden i en rundsav.

Accepteret svar
Fra : Trine08

Modtaget 30 point
Dato : 13-07-08 17:48

På nuværende tidspunkt er læger ved at få ekspertise i at håndtere oprationer via fjernstyring.
Så kan ikke se HVORFOR vi nu skulle til at samle alle sygehuse under 1 ...eks...

I mine øjne skulle man heller bruge flere penge på at lade Røngten personalet arbejde om natten...eller.... om ikke andet...til kl 12 om aftenden.

Syntes det er en skandale at vi indkøber en CT-skaningsmaskine, og den så ikke køre i døgndrift.
Snart skal vi vel høre om at den nu er forældet, og vi kun nåed at bruge den få gange.

Så vidt jeg ved, har Frankrig ikke venterlister på deres sygehuse. En af grundene dertil, er at alle maskiner køre i døgndrift.

En anden ting er også, hvis vi kun har eks 3 sygehuse i landet, så skal vi bare bruge de flere helikoptere....

Godkendelse af svar
Fra : sommerferie08

Dato : 13-07-08 19:18

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 14-07-08 10:11

Trine08 - hvor har du ret nemlig.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 14-07-08 10:23

vist så; men jeg var på sygehuset i efteråret - min medpatient målålte 214 cm - han ville være tilfreds med større senge!