/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Opsigelse ved salg af lejlighe
Fra : lassethorsted
Vist : 814 gange
79 point
Dato : 12-07-08 20:07

Hvis min udlejer vælger at den lejlighed jeg bebor skal laves om til ejerlejlighed, eller vælger at sælge hele ejendommen hvor i lejligheden ligger, hvad er mine rettigheder så? Skal jeg selv tilbydes at købe min lejlighed hvis jeg ønsker dette? Hvor lang opsigelse ville jeg have i en sådan situation?

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 20:15

hvis du har en normal uopsigelig standart kontrakt. dvs uden udløbs dato.
så kan de ikke gøre noget. så fortsætter dit lejemål som normalt.

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 20:17

og. søg hjelp, hvis der er problemer. og det lige med det samme.

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 12-07-08 20:24

Mange tak... Har du en henvisning til din påstand (lejeloven eller lignende)? Jeg lader den lige køre lidt endnu for at høre om der er flere input...

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 12-07-08 20:25

Altså som jeg forstår dig kan jeg ikke modtage et brev hvor der står: Dit lejemål er hermed opsagt da jeg har valgt at sælge lejligheden til anden side. Du bedes fraflytte indenfor 3 måneder.???

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-08 20:31

Nej til det sidste...

Kommentar
Fra : edison

Dato : 12-07-08 20:32

det kommer an på om der er et opsigelses varsel i din kontrakt. er der ikke det. så kan du ikke bare opsiges

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-08 20:34

www.llo.dk

Lejeloven findes på retsinfon dk
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=20610

Der er dog forskel på om det er privat udlejning eller om det er en udlejningsejendom.

Hvis det er en alm udlejningsejendom med mange lejemåld - udlejer ikke opsige dit lejemål.

Hvis det er kontrakt på andet - kan denne kontrakt stille dig dårliger en lejeloven giver dig rettigheder til.
vh Ben

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 12-07-08 20:36

Hvormange andre lejemål er der i ejendommen?

Hvorlænge har du boet der?

Hvad står der i din kontrakt?

vh Ben

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 12-07-08 20:48

Der er kun dette ene lejemål. Udlejer har selv forretning i underetaget. Jeg har boet her lidt over 1 år, og i min kontrakt står der ikke andet end at udlejer kan opsige mig jf. §82 og §83 i lejeloven. Det hele kommer sig af at jeg har hørt via 3. mand at ejendommen skulle være solgt, og jeg snart ville få besked på at fraflytte... Men om det har noget på sig ved jeg ikke. Vil dog meget gerne være 110% forberedt på situationen hvis den opstår!

Accepteret svar
Fra : Benjamin.Hansen

Modtaget 89 point
Dato : 12-07-08 20:55

Ok
Han kan ikke opsige dig, med mindre han selv skal bruge lejemålet...

Jeg ville melde mig ind i LLO og lade dem kigge detaljer på.

Hvis det er købt med dig som ikke opsagt lejer, har de svært ved at sige dig op....

Men det en hel del sager og domme om ligende, derfor er det LLO der kender det bedst. Men 3 mdrs varsel holder vist ikke, Jeg mener den er 12 mdr. Hvis han har retten på sin side.

vh Ben

Kommentar
Fra : lassethorsted

Dato : 12-07-08 21:16

1000 tak for svaret! Så kan jeg sove mere roligt i nat!

Godkendelse af svar
Fra : lassethorsted

Dato : 12-07-08 21:16

Tak for svaret Benjamin.Hansen.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-07-08 22:30

Godt du gav Benjamin point, for Edison slynger bare noget ud, som han mener at vide det forholder sig. Som Benjamin også skriver, så er det klogt at melde sig ind i LLO. Den 500 mand i kontingent kan hurtigt være tjent hjem igen. Lejeloven er ikke til at spøge med

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-07-08 13:53

Du har et års opsigelse, hvis udlejer selv ønsker at disponere over lejligheden. Hvis han vælger at bygge om, renovere mv kan du siges op med kortere varsel og tilbydes at få en erstatningsbolig.
Dit lejemål er usikkert, se dig om efter et mere stabilt lejemål.
mvh
qfha