/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Læggning af Fliser
Fra : Disi
Vist : 1587 gange
100 point
Dato : 13-07-08 08:38

Min mand og jeg skal i gang med at lægge fliser i vores have,vi har påtænkt at gøre det selv,da udgifterne ved at renoverer hus var lige ved at tage pusten fra os.
Hvilken regler skal vi følge ? hvor meget jord skal vi grave at og hvor meget grus skal der på

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 13-07-08 08:57

Prøv at læse her

http://test.lav-det-selv.dk/forum/showthread.php?t=46530

Som regel kan du også få råd og vejledning, der hvor du køber stenene. Der kan være specielle ting ved de sten du køber.

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 13-07-08 09:24

Prøv også at læse gode råd og vejledning her - go´ fornøjelse med projektet
http://www.ask-alex.dk/3102_Saadan_laegger_du_fliser_til_indkoersel_terrasse_eller_havegang.html

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-08 15:04

Man behøver ikke at grave noget væk, bare der er plads til minimum 10 cm grus og flisetuykkelsen. Elles må man grave net så slutniveauet bliver hvor man vil have det.

fliser op ad huset, SKAL have hældning bort fra det for at undgå vandproblemer ved styrtbyger.

Det er bedre at vande grus sammen end at bruge pladevibrator. Vibratororen er kun for professionelle , som skal være færdige i en fart, selv om det ikke er plant mere efter første vinter.

Almindelig grus, som profesionelle kalder sand, er helt fint. stabilgrus kan man ikke lægge lider i på grund af stenene.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-08 15:07

Glemye at skrive at hvor fliser støder op til græsplæne har plænen en tilbøjelighed til hurtigt udvikle sig op i højde med fliseoverkanten, så det gør ikke noget at fliserne starter men at ligge 5 cm over plæne niveau.

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 100 point
Dato : 13-07-08 15:57

Transor Sikke da noget vrøvl at man ikke behøver at grave af....!!!! Ka da godt forstå at du ikke har jævne fliser hvis ikke du gør det!

Den HELT ogde måde er: at grave ALT muld af, d.v.s. til man møder "gul" bund enten ler eller sand. Der efter fylder man op med sand, så man har plads til flisen + 3-5 cm afretningssand +stabilgrus (lagtykkelsen afhænger af om der skal køres eller gåes på det, 10-25cm)... Alt vibres op med en pladevibrator!

Den hurtige (billige (i første omgang)); er at grave ca 20cm af og bruge rent sand....

Transor har dog lidt ret Dels i at belægningen skal hælde VÆK fra huset og at færdig højde skal være højere end græsplænen...

Go fornøjelse med arbejdet...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-07-08 18:55

Hvis lfast bund var et krav for almindelige havefliser med ringe belastning, skulle jeg grave ca 8m væk før der kom grus på.
Jeg har fliser som med 50 cm grus, vandet net har ligget perfekt i tredive år. Der er kun hvor myrer har flyttet gruset eller trærødder har vokset op der har været problemer.

Godkendelse af svar
Fra : Disi

Dato : 16-07-08 10:19

Tak for svaret Ekspress105.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 16-07-08 20:47

Var så lidt... Sku det være en anden gang...